CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Surdi, Marcia Ione
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Assumpção Garcia , Dantielli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Crítica Cultural (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18969
Resumo: In this study, drawing on Pecheutian Discourse Analysis, we aim to analyze the processes of meaning production regarding women’s bodies and feminine bodies, with a specific focus on investigating counter-grammars. To accomplish this, we have selected six memes published on Instagram by Mona Ácida. From the Louvre Museum, like Mona Lisa, to the realm of cyberspace, like Mona Ácida, there are dynamic movements of meaning and meanings in motion that prompt us to reflect on the intricate relationship between discourses, bodies, and memes. Through our analysis, we demonstrate the functionality of serialized textuality, enriched with imagery. We posit that while the composition of memes comprises a network of memories that solidifies, regulates, and stabilizes meanings about the “same”, as an ideal(ized) body, resulting in effects of subjectification, silencing, and prohibition, it also provides space for the “new” elements that disrupt, destabilize, and challenge established meanings. We observe instances of resistance and confrontation, that counter the interpellation of the prevailing patriarchal ideology. Thus, the counter-grammars challenge normative and regulatory discourses surrounding women's bodies and feminine bodies.
id UNISUL-2_3da3391fc90c1e0abc68f6074b662ec2
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18969
network_acronym_str UNISUL-2
network_name_str Crítica Cultural (Online)
repository_id_str
spelling CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMESAnálise de DiscursoCorpos-mulheresCorpos-femininosContragramáticasMemesIn this study, drawing on Pecheutian Discourse Analysis, we aim to analyze the processes of meaning production regarding women’s bodies and feminine bodies, with a specific focus on investigating counter-grammars. To accomplish this, we have selected six memes published on Instagram by Mona Ácida. From the Louvre Museum, like Mona Lisa, to the realm of cyberspace, like Mona Ácida, there are dynamic movements of meaning and meanings in motion that prompt us to reflect on the intricate relationship between discourses, bodies, and memes. Through our analysis, we demonstrate the functionality of serialized textuality, enriched with imagery. We posit that while the composition of memes comprises a network of memories that solidifies, regulates, and stabilizes meanings about the “same”, as an ideal(ized) body, resulting in effects of subjectification, silencing, and prohibition, it also provides space for the “new” elements that disrupt, destabilize, and challenge established meanings. We observe instances of resistance and confrontation, that counter the interpellation of the prevailing patriarchal ideology. Thus, the counter-grammars challenge normative and regulatory discourses surrounding women's bodies and feminine bodies.Neste estudo, amparadas teoricamente na Análise de Discurso pecheutiana, pretendemos analisar processos de produção de sentidos sobre os corpos-mulheres, corpos-femininos, tendo em vista a investigação sobre contragramáticas. Para tanto, selecionamos 6 memes publicados no Instagram Mona Ácida. Do Museu do Louvre, como Mona Lisa, para o ciberespaço, como Mona Ácida, há movimentos de sentidos e sentidos em movimento que abrem caminho para pensarmos na relação entre discursos, corpos e memes. Nos movimentos de análise, mostramos o funcionamento de uma textualidade seriada de traço imagético; depreendemos que ao mesmo tempo em que na composição dos memes funciona uma rede de memórias que sedimenta, regula e estabiliza sentidos sobre o “mesmo”, como corpo ideal(izado), com efeitos de assujeitamento/silenciamento/interdição, também há lugar para o “novo”, aquilo que desregula, desestabiliza e agita as filiações de sentidos. Há deslizes para efeitos de resistência/confronto à interpelação da ideologia dominante patriarcal, e, assim, as contragramáticas confrontam discursos normatizadores/reguladores sobre os corpos-mulheres, corpos-femininos.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/1896910.59306/rcc.v18e1202341-53Revista Crítica Cultural; v. 18 n. 1 (2023): Dossiê "Arte corpo e discurso: o político e o poético no movimento dos sentidos"; 41-531980-64931980-6493reponame:Crítica Cultural (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18969/13752Copyright (c) 2023 Revista Crítica Culturalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSurdi, Marcia IoneAssumpção Garcia , Dantielli2023-10-25T00:34:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18969Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_CulturalPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/oairamayana.lira@gmail.com1980-64931980-6493opendoar:2023-10-25T00:34:07Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES
title CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES
spellingShingle CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES
Surdi, Marcia Ione
Análise de Discurso
Corpos-mulheres
Corpos-femininos
Contragramáticas
Memes
title_short CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES
title_full CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES
title_fullStr CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES
title_full_unstemmed CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES
title_sort CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES
author Surdi, Marcia Ione
author_facet Surdi, Marcia Ione
Assumpção Garcia , Dantielli
author_role author
author2 Assumpção Garcia , Dantielli
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Surdi, Marcia Ione
Assumpção Garcia , Dantielli
dc.subject.por.fl_str_mv Análise de Discurso
Corpos-mulheres
Corpos-femininos
Contragramáticas
Memes
topic Análise de Discurso
Corpos-mulheres
Corpos-femininos
Contragramáticas
Memes
description In this study, drawing on Pecheutian Discourse Analysis, we aim to analyze the processes of meaning production regarding women’s bodies and feminine bodies, with a specific focus on investigating counter-grammars. To accomplish this, we have selected six memes published on Instagram by Mona Ácida. From the Louvre Museum, like Mona Lisa, to the realm of cyberspace, like Mona Ácida, there are dynamic movements of meaning and meanings in motion that prompt us to reflect on the intricate relationship between discourses, bodies, and memes. Through our analysis, we demonstrate the functionality of serialized textuality, enriched with imagery. We posit that while the composition of memes comprises a network of memories that solidifies, regulates, and stabilizes meanings about the “same”, as an ideal(ized) body, resulting in effects of subjectification, silencing, and prohibition, it also provides space for the “new” elements that disrupt, destabilize, and challenge established meanings. We observe instances of resistance and confrontation, that counter the interpellation of the prevailing patriarchal ideology. Thus, the counter-grammars challenge normative and regulatory discourses surrounding women's bodies and feminine bodies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18969
10.59306/rcc.v18e1202341-53
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18969
identifier_str_mv 10.59306/rcc.v18e1202341-53
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18969/13752
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Crítica Cultural
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Crítica Cultural
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Crítica Cultural; v. 18 n. 1 (2023): Dossiê "Arte corpo e discurso: o político e o poético no movimento dos sentidos"; 41-53
1980-6493
1980-6493
reponame:Crítica Cultural (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Crítica Cultural (Online)
collection Crítica Cultural (Online)
repository.name.fl_str_mv Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ramayana.lira@gmail.com
_version_ 1800220553500426240