MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Solana-González, Pedro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vanti, Adolfo Alberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9622
Resumo: Multi-criteria decision making for business value creation has become a topic of significant interest that, however, has not yet been sufficiently studied. Companies find it difficult to determine the best decision criteria for creating value. Hierarchical Analytical Process is used as a method for establishing a business decision support model. The results highlight a greater contribution to the creation of business value of decisions based on the criterion of benefits and establish a ranking of priorities on IT decisions that lead to the creation of business value.
id UNISUL-1_c44742f79f3218bfa46eecf80436f65f
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9622
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository_id_str
spelling MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATIONTOMA DE DECISIÓN MULTICRITERIO PARA LA CREACIÓN DE VALOR EMPRESARIALTOMADA DE DECISÕES MULTICRITÉRIO PARA A CRIAÇÃO DE VALOR EMPRESARIALValue CreationMulticriteria Decision MakingHierarchical Analytical ProcessCorporate GovernanceInformation Technologies.Creación de ValorToma de Decisión MulticriterioProceso Analítico JerárquicoGobernanza CorporativaTecnologías de Información.Criação de ValorTomada de Decisão MulticritérioProcesso Analítico HierárquicoGovernança CorporativaTecnologias de Informação.Multi-criteria decision making for business value creation has become a topic of significant interest that, however, has not yet been sufficiently studied. Companies find it difficult to determine the best decision criteria for creating value. Hierarchical Analytical Process is used as a method for establishing a business decision support model. The results highlight a greater contribution to the creation of business value of decisions based on the criterion of benefits and establish a ranking of priorities on IT decisions that lead to the creation of business value.La toma de decisión multicriterio para la creación de valor empresarial se ha convertido en un tema de significativo interés que no ha sido aun suficientemente estudiado. Las empresas encuentran dificultades para determinar los mejores criterios de decisión para crear valor. Se utiliza el Proceso Analítico Jerárquico como método para establecer un modelo de apoyo a la toma de decisiones empresariales. Los resultados evidencian una mayor contribución para la creación de valor de las decisiones basadas en el criterio de beneficios y establecen un ranking de prioridades sobre las decisiones de TI para la creación de valor empresarial.A tomada de decisões multicritério para a criação de valor empresarial tornou-se um tema de interesse significativo que, no entanto, ainda não foi suficientemente estudado. As empresas têm dificuldade em determinar os melhores critérios de decisão para a criação de valor. O Processo Analítico Hierárquico é utilizado como método para estabelecer um modelo de apoio à tomada de decisão empresarial. Os resultados mostram uma maior contribuição para a criação de valor de negócio das decisões baseadas no critério de benefícios e estabelecem uma classificação de prioridades nas decisões de TI para criar valor empresarial.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/962210.19177/reen.v13e3202053-76Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 13 n. 3 (2020); 53-761984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULspahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9622/pdfCopyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSolana-González, PedroVanti, Adolfo Alberto2021-01-23T00:58:17Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9622Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:41.769206Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION
TOMA DE DECISIÓN MULTICRITERIO PARA LA CREACIÓN DE VALOR EMPRESARIAL
TOMADA DE DECISÕES MULTICRITÉRIO PARA A CRIAÇÃO DE VALOR EMPRESARIAL
title MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION
spellingShingle MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION
Solana-González, Pedro
Value Creation
Multicriteria Decision Making
Hierarchical Analytical Process
Corporate Governance
Information Technologies.
Creación de Valor
Toma de Decisión Multicriterio
Proceso Analítico Jerárquico
Gobernanza Corporativa
Tecnologías de Información.
Criação de Valor
Tomada de Decisão Multicritério
Processo Analítico Hierárquico
Governança Corporativa
Tecnologias de Informação.
title_short MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION
title_full MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION
title_fullStr MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION
title_full_unstemmed MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION
title_sort MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION
author Solana-González, Pedro
author_facet Solana-González, Pedro
Vanti, Adolfo Alberto
author_role author
author2 Vanti, Adolfo Alberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Solana-González, Pedro
Vanti, Adolfo Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Value Creation
Multicriteria Decision Making
Hierarchical Analytical Process
Corporate Governance
Information Technologies.
Creación de Valor
Toma de Decisión Multicriterio
Proceso Analítico Jerárquico
Gobernanza Corporativa
Tecnologías de Información.
Criação de Valor
Tomada de Decisão Multicritério
Processo Analítico Hierárquico
Governança Corporativa
Tecnologias de Informação.
topic Value Creation
Multicriteria Decision Making
Hierarchical Analytical Process
Corporate Governance
Information Technologies.
Creación de Valor
Toma de Decisión Multicriterio
Proceso Analítico Jerárquico
Gobernanza Corporativa
Tecnologías de Información.
Criação de Valor
Tomada de Decisão Multicritério
Processo Analítico Hierárquico
Governança Corporativa
Tecnologias de Informação.
description Multi-criteria decision making for business value creation has become a topic of significant interest that, however, has not yet been sufficiently studied. Companies find it difficult to determine the best decision criteria for creating value. Hierarchical Analytical Process is used as a method for establishing a business decision support model. The results highlight a greater contribution to the creation of business value of decisions based on the criterion of benefits and establish a ranking of priorities on IT decisions that lead to the creation of business value.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9622
10.19177/reen.v13e3202053-76
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9622
identifier_str_mv 10.19177/reen.v13e3202053-76
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9622/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 13 n. 3 (2020); 53-76
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1800220658745999360