Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signo (Santa Cruz do Sul. Online) |
Texto Completo: | https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/964 |
Resumo: | This paper deals with reading approached through the perspective of the digital space and supported by the complexity paradigm. The article starts with some considerations of the new digital culture ands its possibilities in terms of potencializing the cognition/ subjectivity construction. The cyberculture emerges thanks to a complex approach of reality, that is, the attitude of considering the different dimensions of the phenomena in an integrated way. In this sense, reading is considered here in terms of complexity due to the fact of being a complex action since it is an action where the (reading readers) do not separate cognition from their constitution. Some empirical data from research developed with adolescents from the popular classes are presented to illustrate the theoretical assumptions. |
id |
UNISC-3_c14456fac141bbfa3ba26000b83ac2d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.online.unisc.br:article/964 |
network_acronym_str |
UNISC-3 |
network_name_str |
Signo (Santa Cruz do Sul. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de siThis paper deals with reading approached through the perspective of the digital space and supported by the complexity paradigm. The article starts with some considerations of the new digital culture ands its possibilities in terms of potencializing the cognition/ subjectivity construction. The cyberculture emerges thanks to a complex approach of reality, that is, the attitude of considering the different dimensions of the phenomena in an integrated way. In this sense, reading is considered here in terms of complexity due to the fact of being a complex action since it is an action where the (reading readers) do not separate cognition from their constitution. Some empirical data from research developed with adolescents from the popular classes are presented to illustrate the theoretical assumptions.Este artigo trata da leitura abordada com ênfase no espaço digital e sustentada nos pressupostos do paradigma da complexidade. O texto inicia com uma caracterização breve da nova cultura digital e suas possibilidades em termos de uma potencialização das condições de construção do sujeito/ construção de subjetividade. A cibercultura torna-se possível a partir de uma abordagem complexa da realidade, ou seja, da consideração de diferentes dimensões dos fenômenos de forma integrada. Nesse sentido, a leitura é considera como uma ação complexa por não separar cognição da constituição de si, no processo de ler. Alguns dados de pesquisa sobre leitura com adolescentes de classes populares são trazidos para ilustrar os elementos teóricos discutidos.Edunisc2009-01-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/96410.17058/signo.v34i56.964Signo; v. 34 n. 56 (2009): Leitura em Ambiente Digital; 90-981982-2014reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/964/687Pellanda, Nize Maria Camposinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-26T18:07:21Zoai:ojs.online.unisc.br:article/964Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/signohttp://online.unisc.br/seer/index.php/signo/oairgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com1982-20140101-1812opendoar:2018-07-26T18:07:21Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si |
title |
Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si |
spellingShingle |
Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si Pellanda, Nize Maria Campos |
title_short |
Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si |
title_full |
Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si |
title_fullStr |
Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si |
title_full_unstemmed |
Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si |
title_sort |
Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si |
author |
Pellanda, Nize Maria Campos |
author_facet |
Pellanda, Nize Maria Campos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pellanda, Nize Maria Campos |
description |
This paper deals with reading approached through the perspective of the digital space and supported by the complexity paradigm. The article starts with some considerations of the new digital culture ands its possibilities in terms of potencializing the cognition/ subjectivity construction. The cyberculture emerges thanks to a complex approach of reality, that is, the attitude of considering the different dimensions of the phenomena in an integrated way. In this sense, reading is considered here in terms of complexity due to the fact of being a complex action since it is an action where the (reading readers) do not separate cognition from their constitution. Some empirical data from research developed with adolescents from the popular classes are presented to illustrate the theoretical assumptions. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/964 10.17058/signo.v34i56.964 |
url |
https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/964 |
identifier_str_mv |
10.17058/signo.v34i56.964 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/964/687 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edunisc |
publisher.none.fl_str_mv |
Edunisc |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signo; v. 34 n. 56 (2009): Leitura em Ambiente Digital; 90-98 1982-2014 reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online) instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) instacron:UNISC |
instname_str |
Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) |
instacron_str |
UNISC |
institution |
UNISC |
reponame_str |
Signo (Santa Cruz do Sul. Online) |
collection |
Signo (Santa Cruz do Sul. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) |
repository.mail.fl_str_mv |
rgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com |
_version_ |
1800218788737581056 |