GRAND JETÉ: O CORPO COMO FORMA DE SUBJETIVAÇÃO EM CONTROVÉRSIA QUE (RE)EXISTE NA LINGUAGEM DA ARTE NA DANÇA
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Crítica Cultural (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18979 |
Resumo: | In this work, our analysis gesture will go around the social imaginary and memory, through historically repeated sayings about the bodies that were/are not authorized to dance ballet. We will question discourses that regulate and naturalize only thin bodies as dancers. And, thus, the only ones to end legitimization by comforting the standards socially imposed aesthetic limitations, and continuing to link/fix these images (thin-perfect-body) as exceptionally capable to. The corpus, therefore, is composed of files from Instagram posts of a fat ballerina. Therefore, we aim to reflect on how the fat body through dance (art) is able to break with pre-established meanings and "create" spaces of resistance in the face of sayings that configure discourses of representations through art. In order to reach our intention and to discuss part of this context, the theoretical contribution of the present study is the French Discourse Analysis derived from Michel Pêcheux, which proposes the analysis of the conditions of possibilities and displacements of the open discourse to the possible of the meaning. Keywords: Body; Subjectivation; Resistance; Art; Dance. |
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GRAND JETÉ: O CORPO COMO FORMA DE SUBJETIVAÇÃO EM CONTROVÉRSIA QUE (RE)EXISTE NA LINGUAGEM DA ARTE NA DANÇACorpoSubjetivaçãoResistênciaDançaArteIn this work, our analysis gesture will go around the social imaginary and memory, through historically repeated sayings about the bodies that were/are not authorized to dance ballet. We will question discourses that regulate and naturalize only thin bodies as dancers. And, thus, the only ones to end legitimization by comforting the standards socially imposed aesthetic limitations, and continuing to link/fix these images (thin-perfect-body) as exceptionally capable to. The corpus, therefore, is composed of files from Instagram posts of a fat ballerina. Therefore, we aim to reflect on how the fat body through dance (art) is able to break with pre-established meanings and "create" spaces of resistance in the face of sayings that configure discourses of representations through art. In order to reach our intention and to discuss part of this context, the theoretical contribution of the present study is the French Discourse Analysis derived from Michel Pêcheux, which proposes the analysis of the conditions of possibilities and displacements of the open discourse to the possible of the meaning. Keywords: Body; Subjectivation; Resistance; Art; Dance. Neste trabalho, o nosso gesto de análise vai circundar pelo imaginário social e memória, por meio de dizeres (re)produzidos historicamente sobre os corpos que não foram/não são autorizados a dançar balé. Questionaremos discursos que regulam e naturalizam somente os corpos magros como dançantes e assim, únicos a se findarem à legitimação ao confortarem os padrões, limitações estéticas impostas socialmente, e continuarem a vincular/fixar essas imagens (corpo-magro-perfeito) como excepcional capaz para. O corpus, portanto, é composto de publicações do Instagram de uma bailarina gorda. Sendo assim, temos como objetivo refletir como o corpo gordo, por meio da dança(arte), é capaz de romper com sentidos pré-estabelecidos e “criar” espaços de resistência frente a dizeres que configuram discursos de representações por meio da arte. Para alcançar nosso intento e discutir parte desse contexto, o aporte teórico do presente estudo é a Análise de Discurso Francesa derivada de Michel Pêcheux que propõe a análise das condições de possibilidades e deslocamentos do discurso aberto ao possível da significação. Palavras-chave: Corpo; Subjetivação; Resistência; Arte; Dança.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/1897910.59306/rcc.v18e1202355-63Revista Crítica Cultural; v. 18 n. 1 (2023): Dossiê "Arte corpo e discurso: o político e o poético no movimento dos sentidos"; 55-631980-64931980-6493reponame:Crítica Cultural (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/18979/13753Copyright (c) 2023 Revista Crítica Culturalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPicagevicz, Ana PaulaDaniel Martins de Souza, KarlaAssumpção Garcia, Dantielli2023-10-25T00:34:01Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18979Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_CulturalPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/oairamayana.lira@gmail.com1980-64931980-6493opendoar:2023-10-25T00:34:01Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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