Functional Scenarios for the Revitalization of the Port of Pelotas, State of Rio Grande do Sul, Brazil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Redes (Santa Cruz do Sul. Online) |
Texto Completo: | https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/9381 |
Resumo: | This study outlines three functional scenarios for the Port of Pelotas, which is located in the center of the largest coastal lagoon system in the country, on the coastal plain of the State of Rio Grande do Sul, Brazil. It is aimed at guiding decision makers as to the planning of strategic actions for economic revitalization, whereas this Port, at present, has been the target of political and economic interests at local, regional and bi-national levels. The results achieved are summarized in a survey of its current functional status, in addition to the design of three future scenarios, based on functional alternatives. Therefore, the methods of exploratory research, SWOT analysis, prospecting scenarios, and semi-structured interviews with key actors for the research were used. Results show that, despite its current relative economic and functional stagnation, the Port of Pelotas is in a position to play a new and important role in the economic development recovery of the southern region of the State, as well as the integrated development of the Mirim Lagoon Basin through the bi-national Brazil-Uruguay waterway. |
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Functional Scenarios for the Revitalization of the Port of Pelotas, State of Rio Grande do Sul, BrazilCenários Funcionais para a Revitalização do Porto de Pelotas, Rio Grande do Sul, BrasilPort revitalizationBrazil-Uruguay waterwayCoastal shipping.Revitalização portuáriaHidrovia Brasil-UruguaiNavegação de cabotagem.This study outlines three functional scenarios for the Port of Pelotas, which is located in the center of the largest coastal lagoon system in the country, on the coastal plain of the State of Rio Grande do Sul, Brazil. It is aimed at guiding decision makers as to the planning of strategic actions for economic revitalization, whereas this Port, at present, has been the target of political and economic interests at local, regional and bi-national levels. The results achieved are summarized in a survey of its current functional status, in addition to the design of three future scenarios, based on functional alternatives. Therefore, the methods of exploratory research, SWOT analysis, prospecting scenarios, and semi-structured interviews with key actors for the research were used. Results show that, despite its current relative economic and functional stagnation, the Port of Pelotas is in a position to play a new and important role in the economic development recovery of the southern region of the State, as well as the integrated development of the Mirim Lagoon Basin through the bi-national Brazil-Uruguay waterway.O presente estudo teve por objetivo delinear três cenários funcionais para o Porto de Pelotas, localizado no centro do maior sistema lagunar costeiro do País, situado na Planície Costeira do Estado do Rio Grande do Sul, Brasil, com o intuito de nortear os tomadores de decisão quanto ao planejamento de ações estratégicas para sua revitalização econômica, considerando que este Porto, presentemente, vem sendo alvo de interesses político-econômicos em nível local, regional e bi-nacional. Os resultados alcançados se resumem em um levantamento da sua atual situação funcional, além do delineamento de três cenários futuros, baseados em alternativas funcionais estabelecidas para o mesmo. Para tanto, foram utilizadas as metodologias de pesquisa exploratória, além da análise SWOT, prospecção de cenários e entrevista semi-estruturada com atores chave para a pesquisa. Concluindo este artigo, constata-se que, apesar de sua atual relativa estagnação econômico-funcional, o Porto de Pelotas apresenta condições para desempenhar um novo e importante papel no processo de retomada do desenvolvimento econômico da metade sul do Rio Grande do Sul, bem como do desenvolvimento integrado da Bacia da Lagoa Mirim através da hidrovia bi-nacional Brasil-Uruguai.Edunisc - Universidade de Santa Cruz do Sul2018-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/938110.17058/redes.v23i1.9381Redes ; Vol. 23 No. 1 (2018): Desenvolvimento Rural no contexto do Desenvolvimento Regional: avanços e retrocessos no Brasil recente; 341-368Redes; Vol. 23 Núm. 1 (2018): Desenvolvimento Rural no contexto do Desenvolvimento Regional: avanços e retrocessos no Brasil recente; 341-368Redes; Vol. 23 No. 1 (2018): Desenvolvimento Rural no contexto do Desenvolvimento Regional: avanços e retrocessos no Brasil recente; 341-368Redes; v. 23 n. 1 (2018): Desenvolvimento Rural no contexto do Desenvolvimento Regional: avanços e retrocessos no Brasil recente; 341-3681982-6745reponame:Redes (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCenghttps://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/9381/pdfCopyright (c) 2018 Redesinfo:eu-repo/semantics/openAccessDomingues, Marcelo Vinícius de la RochaBandeira, Letícia de Magalhães2019-10-03T17:37:53Zoai:ojs.online.unisc.br:article/9381Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/redeshttp://online.unisc.br/seer/index.php/redes/oairedes_unisc_maff@terra.com.br||etges@unisc.br1982-67451414-7106opendoar:2019-10-03T17:37:53Redes (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false |
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This study outlines three functional scenarios for the Port of Pelotas, which is located in the center of the largest coastal lagoon system in the country, on the coastal plain of the State of Rio Grande do Sul, Brazil. It is aimed at guiding decision makers as to the planning of strategic actions for economic revitalization, whereas this Port, at present, has been the target of political and economic interests at local, regional and bi-national levels. The results achieved are summarized in a survey of its current functional status, in addition to the design of three future scenarios, based on functional alternatives. Therefore, the methods of exploratory research, SWOT analysis, prospecting scenarios, and semi-structured interviews with key actors for the research were used. Results show that, despite its current relative economic and functional stagnation, the Port of Pelotas is in a position to play a new and important role in the economic development recovery of the southern region of the State, as well as the integrated development of the Mirim Lagoon Basin through the bi-national Brazil-Uruguay waterway. |
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