APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1598 |
Resumo: | This paper analyses the applicability on Brazilian multinational Companies (MNCs) in twotypologies developed to explain the internationalization of emerging market’s enterprises.Using Fundação Dom Cabral 2011 data about companies with the higher transnationalityindex, information was gathered though documental research. This article builds a systematicclassification on Brazilian MNCs upon the springboard perspective and the genericinternationalization strategies. Results show that the “world-stage aspirant” group prevailedon the Springboard typology. Concerning the generic internationalization strategy, the samplewas distributed among all strategies. |
id |
UNISUL-1_eb8cf0f1dd7232cb315f4cf5d3223172 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1598 |
network_acronym_str |
UNISUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository_id_str |
|
spelling |
APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIESAPLICACIÓN DE TIPOLOGÍAS DE EXPANSIÓN INTERNACIONAL: CLASIFICACIÓN DE LAS VEINTE EMPRESAS BRASILEÑAS MÁS TRANSNACIONALIZADASAplicação de Tipologias de Expansão Internacional: classificação das vinte empresas brasileiras mais transnacionalizadasInternationalization StrategiesTypologiesBrazilian Multinationals.Estrategias de internacionalizaciónTipologíasMultinacionales brasileñas.Estratégias de InternacionalizaçãoTipologiasMultinacionais Brasileiras.This paper analyses the applicability on Brazilian multinational Companies (MNCs) in twotypologies developed to explain the internationalization of emerging market’s enterprises.Using Fundação Dom Cabral 2011 data about companies with the higher transnationalityindex, information was gathered though documental research. This article builds a systematicclassification on Brazilian MNCs upon the springboard perspective and the genericinternationalization strategies. Results show that the “world-stage aspirant” group prevailedon the Springboard typology. Concerning the generic internationalization strategy, the samplewas distributed among all strategies.El objetivo de ese trabajo es discutir la aplicación de las tipologías de internacionalización delas EMNEs (Empresas Multinacionales Emergentes) en el caso brasileño. Por medio deinvestigación documental, informaciones sobre las 20 empresas brasileñas con mayor índicede transnacionalidad fueron recopiladas, de acuerdo con datos de 2011 de la Fundación DonCabral. De esta manera fueron identificadas las características de las multinacionalesbrasileñas, lo que permitió la clasificación integrada entre las tipologías trampolín y lasestrategias genéricas de internacionalización. En la perspectiva trampolín, lainternacionalización califica las EMNEs para adquisición de recursos estratégicos y reducciónde restricciones institucionales y de mercadeo del país de origen. Sobre la aplicabilidad de lastipologías, los resultados demuestran que el grupo aspirante prevalece en la perspectivatrampolín. Con relación acerca de las estrategias genéricas, fue observada la adherencia de laamuestra con diversas tipologías propuestas.O objetivo deste artigo é discutir a aplicação das tipologias de internacionalização das EMNEs(Empresas Multinacionais Emergentes) no caso brasileiro. Por meio de pesquisa documental,foram levantadas informações sobre as 20 empresas brasileiras com maior índice detransnacionalidade, de acordo com dados de 2011 da Fundação Dom Cabral. Assim, foramidentificadas as características das multinacionais brasileiras, permitindo a classificaçãointegrada entre as tipologias trampolim e as estratégias genéricas de internacionalização. Naperspectiva trampolim, a internacionalização qualifica as EMNEs para a aquisição de recursosestratégicos e redução de restrições institucionais e mercadológicas do país de origem. Sobrea aplicabilidade das tipologias, os resultados demostram que o grupo aspirante prevalece naperspectiva trampolim. E com relação às estratégias genéricas verificou-se a aderência daamostra às diversas tipologias propostas.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/159810.19177/reen.v7e12014p.56-81Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 7 n. 1 (2014); 56-811984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1598/1524MacLennan, Maria Laura FerrantyPiccioli, Maria Luiza VasquesYamasaki, Viviane Eiko Itoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T14:13:47Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1598Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:25.121821Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES APLICACIÓN DE TIPOLOGÍAS DE EXPANSIÓN INTERNACIONAL: CLASIFICACIÓN DE LAS VEINTE EMPRESAS BRASILEÑAS MÁS TRANSNACIONALIZADAS Aplicação de Tipologias de Expansão Internacional: classificação das vinte empresas brasileiras mais transnacionalizadas |
title |
APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES |
spellingShingle |
APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES MacLennan, Maria Laura Ferranty Internationalization Strategies Typologies Brazilian Multinationals. Estrategias de internacionalización Tipologías Multinacionales brasileñas. Estratégias de Internacionalização Tipologias Multinacionais Brasileiras. |
title_short |
APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES |
title_full |
APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES |
title_fullStr |
APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES |
title_full_unstemmed |
APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES |
title_sort |
APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES |
author |
MacLennan, Maria Laura Ferranty |
author_facet |
MacLennan, Maria Laura Ferranty Piccioli, Maria Luiza Vasques Yamasaki, Viviane Eiko Ito |
author_role |
author |
author2 |
Piccioli, Maria Luiza Vasques Yamasaki, Viviane Eiko Ito |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
MacLennan, Maria Laura Ferranty Piccioli, Maria Luiza Vasques Yamasaki, Viviane Eiko Ito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internationalization Strategies Typologies Brazilian Multinationals. Estrategias de internacionalización Tipologías Multinacionales brasileñas. Estratégias de Internacionalização Tipologias Multinacionais Brasileiras. |
topic |
Internationalization Strategies Typologies Brazilian Multinationals. Estrategias de internacionalización Tipologías Multinacionales brasileñas. Estratégias de Internacionalização Tipologias Multinacionais Brasileiras. |
description |
This paper analyses the applicability on Brazilian multinational Companies (MNCs) in twotypologies developed to explain the internationalization of emerging market’s enterprises.Using Fundação Dom Cabral 2011 data about companies with the higher transnationalityindex, information was gathered though documental research. This article builds a systematicclassification on Brazilian MNCs upon the springboard perspective and the genericinternationalization strategies. Results show that the “world-stage aspirant” group prevailedon the Springboard typology. Concerning the generic internationalization strategy, the samplewas distributed among all strategies. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1598 10.19177/reen.v7e12014p.56-81 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1598 |
identifier_str_mv |
10.19177/reen.v7e12014p.56-81 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1598/1524 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 7 n. 1 (2014); 56-81 1984-3372 1984-3372 reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
collection |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com |
_version_ |
1800220657506582528 |