Categories of game and textual games: a reading of O Jogo da Amarelinha

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lisbôa, Tânia Winch
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Perkoski, Norberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
Texto Completo: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/2424
Resumo: The present article analyzes the notion of games and textual games in the work O Jogo da Amarelinha (originally Rayuela), by Julio Cortázar. For the effectiveness of this analysis, theoretical references were used, as well as studies by Johan Huizinga, Roger Caillois and Wolfgang Iser, highlighting the four game categories- agôn, alea, mimicry e ilinx- introduced by Callois and readjusted to the literary text, under the point of view of the textual games by Iser. From these theoretical concepts that have shown questions pertaining to the game in general and especially to the textual games, considering that this is an application study, it will point out how these four game categories manifest themselves in the literary text by the Argentine writer in textual games.
id UNISC-3_e2f97de003df7a6ea481765c0de63874
oai_identifier_str oai:ojs.online.unisc.br:article/2424
network_acronym_str UNISC-3
network_name_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository_id_str
spelling Categories of game and textual games: a reading of O Jogo da AmarelinhaCategorias de jogo e jogos textuais: uma leitura de O jogo da amarelinhajogoteoria dos jogosjogos textuaisO jogo da amarelinhaJulio CortázarThe present article analyzes the notion of games and textual games in the work O Jogo da Amarelinha (originally Rayuela), by Julio Cortázar. For the effectiveness of this analysis, theoretical references were used, as well as studies by Johan Huizinga, Roger Caillois and Wolfgang Iser, highlighting the four game categories- agôn, alea, mimicry e ilinx- introduced by Callois and readjusted to the literary text, under the point of view of the textual games by Iser. From these theoretical concepts that have shown questions pertaining to the game in general and especially to the textual games, considering that this is an application study, it will point out how these four game categories manifest themselves in the literary text by the Argentine writer in textual games.O presente artigo analisa a noção de jogo e de jogos textuais na obra O jogo da amarelinha (no original Rayuela), de Julio Cortázar. Para a efetivação dessa análise foram utilizados, como referencial teórico, os estudos de Johan Huizinga, Roger Caillois e Wolfgang Iser, destacando as quatro categorias de jogo - agôn, alea, mimicry e ilinx - introduzidas por Caillois e readequadas ao texto literário, sob o ponto de vista dos jogos textuais, por Iser. A partir desses conceitos teóricos que evidenciam questões pertinentes ao jogo em geral e aos jogos textuais em particular, considerando-se que esse é um estudo de aplicação, procurou-se evidenciar como essas quatro categorias de jogo se manifestam no texto literário do escritor argentino através dos jogos textuais.Edunisc2012-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/242410.17058/signo.v37i62.2424Signo; v. 37 n. 62 (2012): V Colóquio Leitura e Cognição; 546-5661982-2014reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/2424/2022Lisbôa, Tânia WinchPerkoski, Norbertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-26T18:01:25Zoai:ojs.online.unisc.br:article/2424Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/signohttp://online.unisc.br/seer/index.php/signo/oairgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com1982-20140101-1812opendoar:2018-07-26T18:01:25Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false
dc.title.none.fl_str_mv Categories of game and textual games: a reading of O Jogo da Amarelinha
Categorias de jogo e jogos textuais: uma leitura de O jogo da amarelinha
title Categories of game and textual games: a reading of O Jogo da Amarelinha
spellingShingle Categories of game and textual games: a reading of O Jogo da Amarelinha
Lisbôa, Tânia Winch
jogo
teoria dos jogos
jogos textuais
O jogo da amarelinha
Julio Cortázar
title_short Categories of game and textual games: a reading of O Jogo da Amarelinha
title_full Categories of game and textual games: a reading of O Jogo da Amarelinha
title_fullStr Categories of game and textual games: a reading of O Jogo da Amarelinha
title_full_unstemmed Categories of game and textual games: a reading of O Jogo da Amarelinha
title_sort Categories of game and textual games: a reading of O Jogo da Amarelinha
author Lisbôa, Tânia Winch
author_facet Lisbôa, Tânia Winch
Perkoski, Norberto
author_role author
author2 Perkoski, Norberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lisbôa, Tânia Winch
Perkoski, Norberto
dc.subject.por.fl_str_mv jogo
teoria dos jogos
jogos textuais
O jogo da amarelinha
Julio Cortázar
topic jogo
teoria dos jogos
jogos textuais
O jogo da amarelinha
Julio Cortázar
description The present article analyzes the notion of games and textual games in the work O Jogo da Amarelinha (originally Rayuela), by Julio Cortázar. For the effectiveness of this analysis, theoretical references were used, as well as studies by Johan Huizinga, Roger Caillois and Wolfgang Iser, highlighting the four game categories- agôn, alea, mimicry e ilinx- introduced by Callois and readjusted to the literary text, under the point of view of the textual games by Iser. From these theoretical concepts that have shown questions pertaining to the game in general and especially to the textual games, considering that this is an application study, it will point out how these four game categories manifest themselves in the literary text by the Argentine writer in textual games.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/2424
10.17058/signo.v37i62.2424
url https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/2424
identifier_str_mv 10.17058/signo.v37i62.2424
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/2424/2022
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edunisc
publisher.none.fl_str_mv Edunisc
dc.source.none.fl_str_mv Signo; v. 37 n. 62 (2012): V Colóquio Leitura e Cognição; 546-566
1982-2014
reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron:UNISC
instname_str Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron_str UNISC
institution UNISC
reponame_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
collection Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository.name.fl_str_mv Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
repository.mail.fl_str_mv rgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com
_version_ 1800218789316395008