FAKE NEWS ABOUT COVID-19:: DIALOGICAL RELATIONSHIPS BETWEEN PERSUASION TECHNIQUES AND LEGITIMACY AND CREDIBILITY EFFECTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Guilherme da Silva
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Silva e Oliveira, Victória
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18444
Resumo: This article examines the dialogic relations between persuasion techniques and legitimacy effects in a fake news item on the YouTube platform. The analysis is grounded in contributions regarding dialogism and processes of signification from Bakhtin's Circle. The methodology considers relationships between ideology and the material reality of signs, signs and concrete forms of communication, and communication and material base, as indicated by Volóchinov. The primary findings highlight persuasion techniques categorized as humor, false representation, appeal to authority, and emotional appeal, which were employed to refute the social interpretation of the community spread of COVID-19 and to bolster the idea that the official death toll was false.
id UNISUL-3_080e971f5c34c1d96432471866a2f511
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18444
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling FAKE NEWS ABOUT COVID-19:: DIALOGICAL RELATIONSHIPS BETWEEN PERSUASION TECHNIQUES AND LEGITIMACY AND CREDIBILITY EFFECTSNOTICIA FALSA SOBRE COVID-19:: RELACIONES DIALÓGICAS ENTRE TÉCNICAS DE PERSUASIÓN Y EFECTOS DE LEGITIMIDAD Y CREDIBILIDADNOTÍCIA FALSA SOBRE COVID-19:: RELAÇÕES DIALÓGICAS ENTRE TÉCNICAS DE PERSUASÃO E EFEITOS DE LEGITIMIDADE E CREDIBILIDADENotícia falsaDialogismoCompreensãoCovid-19Técnicas de persuasãoFake newsDialogismUnderstandingCOVID-19Persuasion TechniquesNoticia falsaDialogismoComprensiónCovid-19Técnicas de persuasiónThis article examines the dialogic relations between persuasion techniques and legitimacy effects in a fake news item on the YouTube platform. The analysis is grounded in contributions regarding dialogism and processes of signification from Bakhtin's Circle. The methodology considers relationships between ideology and the material reality of signs, signs and concrete forms of communication, and communication and material base, as indicated by Volóchinov. The primary findings highlight persuasion techniques categorized as humor, false representation, appeal to authority, and emotional appeal, which were employed to refute the social interpretation of the community spread of COVID-19 and to bolster the idea that the official death toll was false.En este artículo se analizan las relaciones dialógicas entre técnicas de persuasión y efectos de legitimidad en una noticia falsa de la plataforma YouTube. El análisis se basa en las contribuciones sobre dialogismo y procesos de significación del Círculo de Bakhtin, y la metodología considera relaciones entre ideología y realidad material del signo, signo y formas concretas de comunicación, y comunicación y base material, como indicadas por Volóchinov. Los resultados evidencian técnicas de persuasión clasificadas como humor, representación falsa, apelación a la autoridad y apelación emocional, que fueron articuladas para negar la principal interpretación social de la propagación comunitaria de la covid-19 y para fortalecer la idea de que el número de muertes oficial era falso.Analisam-se neste artigo relações dialógicas entre técnicas de persuasão e efeitos de legitimidade em uma notícia falsa da plataforma YouTube. A análise fundamenta-se nas contribuições sobre dialogismo e processos de significação do Círculo de Bakhtin, e a metodologia considera relações entre ideologia e realidade material do signo, signo e formas concretas da comunicação, e comunicação e base material, como indicadas por Volóchinov. Os resultados evidenciam técnicas de persuasão classificadas como humor, representação falsa, apelo à autoridade e apelo emocional, que foram articuladas para negar a principal interpretação social da propagação comunitária da covid-19 e para fortalecer a ideia de que o número de óbitos oficial era falso.Silvânia Siebert2024-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18444Linguagem em (Dis)curso; Vol. 24 (2024); e-1982-4017-24-16Linguagem em (Dis)curso; v. 24 (2024); e-1982-4017-24-161982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18444/19218Copyright (c) 2024 Guilherme da Silva Lima, Victória Silva e Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Guilherme da Silva Silva e Oliveira, Victória2024-04-27T14:28:14Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18444Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-04-27T14:28:14Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv FAKE NEWS ABOUT COVID-19:: DIALOGICAL RELATIONSHIPS BETWEEN PERSUASION TECHNIQUES AND LEGITIMACY AND CREDIBILITY EFFECTS
NOTICIA FALSA SOBRE COVID-19:: RELACIONES DIALÓGICAS ENTRE TÉCNICAS DE PERSUASIÓN Y EFECTOS DE LEGITIMIDAD Y CREDIBILIDAD
NOTÍCIA FALSA SOBRE COVID-19:: RELAÇÕES DIALÓGICAS ENTRE TÉCNICAS DE PERSUASÃO E EFEITOS DE LEGITIMIDADE E CREDIBILIDADE
title FAKE NEWS ABOUT COVID-19:: DIALOGICAL RELATIONSHIPS BETWEEN PERSUASION TECHNIQUES AND LEGITIMACY AND CREDIBILITY EFFECTS
spellingShingle FAKE NEWS ABOUT COVID-19:: DIALOGICAL RELATIONSHIPS BETWEEN PERSUASION TECHNIQUES AND LEGITIMACY AND CREDIBILITY EFFECTS
Lima, Guilherme da Silva
Notícia falsa
Dialogismo
Compreensão
Covid-19
Técnicas de persuasão
Fake news
Dialogism
Understanding
COVID-19
Persuasion Techniques
Noticia falsa
Dialogismo
Comprensión
Covid-19
Técnicas de persuasión
title_short FAKE NEWS ABOUT COVID-19:: DIALOGICAL RELATIONSHIPS BETWEEN PERSUASION TECHNIQUES AND LEGITIMACY AND CREDIBILITY EFFECTS
title_full FAKE NEWS ABOUT COVID-19:: DIALOGICAL RELATIONSHIPS BETWEEN PERSUASION TECHNIQUES AND LEGITIMACY AND CREDIBILITY EFFECTS
title_fullStr FAKE NEWS ABOUT COVID-19:: DIALOGICAL RELATIONSHIPS BETWEEN PERSUASION TECHNIQUES AND LEGITIMACY AND CREDIBILITY EFFECTS
title_full_unstemmed FAKE NEWS ABOUT COVID-19:: DIALOGICAL RELATIONSHIPS BETWEEN PERSUASION TECHNIQUES AND LEGITIMACY AND CREDIBILITY EFFECTS
title_sort FAKE NEWS ABOUT COVID-19:: DIALOGICAL RELATIONSHIPS BETWEEN PERSUASION TECHNIQUES AND LEGITIMACY AND CREDIBILITY EFFECTS
author Lima, Guilherme da Silva
author_facet Lima, Guilherme da Silva
Silva e Oliveira, Victória
author_role author
author2 Silva e Oliveira, Victória
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Guilherme da Silva
Silva e Oliveira, Victória
dc.subject.por.fl_str_mv Notícia falsa
Dialogismo
Compreensão
Covid-19
Técnicas de persuasão
Fake news
Dialogism
Understanding
COVID-19
Persuasion Techniques
Noticia falsa
Dialogismo
Comprensión
Covid-19
Técnicas de persuasión
topic Notícia falsa
Dialogismo
Compreensão
Covid-19
Técnicas de persuasão
Fake news
Dialogism
Understanding
COVID-19
Persuasion Techniques
Noticia falsa
Dialogismo
Comprensión
Covid-19
Técnicas de persuasión
description This article examines the dialogic relations between persuasion techniques and legitimacy effects in a fake news item on the YouTube platform. The analysis is grounded in contributions regarding dialogism and processes of signification from Bakhtin's Circle. The methodology considers relationships between ideology and the material reality of signs, signs and concrete forms of communication, and communication and material base, as indicated by Volóchinov. The primary findings highlight persuasion techniques categorized as humor, false representation, appeal to authority, and emotional appeal, which were employed to refute the social interpretation of the community spread of COVID-19 and to bolster the idea that the official death toll was false.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18444
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18444
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18444/19218
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Guilherme da Silva Lima, Victória Silva e Oliveira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Guilherme da Silva Lima, Victória Silva e Oliveira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 24 (2024); e-1982-4017-24-16
Linguagem em (Dis)curso; v. 24 (2024); e-1982-4017-24-16
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572520546304