CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Crítica Cultural (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18969 |
Resumo: | In this study, drawing on Pecheutian Discourse Analysis, we aim to analyze the processes of meaning production regarding women’s bodies and feminine bodies, with a specific focus on investigating counter-grammars. To accomplish this, we have selected six memes published on Instagram by Mona Ácida. From the Louvre Museum, like Mona Lisa, to the realm of cyberspace, like Mona Ácida, there are dynamic movements of meaning and meanings in motion that prompt us to reflect on the intricate relationship between discourses, bodies, and memes. Through our analysis, we demonstrate the functionality of serialized textuality, enriched with imagery. We posit that while the composition of memes comprises a network of memories that solidifies, regulates, and stabilizes meanings about the “same”, as an ideal(ized) body, resulting in effects of subjectification, silencing, and prohibition, it also provides space for the “new” elements that disrupt, destabilize, and challenge established meanings. We observe instances of resistance and confrontation, that counter the interpellation of the prevailing patriarchal ideology. Thus, the counter-grammars challenge normative and regulatory discourses surrounding women's bodies and feminine bodies. |
id |
UNISUL-2_3da3391fc90c1e0abc68f6074b662ec2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18969 |
network_acronym_str |
UNISUL-2 |
network_name_str |
Crítica Cultural (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMESAnálise de DiscursoCorpos-mulheresCorpos-femininosContragramáticasMemesIn this study, drawing on Pecheutian Discourse Analysis, we aim to analyze the processes of meaning production regarding women’s bodies and feminine bodies, with a specific focus on investigating counter-grammars. To accomplish this, we have selected six memes published on Instagram by Mona Ácida. From the Louvre Museum, like Mona Lisa, to the realm of cyberspace, like Mona Ácida, there are dynamic movements of meaning and meanings in motion that prompt us to reflect on the intricate relationship between discourses, bodies, and memes. Through our analysis, we demonstrate the functionality of serialized textuality, enriched with imagery. We posit that while the composition of memes comprises a network of memories that solidifies, regulates, and stabilizes meanings about the “same”, as an ideal(ized) body, resulting in effects of subjectification, silencing, and prohibition, it also provides space for the “new” elements that disrupt, destabilize, and challenge established meanings. We observe instances of resistance and confrontation, that counter the interpellation of the prevailing patriarchal ideology. Thus, the counter-grammars challenge normative and regulatory discourses surrounding women's bodies and feminine bodies.Neste estudo, amparadas teoricamente na Análise de Discurso pecheutiana, pretendemos analisar processos de produção de sentidos sobre os corpos-mulheres, corpos-femininos, tendo em vista a investigação sobre contragramáticas. Para tanto, selecionamos 6 memes publicados no Instagram Mona Ácida. Do Museu do Louvre, como Mona Lisa, para o ciberespaço, como Mona Ácida, há movimentos de sentidos e sentidos em movimento que abrem caminho para pensarmos na relação entre discursos, corpos e memes. Nos movimentos de análise, mostramos o funcionamento de uma textualidade seriada de traço imagético; depreendemos que ao mesmo tempo em que na composição dos memes funciona uma rede de memórias que sedimenta, regula e estabiliza sentidos sobre o “mesmo”, como corpo ideal(izado), com efeitos de assujeitamento/silenciamento/interdição, também há lugar para o “novo”, aquilo que desregula, desestabiliza e agita as filiações de sentidos. Há deslizes para efeitos de resistência/confronto à interpelação da ideologia dominante patriarcal, e, assim, as contragramáticas confrontam discursos normatizadores/reguladores sobre os corpos-mulheres, corpos-femininos.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/1896910.59306/rcc.v18e1202341-53Revista Crítica Cultural; v. 18 n. 1 (2023): Dossiê "Arte corpo e discurso: o político e o poético no movimento dos sentidos"; 41-531980-64931980-6493reponame:Crítica Cultural (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18969/13752Copyright (c) 2023 Revista Crítica Culturalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSurdi, Marcia IoneAssumpção Garcia , Dantielli2023-10-25T00:34:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18969Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_CulturalPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/oairamayana.lira@gmail.com1980-64931980-6493opendoar:2023-10-25T00:34:07Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES |
title |
CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES |
spellingShingle |
CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES Surdi, Marcia Ione Análise de Discurso Corpos-mulheres Corpos-femininos Contragramáticas Memes |
title_short |
CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES |
title_full |
CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES |
title_fullStr |
CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES |
title_full_unstemmed |
CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES |
title_sort |
CORPOS-MULHERES, CORPOS-FEMININOS: RESISTÊNCIA E CONFRONTO EM MEMES |
author |
Surdi, Marcia Ione |
author_facet |
Surdi, Marcia Ione Assumpção Garcia , Dantielli |
author_role |
author |
author2 |
Assumpção Garcia , Dantielli |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Surdi, Marcia Ione Assumpção Garcia , Dantielli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise de Discurso Corpos-mulheres Corpos-femininos Contragramáticas Memes |
topic |
Análise de Discurso Corpos-mulheres Corpos-femininos Contragramáticas Memes |
description |
In this study, drawing on Pecheutian Discourse Analysis, we aim to analyze the processes of meaning production regarding women’s bodies and feminine bodies, with a specific focus on investigating counter-grammars. To accomplish this, we have selected six memes published on Instagram by Mona Ácida. From the Louvre Museum, like Mona Lisa, to the realm of cyberspace, like Mona Ácida, there are dynamic movements of meaning and meanings in motion that prompt us to reflect on the intricate relationship between discourses, bodies, and memes. Through our analysis, we demonstrate the functionality of serialized textuality, enriched with imagery. We posit that while the composition of memes comprises a network of memories that solidifies, regulates, and stabilizes meanings about the “same”, as an ideal(ized) body, resulting in effects of subjectification, silencing, and prohibition, it also provides space for the “new” elements that disrupt, destabilize, and challenge established meanings. We observe instances of resistance and confrontation, that counter the interpellation of the prevailing patriarchal ideology. Thus, the counter-grammars challenge normative and regulatory discourses surrounding women's bodies and feminine bodies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18969 10.59306/rcc.v18e1202341-53 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18969 |
identifier_str_mv |
10.59306/rcc.v18e1202341-53 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18969/13752 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Crítica Cultural info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Crítica Cultural |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Crítica Cultural; v. 18 n. 1 (2023): Dossiê "Arte corpo e discurso: o político e o poético no movimento dos sentidos"; 41-53 1980-6493 1980-6493 reponame:Crítica Cultural (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Crítica Cultural (Online) |
collection |
Crítica Cultural (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ramayana.lira@gmail.com |
_version_ |
1800220553500426240 |