MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9622 |
Resumo: | Multi-criteria decision making for business value creation has become a topic of significant interest that, however, has not yet been sufficiently studied. Companies find it difficult to determine the best decision criteria for creating value. Hierarchical Analytical Process is used as a method for establishing a business decision support model. The results highlight a greater contribution to the creation of business value of decisions based on the criterion of benefits and establish a ranking of priorities on IT decisions that lead to the creation of business value. |
id |
UNISUL-1_c44742f79f3218bfa46eecf80436f65f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9622 |
network_acronym_str |
UNISUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository_id_str |
|
spelling |
MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATIONTOMA DE DECISIÓN MULTICRITERIO PARA LA CREACIÓN DE VALOR EMPRESARIALTOMADA DE DECISÕES MULTICRITÉRIO PARA A CRIAÇÃO DE VALOR EMPRESARIALValue CreationMulticriteria Decision MakingHierarchical Analytical ProcessCorporate GovernanceInformation Technologies.Creación de ValorToma de Decisión MulticriterioProceso Analítico JerárquicoGobernanza CorporativaTecnologías de Información.Criação de ValorTomada de Decisão MulticritérioProcesso Analítico HierárquicoGovernança CorporativaTecnologias de Informação.Multi-criteria decision making for business value creation has become a topic of significant interest that, however, has not yet been sufficiently studied. Companies find it difficult to determine the best decision criteria for creating value. Hierarchical Analytical Process is used as a method for establishing a business decision support model. The results highlight a greater contribution to the creation of business value of decisions based on the criterion of benefits and establish a ranking of priorities on IT decisions that lead to the creation of business value.La toma de decisión multicriterio para la creación de valor empresarial se ha convertido en un tema de significativo interés que no ha sido aun suficientemente estudiado. Las empresas encuentran dificultades para determinar los mejores criterios de decisión para crear valor. Se utiliza el Proceso Analítico Jerárquico como método para establecer un modelo de apoyo a la toma de decisiones empresariales. Los resultados evidencian una mayor contribución para la creación de valor de las decisiones basadas en el criterio de beneficios y establecen un ranking de prioridades sobre las decisiones de TI para la creación de valor empresarial.A tomada de decisões multicritério para a criação de valor empresarial tornou-se um tema de interesse significativo que, no entanto, ainda não foi suficientemente estudado. As empresas têm dificuldade em determinar os melhores critérios de decisão para a criação de valor. O Processo Analítico Hierárquico é utilizado como método para estabelecer um modelo de apoio à tomada de decisão empresarial. Os resultados mostram uma maior contribuição para a criação de valor de negócio das decisões baseadas no critério de benefícios e estabelecem uma classificação de prioridades nas decisões de TI para criar valor empresarial.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/962210.19177/reen.v13e3202053-76Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 13 n. 3 (2020); 53-761984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULspahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9622/pdfCopyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSolana-González, PedroVanti, Adolfo Alberto2021-01-23T00:58:17Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9622Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:41.769206Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION TOMA DE DECISIÓN MULTICRITERIO PARA LA CREACIÓN DE VALOR EMPRESARIAL TOMADA DE DECISÕES MULTICRITÉRIO PARA A CRIAÇÃO DE VALOR EMPRESARIAL |
title |
MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION |
spellingShingle |
MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION Solana-González, Pedro Value Creation Multicriteria Decision Making Hierarchical Analytical Process Corporate Governance Information Technologies. Creación de Valor Toma de Decisión Multicriterio Proceso Analítico Jerárquico Gobernanza Corporativa Tecnologías de Información. Criação de Valor Tomada de Decisão Multicritério Processo Analítico Hierárquico Governança Corporativa Tecnologias de Informação. |
title_short |
MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION |
title_full |
MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION |
title_fullStr |
MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION |
title_full_unstemmed |
MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION |
title_sort |
MULTI-CRITERIA DECISION MAKING FOR BUSINESS VALUE CREATION |
author |
Solana-González, Pedro |
author_facet |
Solana-González, Pedro Vanti, Adolfo Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Vanti, Adolfo Alberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Solana-González, Pedro Vanti, Adolfo Alberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Value Creation Multicriteria Decision Making Hierarchical Analytical Process Corporate Governance Information Technologies. Creación de Valor Toma de Decisión Multicriterio Proceso Analítico Jerárquico Gobernanza Corporativa Tecnologías de Información. Criação de Valor Tomada de Decisão Multicritério Processo Analítico Hierárquico Governança Corporativa Tecnologias de Informação. |
topic |
Value Creation Multicriteria Decision Making Hierarchical Analytical Process Corporate Governance Information Technologies. Creación de Valor Toma de Decisión Multicriterio Proceso Analítico Jerárquico Gobernanza Corporativa Tecnologías de Información. Criação de Valor Tomada de Decisão Multicritério Processo Analítico Hierárquico Governança Corporativa Tecnologias de Informação. |
description |
Multi-criteria decision making for business value creation has become a topic of significant interest that, however, has not yet been sufficiently studied. Companies find it difficult to determine the best decision criteria for creating value. Hierarchical Analytical Process is used as a method for establishing a business decision support model. The results highlight a greater contribution to the creation of business value of decisions based on the criterion of benefits and establish a ranking of priorities on IT decisions that lead to the creation of business value. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9622 10.19177/reen.v13e3202053-76 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9622 |
identifier_str_mv |
10.19177/reen.v13e3202053-76 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/9622/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 13 n. 3 (2020); 53-76 1984-3372 1984-3372 reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
collection |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com |
_version_ |
1800220658745999360 |