Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pellanda, Nize Maria Campos
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
Texto Completo: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/964
Resumo: This paper deals with reading approached through the perspective of the digital space and supported by the complexity paradigm. The article starts with some considerations of the new digital culture ands its possibilities in terms of potencializing the cognition/ subjectivity construction. The cyberculture emerges thanks to a complex approach of reality, that is, the attitude of considering the different dimensions of the phenomena in an integrated way. In this sense, reading is considered here in terms of complexity due to the fact of being a complex action since it is an action where the (reading readers) do not separate cognition from their constitution. Some empirical data from research developed with adolescents from the popular classes are presented to illustrate the theoretical assumptions.
id UNISC-3_c14456fac141bbfa3ba26000b83ac2d7
oai_identifier_str oai:ojs.online.unisc.br:article/964
network_acronym_str UNISC-3
network_name_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository_id_str
spelling Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de siThis paper deals with reading approached through the perspective of the digital space and supported by the complexity paradigm. The article starts with some considerations of the new digital culture ands its possibilities in terms of potencializing the cognition/ subjectivity construction. The cyberculture emerges thanks to a complex approach of reality, that is, the attitude of considering the different dimensions of the phenomena in an integrated way. In this sense, reading is considered here in terms of complexity due to the fact of being a complex action since it is an action where the (reading readers) do not separate cognition from their constitution. Some empirical data from research developed with adolescents from the popular classes are presented to illustrate the theoretical assumptions.Este artigo trata da leitura abordada com ênfase no espaço digital e sustentada nos pressupostos do paradigma da complexidade. O texto inicia com uma caracterização breve da nova cultura digital e suas possibilidades em termos de uma potencialização das condições de construção do sujeito/ construção de subjetividade. A cibercultura torna-se possível a partir de uma abordagem complexa da realidade, ou seja, da consideração de diferentes dimensões dos fenômenos de forma integrada. Nesse sentido, a leitura é considera como uma ação complexa por não separar cognição da constituição de si, no processo de ler. Alguns dados de pesquisa sobre leitura com adolescentes de classes populares são trazidos para ilustrar os elementos teóricos discutidos.Edunisc2009-01-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/96410.17058/signo.v34i56.964Signo; v. 34 n. 56 (2009): Leitura em Ambiente Digital; 90-981982-2014reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/964/687Pellanda, Nize Maria Camposinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-26T18:07:21Zoai:ojs.online.unisc.br:article/964Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/signohttp://online.unisc.br/seer/index.php/signo/oairgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com1982-20140101-1812opendoar:2018-07-26T18:07:21Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false
dc.title.none.fl_str_mv Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si
title Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si
spellingShingle Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si
Pellanda, Nize Maria Campos
title_short Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si
title_full Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si
title_fullStr Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si
title_full_unstemmed Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si
title_sort Leitura digital e complexificação: reflexões sobre a constituição de si
author Pellanda, Nize Maria Campos
author_facet Pellanda, Nize Maria Campos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pellanda, Nize Maria Campos
description This paper deals with reading approached through the perspective of the digital space and supported by the complexity paradigm. The article starts with some considerations of the new digital culture ands its possibilities in terms of potencializing the cognition/ subjectivity construction. The cyberculture emerges thanks to a complex approach of reality, that is, the attitude of considering the different dimensions of the phenomena in an integrated way. In this sense, reading is considered here in terms of complexity due to the fact of being a complex action since it is an action where the (reading readers) do not separate cognition from their constitution. Some empirical data from research developed with adolescents from the popular classes are presented to illustrate the theoretical assumptions.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/964
10.17058/signo.v34i56.964
url https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/964
identifier_str_mv 10.17058/signo.v34i56.964
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/964/687
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edunisc
publisher.none.fl_str_mv Edunisc
dc.source.none.fl_str_mv Signo; v. 34 n. 56 (2009): Leitura em Ambiente Digital; 90-98
1982-2014
reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron:UNISC
instname_str Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron_str UNISC
institution UNISC
reponame_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
collection Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository.name.fl_str_mv Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
repository.mail.fl_str_mv rgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com
_version_ 1800218788737581056