Information technology (it) strategic alignment: the case of ArcelorMittal Tubarão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Angilberto Sabino de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Ferreira, Luis Fernando Filardi, Coutinho, Francisco Dornelas, Irigaray, Helio Arthur Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1910
Resumo: This paper aims to understand the process of Information Technology (IT) strategic alignment in a Brazilian steel industry, ArcelorMittalTubarão Company, analyzing how it is practiced in the mentioned company vis a vis the theoretical concepts. Based on Souza and Joia (2009) model, we sought evidences about the elements that support the IT strategic alignment with business strategy. The research was conducted between October 2009 and February 2011, the data was collected through semi-structured interviews with IT managers as well as operational managers, IT users in the organization, and they were treated by means of content analysis. The main findings indicate a trend of align the organization's practice with the elements of theoretical model chosen, particularly regards the fundamental aspect of change organizational mindset about the role of IT in Business. 
id UNISUL-1_d6fa37cea0694c78903ac5360a3b6676
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1910
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository_id_str
spelling Information technology (it) strategic alignment: the case of ArcelorMittal TubarãoAlinhamento estratégico de tecnologia da informação (TI): O Caso da ArcelorMittal TubarãoStrategic alignmentBusiness StrategyIT-business alignmentSteel IndustryInformation System.Alinhamento EstratégicoEstratégia de NegócioAlinhamento da TI com NegóciosIndústria siderúrgicaSistema de Informações.This paper aims to understand the process of Information Technology (IT) strategic alignment in a Brazilian steel industry, ArcelorMittalTubarão Company, analyzing how it is practiced in the mentioned company vis a vis the theoretical concepts. Based on Souza and Joia (2009) model, we sought evidences about the elements that support the IT strategic alignment with business strategy. The research was conducted between October 2009 and February 2011, the data was collected through semi-structured interviews with IT managers as well as operational managers, IT users in the organization, and they were treated by means of content analysis. The main findings indicate a trend of align the organization's practice with the elements of theoretical model chosen, particularly regards the fundamental aspect of change organizational mindset about the role of IT in Business. O objetivo deste artigo é compreender o processo de alinhamento estratégico de Tecnologia da Informação (TI) de uma empresa do setor siderúrgico brasileiro, a ArcelorMittal Tubarão, analisando como o mesmo é praticado na referidaempresa vis a vis à teoria. Fundamentado no modelo proposto por Souza e Joia (2009), buscou-se evidências acerca dos elementos que dão suporte para o alinhamento estratégico da TI com a estratégia do negócio. A pesquisa foi realizada entre outubro de 2009 e fevereiro de 2011 e os dados coletados por meio de entrevistas semiestruturadas com gestores de áreas de negócios e de TI. Os dados foram tratados por meio da análise de conteúdo. Os resultados apontaram para uma tendência de alinhamento da práxis da organização com os elementos do modelo teórico escolhido, particularmente no que diz respeito ao aspecto fundamental de mudança do pensamento organizacional sobre o papel da TI no negócio. Universidade do Sul de Santa Catarina2013-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/191010.19177/reen.v6e320133-26Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 6 n. 3 (2013); 3-261984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULenghttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1910/1386Freitas, Angilberto Sabino deFerreira, Luis Fernando FilardiCoutinho, Francisco DornelasIrigaray, Helio Arthur Reisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-01-22T19:03:52Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1910Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:25.659696Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Information technology (it) strategic alignment: the case of ArcelorMittal Tubarão
Alinhamento estratégico de tecnologia da informação (TI): O Caso da ArcelorMittal Tubarão
title Information technology (it) strategic alignment: the case of ArcelorMittal Tubarão
spellingShingle Information technology (it) strategic alignment: the case of ArcelorMittal Tubarão
Freitas, Angilberto Sabino de
Strategic alignment
Business Strategy
IT-business alignment
Steel Industry
Information System.
Alinhamento Estratégico
Estratégia de Negócio
Alinhamento da TI com Negócios
Indústria siderúrgica
Sistema de Informações.
title_short Information technology (it) strategic alignment: the case of ArcelorMittal Tubarão
title_full Information technology (it) strategic alignment: the case of ArcelorMittal Tubarão
title_fullStr Information technology (it) strategic alignment: the case of ArcelorMittal Tubarão
title_full_unstemmed Information technology (it) strategic alignment: the case of ArcelorMittal Tubarão
title_sort Information technology (it) strategic alignment: the case of ArcelorMittal Tubarão
author Freitas, Angilberto Sabino de
author_facet Freitas, Angilberto Sabino de
Ferreira, Luis Fernando Filardi
Coutinho, Francisco Dornelas
Irigaray, Helio Arthur Reis
author_role author
author2 Ferreira, Luis Fernando Filardi
Coutinho, Francisco Dornelas
Irigaray, Helio Arthur Reis
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Angilberto Sabino de
Ferreira, Luis Fernando Filardi
Coutinho, Francisco Dornelas
Irigaray, Helio Arthur Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Strategic alignment
Business Strategy
IT-business alignment
Steel Industry
Information System.
Alinhamento Estratégico
Estratégia de Negócio
Alinhamento da TI com Negócios
Indústria siderúrgica
Sistema de Informações.
topic Strategic alignment
Business Strategy
IT-business alignment
Steel Industry
Information System.
Alinhamento Estratégico
Estratégia de Negócio
Alinhamento da TI com Negócios
Indústria siderúrgica
Sistema de Informações.
description This paper aims to understand the process of Information Technology (IT) strategic alignment in a Brazilian steel industry, ArcelorMittalTubarão Company, analyzing how it is practiced in the mentioned company vis a vis the theoretical concepts. Based on Souza and Joia (2009) model, we sought evidences about the elements that support the IT strategic alignment with business strategy. The research was conducted between October 2009 and February 2011, the data was collected through semi-structured interviews with IT managers as well as operational managers, IT users in the organization, and they were treated by means of content analysis. The main findings indicate a trend of align the organization's practice with the elements of theoretical model chosen, particularly regards the fundamental aspect of change organizational mindset about the role of IT in Business. 
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1910
10.19177/reen.v6e320133-26
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1910
identifier_str_mv 10.19177/reen.v6e320133-26
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1910/1386
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 6 n. 3 (2013); 3-26
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1800220657529651200