Cinema in the garbage: a trilogy of the remains of the city
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Crítica Cultural (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/109 |
Resumo: | The article intends to connect three Brazilian movies exploring the same universe: the big cities garbage deposits. The films are Ilha das flores (1989) by Jorge Furtado; Boca de lixo (1992) by Eduardo Coutinho; and Estamira (2004) by Marcos Prado. With radically different regards on the same reality, this trilogy presents at least one common characteristic: the indistinctness between documentary and fiction in the name of a major opposition between cinema and journalism, as suggested by Jean-Louis Comolli. |
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Cinema in the garbage: a trilogy of the remains of the cityCine en la basura: una trilogía de los restos de ciudadLe cinéma et l'ordure: une trilogie des déchets de la villeO cinema no lixo: uma trilogia dos restos da cidadeCinemaDocumentaryFictionGarbageCineDocumentárioFicciónBasuraCinemaDocumentaireFiccionOrduresCinemaDocumentárioFicçãoLixoThe article intends to connect three Brazilian movies exploring the same universe: the big cities garbage deposits. The films are Ilha das flores (1989) by Jorge Furtado; Boca de lixo (1992) by Eduardo Coutinho; and Estamira (2004) by Marcos Prado. With radically different regards on the same reality, this trilogy presents at least one common characteristic: the indistinctness between documentary and fiction in the name of a major opposition between cinema and journalism, as suggested by Jean-Louis Comolli.El artículo pone en contacto tres películas brasileñas que explotan el mismo universo, los basurales de las grandes metrópolis. Son ellos Ilha das Flores (1989), de Jorge Furtado; Boca de lixo (1992), de Eduardo Coutinho; y Estamira (2004), de Marcos Prado. Con miradas radicalmente distintas sobre la misma realidad, esta trilogía presenta al menos una característica común: la indistinción entre cine documental y ficcional, por una oposición mayor entre cinema y periodismo, como sugiere Jean-Louis Comolli.L’article propose une connexion entre trois films brésiliens qui exploitent le même univers, les depôts d’ordures des grandes métropoles. Ils sont Ilha das Flores (1989), de Jorge Furtado; Boca de lixo (1992), de Eduardo Coutinho; et Estamira (2004), de Marcos Prado. Radicalement différents dans ses regards sur la même réalité, les trois films présentent au moins une caractéristique commune: l’indifférenciation entre documentaire et fiction au nom d’une opposition majeure entre cinéma et journalisme, selon une suggestion de Jean-Louis Comolli.O artigo busca relacionar três filmes brasileiros que exploram o mesmo universo, os aterros de lixo das grandes cidades. São eles Ilha das Flores (1989), de Jorge Furtado; Boca de lixo (1992), de Eduardo Coutinho; e Estamira (2004), de Marcos Prado. Com olhares radicalmente distintos sobre a mesma realidade, esta trilogia apresenta ao menos uma característica comum: a indistinção entre documentário e ficção, em nome da oposição maior entre cinema e jornalismo, sugerida por Jean-Louis Comolli.Universidade do Sul de Santa Catarina2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/10910.19177/rcc.v2e2200734-37Revista Crítica Cultural; v. 2 n. 2 (2007); 34-371980-64931980-6493reponame:Crítica Cultural (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/109/119Wolff, Jorge H.info:eu-repo/semantics/openAccess2016-09-30T19:27:19Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/109Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_CulturalPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/oairamayana.lira@gmail.com1980-64931980-6493opendoar:2016-09-30T19:27:19Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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