APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MacLennan, Maria Laura Ferranty
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Piccioli, Maria Luiza Vasques, Yamasaki, Viviane Eiko Ito
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1598
Resumo: This paper analyses the applicability on Brazilian multinational Companies (MNCs) in twotypologies developed to explain the internationalization of emerging market’s enterprises.Using Fundação Dom Cabral 2011 data about companies with the higher transnationalityindex, information was gathered though documental research. This article builds a systematicclassification on Brazilian MNCs upon the springboard perspective and the genericinternationalization strategies. Results show that the “world-stage aspirant” group prevailedon the Springboard typology. Concerning the generic internationalization strategy, the samplewas distributed among all strategies.
id UNISUL-1_eb8cf0f1dd7232cb315f4cf5d3223172
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1598
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository_id_str
spelling APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIESAPLICACIÓN DE TIPOLOGÍAS DE EXPANSIÓN INTERNACIONAL: CLASIFICACIÓN DE LAS VEINTE EMPRESAS BRASILEÑAS MÁS TRANSNACIONALIZADASAplicação de Tipologias de Expansão Internacional: classificação das vinte empresas brasileiras mais transnacionalizadasInternationalization StrategiesTypologiesBrazilian Multinationals.Estrategias de internacionalizaciónTipologíasMultinacionales brasileñas.Estratégias de InternacionalizaçãoTipologiasMultinacionais Brasileiras.This paper analyses the applicability on Brazilian multinational Companies (MNCs) in twotypologies developed to explain the internationalization of emerging market’s enterprises.Using Fundação Dom Cabral 2011 data about companies with the higher transnationalityindex, information was gathered though documental research. This article builds a systematicclassification on Brazilian MNCs upon the springboard perspective and the genericinternationalization strategies. Results show that the “world-stage aspirant” group prevailedon the Springboard typology. Concerning the generic internationalization strategy, the samplewas distributed among all strategies.El objetivo de ese trabajo es discutir la aplicación de las tipologías de internacionalización delas EMNEs (Empresas Multinacionales Emergentes) en el caso brasileño. Por medio deinvestigación documental, informaciones sobre las 20 empresas brasileñas con mayor índicede transnacionalidad fueron recopiladas, de acuerdo con datos de 2011 de la Fundación DonCabral. De esta manera fueron identificadas las características de las multinacionalesbrasileñas, lo que permitió la clasificación integrada entre las tipologías trampolín y lasestrategias genéricas de internacionalización. En la perspectiva trampolín, lainternacionalización califica las EMNEs para adquisición de recursos estratégicos y reducciónde restricciones institucionales y de mercadeo del país de origen. Sobre la aplicabilidad de lastipologías, los resultados demuestran que el grupo aspirante prevalece en la perspectivatrampolín. Con relación acerca de las estrategias genéricas, fue observada la adherencia de laamuestra con diversas tipologías propuestas.O objetivo deste artigo é discutir a aplicação das tipologias de internacionalização das EMNEs(Empresas Multinacionais Emergentes) no caso brasileiro. Por meio de pesquisa documental,foram levantadas informações sobre as 20 empresas brasileiras com maior índice detransnacionalidade, de acordo com dados de 2011 da Fundação Dom Cabral. Assim, foramidentificadas as características das multinacionais brasileiras, permitindo a classificaçãointegrada entre as tipologias trampolim e as estratégias genéricas de internacionalização. Naperspectiva trampolim, a internacionalização qualifica as EMNEs para a aquisição de recursosestratégicos e redução de restrições institucionais e mercadológicas do país de origem. Sobrea aplicabilidade das tipologias, os resultados demostram que o grupo aspirante prevalece naperspectiva trampolim. E com relação às estratégias genéricas verificou-se a aderência daamostra às diversas tipologias propostas.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/159810.19177/reen.v7e12014p.56-81Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 7 n. 1 (2014); 56-811984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1598/1524MacLennan, Maria Laura FerrantyPiccioli, Maria Luiza VasquesYamasaki, Viviane Eiko Itoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T14:13:47Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1598Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:25.121821Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES
APLICACIÓN DE TIPOLOGÍAS DE EXPANSIÓN INTERNACIONAL: CLASIFICACIÓN DE LAS VEINTE EMPRESAS BRASILEÑAS MÁS TRANSNACIONALIZADAS
Aplicação de Tipologias de Expansão Internacional: classificação das vinte empresas brasileiras mais transnacionalizadas
title APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES
spellingShingle APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES
MacLennan, Maria Laura Ferranty
Internationalization Strategies
Typologies
Brazilian Multinationals.
Estrategias de internacionalización
Tipologías
Multinacionales brasileñas.
Estratégias de Internacionalização
Tipologias
Multinacionais Brasileiras.
title_short APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES
title_full APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES
title_fullStr APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES
title_full_unstemmed APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES
title_sort APPLICATION OF INTERNATIONAL EXPANSION TYPOLOGY: RANKING OF THE TWENTY MOST TRANSNATIONALISED BRAZILIAN COMPANIES
author MacLennan, Maria Laura Ferranty
author_facet MacLennan, Maria Laura Ferranty
Piccioli, Maria Luiza Vasques
Yamasaki, Viviane Eiko Ito
author_role author
author2 Piccioli, Maria Luiza Vasques
Yamasaki, Viviane Eiko Ito
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv MacLennan, Maria Laura Ferranty
Piccioli, Maria Luiza Vasques
Yamasaki, Viviane Eiko Ito
dc.subject.por.fl_str_mv Internationalization Strategies
Typologies
Brazilian Multinationals.
Estrategias de internacionalización
Tipologías
Multinacionales brasileñas.
Estratégias de Internacionalização
Tipologias
Multinacionais Brasileiras.
topic Internationalization Strategies
Typologies
Brazilian Multinationals.
Estrategias de internacionalización
Tipologías
Multinacionales brasileñas.
Estratégias de Internacionalização
Tipologias
Multinacionais Brasileiras.
description This paper analyses the applicability on Brazilian multinational Companies (MNCs) in twotypologies developed to explain the internationalization of emerging market’s enterprises.Using Fundação Dom Cabral 2011 data about companies with the higher transnationalityindex, information was gathered though documental research. This article builds a systematicclassification on Brazilian MNCs upon the springboard perspective and the genericinternationalization strategies. Results show that the “world-stage aspirant” group prevailedon the Springboard typology. Concerning the generic internationalization strategy, the samplewas distributed among all strategies.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1598
10.19177/reen.v7e12014p.56-81
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1598
identifier_str_mv 10.19177/reen.v7e12014p.56-81
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1598/1524
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 7 n. 1 (2014); 56-81
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1800220657506582528