Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Avaliação (Campinas. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/3623 |
Resumo: | Affirmative actions' initiatives intend to promote the equality of opportunities to social groups historically subject to discrimination. At the higher education level, the policy takes the form of quotas and other mechanisms to facilitate the access of these individuals to the university and to reduce evasion. This paper aims at verifying academic performance differences between quota and non-quota students at Federal University of Bahia (UFBA). Using data from 8,546 students which were accepted by UFBA and concluded their studies in the 2005-2013 period, this article presents the results of PSM estimations using different data matching methods and four performance indicators. The results indicate that quota students present lower academic achievement that non-quota students at the aggregate level. However, when controlling for the areas of study, this performance difference applies only to health sciences' students, a result which indicates that social and economic factors are more relevant for performance than school origin. |
id |
UNISO-1_c5b7045172b20c9707ede82cc18e27b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.uniso.br:article/3623 |
network_acronym_str |
UNISO-1 |
network_name_str |
Avaliação (Campinas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of BahiaDesempenho acadêmico e o sistema de cotas no ensino superior: evidência empírica com dados da Universidade Federal da BahiaAffirmative actions' initiatives intend to promote the equality of opportunities to social groups historically subject to discrimination. At the higher education level, the policy takes the form of quotas and other mechanisms to facilitate the access of these individuals to the university and to reduce evasion. This paper aims at verifying academic performance differences between quota and non-quota students at Federal University of Bahia (UFBA). Using data from 8,546 students which were accepted by UFBA and concluded their studies in the 2005-2013 period, this article presents the results of PSM estimations using different data matching methods and four performance indicators. The results indicate that quota students present lower academic achievement that non-quota students at the aggregate level. However, when controlling for the areas of study, this performance difference applies only to health sciences' students, a result which indicates that social and economic factors are more relevant for performance than school origin.As políticas de ações afirmativas buscam promover a igualdade de oportunidades para grupos sociais historicamente discriminados. No âmbito da educação superior, a política é realizada por meio da reserva de vagas e de outros mecanismos que promovem o acesso e a permanência na universidade. Este trabalho objetiva avaliar se o desempenho acadêmico é relacionado à forma de ingresso na Universidade Federal da Bahia (UFBA), seja pelo sistema de cotas ou pelo sistema de ampla concorrência. Utilizando dados de 8.546 estudantes que ingressaram a partir de 2005 e graduaram até 2013, este artigo apresenta os resultados de estimativas utilizando PSM com diferentes métodos de pareamento em dados e quatro medidas de desempenho acadêmico. Os resultados indicam que, de forma agregada, os estudantes cotistas apresentam um desempenho aparentemente inferior aos não cotistas. No entanto, os modelos estimados por áreas de conhecimento mostram que os diferenciais de desempenho permanecem apenas para a área de Ciências da Saúde, indicando que fatores socioeconômicos são mais relevantes para o desempenho do aluno na universidade do que sua forma de ingresso.Unicamp; Uniso2019-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/362310.1590/s1414-407720190001000016Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 24 No. 1 (2019)Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 24 n. 1 (2019)1982-57651414-4077reponame:Avaliação (Campinas. Online)instname:Universidade de Sorocaba (UNISO)instacron:UNISOporhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/3623/3232Copyright (c) 2019 Avaliação - Revista da Avaliação da Educação Superiorinfo:eu-repo/semantics/openAccessCavalcanti, Ivanessa Thaiane do NascimentoAndrade, Cláudia Sá MalbouissonTiryaki, Gisele FerreiraCosta, Lilia Carolina Carneiro2019-05-08T22:15:35Zoai:ojs.periodicos.uniso.br:article/3623Revistahttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/PUBhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/oai||revistaavaliacao@uniso.br1982-57651414-4077opendoar:2019-05-08T22:15:35Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia Desempenho acadêmico e o sistema de cotas no ensino superior: evidência empírica com dados da Universidade Federal da Bahia |
title |
Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia |
spellingShingle |
Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia Cavalcanti, Ivanessa Thaiane do Nascimento |
title_short |
Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia |
title_full |
Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia |
title_fullStr |
Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia |
title_full_unstemmed |
Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia |
title_sort |
Academic performance and the quota system in higher education: empirical evidence with data of the Federal University of Bahia |
author |
Cavalcanti, Ivanessa Thaiane do Nascimento |
author_facet |
Cavalcanti, Ivanessa Thaiane do Nascimento Andrade, Cláudia Sá Malbouisson Tiryaki, Gisele Ferreira Costa, Lilia Carolina Carneiro |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Cláudia Sá Malbouisson Tiryaki, Gisele Ferreira Costa, Lilia Carolina Carneiro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcanti, Ivanessa Thaiane do Nascimento Andrade, Cláudia Sá Malbouisson Tiryaki, Gisele Ferreira Costa, Lilia Carolina Carneiro |
description |
Affirmative actions' initiatives intend to promote the equality of opportunities to social groups historically subject to discrimination. At the higher education level, the policy takes the form of quotas and other mechanisms to facilitate the access of these individuals to the university and to reduce evasion. This paper aims at verifying academic performance differences between quota and non-quota students at Federal University of Bahia (UFBA). Using data from 8,546 students which were accepted by UFBA and concluded their studies in the 2005-2013 period, this article presents the results of PSM estimations using different data matching methods and four performance indicators. The results indicate that quota students present lower academic achievement that non-quota students at the aggregate level. However, when controlling for the areas of study, this performance difference applies only to health sciences' students, a result which indicates that social and economic factors are more relevant for performance than school origin. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/3623 10.1590/s1414-407720190001000016 |
url |
https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/3623 |
identifier_str_mv |
10.1590/s1414-407720190001000016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/3623/3232 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Avaliação - Revista da Avaliação da Educação Superior info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Avaliação - Revista da Avaliação da Educação Superior |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unicamp; Uniso |
publisher.none.fl_str_mv |
Unicamp; Uniso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 24 No. 1 (2019) Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 24 n. 1 (2019) 1982-5765 1414-4077 reponame:Avaliação (Campinas. Online) instname:Universidade de Sorocaba (UNISO) instacron:UNISO |
instname_str |
Universidade de Sorocaba (UNISO) |
instacron_str |
UNISO |
institution |
UNISO |
reponame_str |
Avaliação (Campinas. Online) |
collection |
Avaliação (Campinas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaavaliacao@uniso.br |
_version_ |
1800219609205309440 |