POST-NEW PUBLIC MANAGEMENT IN THE STRATEGIC PLANNING OF BRAZILIAN PROFESSIONAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho Junior, José Roberto Abreu de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira, Marco Aurelio Marques
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9687
Resumo: The aim of this article to verify the presence of Post-New Public Management (Post-NPM) in Brazilian public educational management, a sector historically characterized by for chronic and structural problems. The strategic planning of professional education is analyzed through the Institutional Development Plan (IDP) of four Federal Institutes of Education, Science and Technology (Ifets).  We used as methods a checklist with textual analysis and interpretive investigation to associate the objectives defined in the strategic planning of the Ifets with the Post-NPM trends. The results suggest the presence of Post- NPM in Brazilian educational management, indicating the emergence of the phenomenon. However, the absence perceived of a practical plan to implement the strategic objectives may threaten the institutionalization of the Post-NPM assumptions.
id UNISUL-1_abea9dcd3534c2c0f11bbe3384a50a1b
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9687
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository_id_str
spelling POST-NEW PUBLIC MANAGEMENT IN THE STRATEGIC PLANNING OF BRAZILIAN PROFESSIONAL EDUCATIONPOST-NUEVA GESTIÓN PÚBLICA EN LA PLANIFICACIÓN ESTRATÉGICA DE LA EDUCACIÓN PROFESIONAL BRASILEÑAPÓS-NOVA GESTÃO PÚBLICA NO PLANEJAMENTO ESTRATÉGICO DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL BRASILEIRAPost-New Public ManagementStrategic PlanningInstitutional Development PlanTVETBrazil.Post-Nueva Gestión PúblicaPlanificación estratégicaPlano de Desarrollo InstitucionalEducación ProfesionalBrasil.Pós-Nova Gestão PúblicaPlanejamento EstratégicoPlano de Desenvolvimento InstitucionalEducação ProfissionalBrasil.The aim of this article to verify the presence of Post-New Public Management (Post-NPM) in Brazilian public educational management, a sector historically characterized by for chronic and structural problems. The strategic planning of professional education is analyzed through the Institutional Development Plan (IDP) of four Federal Institutes of Education, Science and Technology (Ifets).  We used as methods a checklist with textual analysis and interpretive investigation to associate the objectives defined in the strategic planning of the Ifets with the Post-NPM trends. The results suggest the presence of Post- NPM in Brazilian educational management, indicating the emergence of the phenomenon. However, the absence perceived of a practical plan to implement the strategic objectives may threaten the institutionalization of the Post-NPM assumptions.El objetivo de este artículo es verificar la presencia de la Post-Nueva Gestión Pública (Post-NGP) en la gestión educativa pública brasileña, un sector históricamente caracterizado por problemas crónicos y estructurales. La planificación estratégica de la formación profesional se analiza a través del Plan de Desarrollo Institucional (PDI) de cuatro Institutos Federales de Educación, Ciencia y Tecnología (IFETS). Se utilizó como métodos, un análisis textual y una investigación interpretativa para asociar los objetivos definidos en la planificación estratégica de los IFETS con las tendencias de la Post-NGP. Los resultados sugieren la presencia de la Post-NGP en la gestión educativa brasileña, indicando la emergencia del fenómeno. Sin embargo, la ausencia percibida de un plan práctico para la implementación de los objetivos estratégicos puede amenazar la institucionalización de los supuestos posteriores a la NGP.O objetivo deste artigo é verificar a presença da Pós-Nova Gestão Pública (Pós-NGP) na gestão educacional pública brasileira, um setor historicamente caracterizado por problemas crônicos e estruturais. Analisa-se o planejamento estratégico da educação profissional por meio do Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) de quatro Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (Ifets). Utilizou-se como métodos um checklist, uma análise textual e uma investigação interpretativa para associar os objetivos definidos no planejamento estratégico dos Ifets com as tendências da Pós-NGP. Os resultados sugerem a presença da Pós-NGP na gestão educacional brasileira, indicando a emergência do fenômeno. No entanto, a percebida ausência de um plano prático de implementação dos objetivos estratégicos pode ameaçar a institucionalização dos pressupostos da Pós-NGP.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/968710.19177/reen.v14e12021167-193Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 14 n. 1 (2021); 167-1931984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9687/pdfCopyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho Junior, José Roberto Abreu deFerreira, Marco Aurelio Marques2021-06-24T21:16:44Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9687Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:41.827739Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv POST-NEW PUBLIC MANAGEMENT IN THE STRATEGIC PLANNING OF BRAZILIAN PROFESSIONAL EDUCATION
POST-NUEVA GESTIÓN PÚBLICA EN LA PLANIFICACIÓN ESTRATÉGICA DE LA EDUCACIÓN PROFESIONAL BRASILEÑA
PÓS-NOVA GESTÃO PÚBLICA NO PLANEJAMENTO ESTRATÉGICO DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL BRASILEIRA
title POST-NEW PUBLIC MANAGEMENT IN THE STRATEGIC PLANNING OF BRAZILIAN PROFESSIONAL EDUCATION
spellingShingle POST-NEW PUBLIC MANAGEMENT IN THE STRATEGIC PLANNING OF BRAZILIAN PROFESSIONAL EDUCATION
Carvalho Junior, José Roberto Abreu de
Post-New Public Management
Strategic Planning
Institutional Development Plan
TVET
Brazil.
Post-Nueva Gestión Pública
Planificación estratégica
Plano de Desarrollo Institucional
Educación Profesional
Brasil.
Pós-Nova Gestão Pública
Planejamento Estratégico
Plano de Desenvolvimento Institucional
Educação Profissional
Brasil.
title_short POST-NEW PUBLIC MANAGEMENT IN THE STRATEGIC PLANNING OF BRAZILIAN PROFESSIONAL EDUCATION
title_full POST-NEW PUBLIC MANAGEMENT IN THE STRATEGIC PLANNING OF BRAZILIAN PROFESSIONAL EDUCATION
title_fullStr POST-NEW PUBLIC MANAGEMENT IN THE STRATEGIC PLANNING OF BRAZILIAN PROFESSIONAL EDUCATION
title_full_unstemmed POST-NEW PUBLIC MANAGEMENT IN THE STRATEGIC PLANNING OF BRAZILIAN PROFESSIONAL EDUCATION
title_sort POST-NEW PUBLIC MANAGEMENT IN THE STRATEGIC PLANNING OF BRAZILIAN PROFESSIONAL EDUCATION
author Carvalho Junior, José Roberto Abreu de
author_facet Carvalho Junior, José Roberto Abreu de
Ferreira, Marco Aurelio Marques
author_role author
author2 Ferreira, Marco Aurelio Marques
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho Junior, José Roberto Abreu de
Ferreira, Marco Aurelio Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Post-New Public Management
Strategic Planning
Institutional Development Plan
TVET
Brazil.
Post-Nueva Gestión Pública
Planificación estratégica
Plano de Desarrollo Institucional
Educación Profesional
Brasil.
Pós-Nova Gestão Pública
Planejamento Estratégico
Plano de Desenvolvimento Institucional
Educação Profissional
Brasil.
topic Post-New Public Management
Strategic Planning
Institutional Development Plan
TVET
Brazil.
Post-Nueva Gestión Pública
Planificación estratégica
Plano de Desarrollo Institucional
Educación Profesional
Brasil.
Pós-Nova Gestão Pública
Planejamento Estratégico
Plano de Desenvolvimento Institucional
Educação Profissional
Brasil.
description The aim of this article to verify the presence of Post-New Public Management (Post-NPM) in Brazilian public educational management, a sector historically characterized by for chronic and structural problems. The strategic planning of professional education is analyzed through the Institutional Development Plan (IDP) of four Federal Institutes of Education, Science and Technology (Ifets).  We used as methods a checklist with textual analysis and interpretive investigation to associate the objectives defined in the strategic planning of the Ifets with the Post-NPM trends. The results suggest the presence of Post- NPM in Brazilian educational management, indicating the emergence of the phenomenon. However, the absence perceived of a practical plan to implement the strategic objectives may threaten the institutionalization of the Post-NPM assumptions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9687
10.19177/reen.v14e12021167-193
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9687
identifier_str_mv 10.19177/reen.v14e12021167-193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9687/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 14 n. 1 (2021); 167-193
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1800220658748096512