Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcanti, Ivanessa Thaiane do Nascimento
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Andrade, Cláudia Sá Malbouisson, Tiryaki, Gisele Ferreira, Costa, Lilia Carolina Carneiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Avaliação (Campinas. Online)
Texto Completo: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/3623
Resumo: Affirmative actions' initiatives intend to promote the equality of opportunities to social groups historically subject to discrimination. At the higher education level, the policy takes the form of quotas and other mechanisms to facilitate the access of these individuals to the university and to reduce evasion. This paper aims at verifying academic performance differences between quota and non-quota students at Federal University of Bahia (UFBA). Using data from 8,546 students which were accepted by UFBA and concluded their studies in the 2005-2013 period, this article presents the results of PSM estimations using different data matching methods and four performance indicators. The results indicate that quota students present lower academic achievement that non-quota students at the aggregate level. However, when controlling for the areas of study, this performance difference applies only to health sciences' students, a result which indicates that social and economic factors are more relevant for performance than school origin.
id UNISO-1_c5b7045172b20c9707ede82cc18e27b5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.uniso.br:article/3623
network_acronym_str UNISO-1
network_name_str Avaliação (Campinas. Online)
repository_id_str
spelling Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of BahiaDesempenho acadêmico e o sistema de cotas no ensino superior: evidência empírica com dados da Universidade Federal da BahiaAffirmative actions' initiatives intend to promote the equality of opportunities to social groups historically subject to discrimination. At the higher education level, the policy takes the form of quotas and other mechanisms to facilitate the access of these individuals to the university and to reduce evasion. This paper aims at verifying academic performance differences between quota and non-quota students at Federal University of Bahia (UFBA). Using data from 8,546 students which were accepted by UFBA and concluded their studies in the 2005-2013 period, this article presents the results of PSM estimations using different data matching methods and four performance indicators. The results indicate that quota students present lower academic achievement that non-quota students at the aggregate level. However, when controlling for the areas of study, this performance difference applies only to health sciences' students, a result which indicates that social and economic factors are more relevant for performance than school origin.As políticas de ações afirmativas buscam promover a igualdade de oportunidades para grupos sociais historicamente discriminados. No âmbito da educação superior, a política é realizada por meio da reserva de vagas e de outros mecanismos que promovem o acesso e a permanência na universidade. Este trabalho objetiva avaliar se o desempenho acadêmico é relacionado à forma de ingresso na Universidade Federal da Bahia (UFBA), seja pelo sistema de cotas ou pelo sistema de ampla concorrência. Utilizando dados de 8.546 estudantes que ingressaram a partir de 2005 e graduaram até 2013, este artigo apresenta os resultados de estimativas utilizando PSM com diferentes métodos de pareamento em dados e quatro medidas de desempenho acadêmico. Os resultados indicam que, de forma agregada, os estudantes cotistas apresentam um desempenho aparentemente inferior aos não cotistas. No entanto, os modelos estimados por áreas de conhecimento mostram que os diferenciais de desempenho permanecem apenas para a área de Ciências da Saúde, indicando que fatores socioeconômicos são mais relevantes para o desempenho do aluno na universidade do que sua forma de ingresso.Unicamp; Uniso2019-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/362310.1590/s1414-407720190001000016Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 24 No. 1 (2019)Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 24 n. 1 (2019)1982-57651414-4077reponame:Avaliação (Campinas. Online)instname:Universidade de Sorocaba (UNISO)instacron:UNISOporhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/3623/3232Copyright (c) 2019 Avaliação - Revista da Avaliação da Educação Superiorinfo:eu-repo/semantics/openAccessCavalcanti, Ivanessa Thaiane do NascimentoAndrade, Cláudia Sá MalbouissonTiryaki, Gisele FerreiraCosta, Lilia Carolina Carneiro2019-05-08T22:15:35Zoai:ojs.periodicos.uniso.br:article/3623Revistahttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/PUBhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/oai||revistaavaliacao@uniso.br1982-57651414-4077opendoar:2019-05-08T22:15:35Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia
Desempenho acadêmico e o sistema de cotas no ensino superior: evidência empírica com dados da Universidade Federal da Bahia
title Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia
spellingShingle Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia
Cavalcanti, Ivanessa Thaiane do Nascimento
title_short Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia
title_full Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia
title_fullStr Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia
title_full_unstemmed Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia
title_sort Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia
author Cavalcanti, Ivanessa Thaiane do Nascimento
author_facet Cavalcanti, Ivanessa Thaiane do Nascimento
Andrade, Cláudia Sá Malbouisson
Tiryaki, Gisele Ferreira
Costa, Lilia Carolina Carneiro
author_role author
author2 Andrade, Cláudia Sá Malbouisson
Tiryaki, Gisele Ferreira
Costa, Lilia Carolina Carneiro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcanti, Ivanessa Thaiane do Nascimento
Andrade, Cláudia Sá Malbouisson
Tiryaki, Gisele Ferreira
Costa, Lilia Carolina Carneiro
description Affirmative actions' initiatives intend to promote the equality of opportunities to social groups historically subject to discrimination. At the higher education level, the policy takes the form of quotas and other mechanisms to facilitate the access of these individuals to the university and to reduce evasion. This paper aims at verifying academic performance differences between quota and non-quota students at Federal University of Bahia (UFBA). Using data from 8,546 students which were accepted by UFBA and concluded their studies in the 2005-2013 period, this article presents the results of PSM estimations using different data matching methods and four performance indicators. The results indicate that quota students present lower academic achievement that non-quota students at the aggregate level. However, when controlling for the areas of study, this performance difference applies only to health sciences' students, a result which indicates that social and economic factors are more relevant for performance than school origin.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/3623
10.1590/s1414-407720190001000016
url https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/3623
identifier_str_mv 10.1590/s1414-407720190001000016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/3623/3232
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Avaliação - Revista da Avaliação da Educação Superior
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Avaliação - Revista da Avaliação da Educação Superior
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unicamp; Uniso
publisher.none.fl_str_mv Unicamp; Uniso
dc.source.none.fl_str_mv Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 24 No. 1 (2019)
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 24 n. 1 (2019)
1982-5765
1414-4077
reponame:Avaliação (Campinas. Online)
instname:Universidade de Sorocaba (UNISO)
instacron:UNISO
instname_str Universidade de Sorocaba (UNISO)
instacron_str UNISO
institution UNISO
reponame_str Avaliação (Campinas. Online)
collection Avaliação (Campinas. Online)
repository.name.fl_str_mv Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaavaliacao@uniso.br
_version_ 1800219609205309440