FICTIVE INTERACTION IN DIRECT SPEECH: HOW AND WHY RELIGIOUS LEADERS PERSUADE CROWDS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Jaime Ulisses
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rocha, Luiz Fernando Matos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/10347
Resumo: This article investigates why adherents of certain religions are sometimes overcome by a mystical sensation that priests, pastors and spiritual leaders are preaching directly and particularly to their “hearts and minds” during masses, services and lectures? It is argued that the use of Fictive Interaction (IF), specifically in Fictive Direct Speech (FDS), plays a crucial role in trying to provoke this sensation. IF is understood as the phenomenon of using the Conversation Frame to structure thought, grammar and discourse (Pascual, 2014). From a qualitative-interpretative methodology and aggregating cognitive and interactional aspects, this work results in the finding that Fictive Interaction, as an argumentative strategy, deitically enables access to a generic conceptual space, ready to be filled and instantiated by the audience. It also demonstrates how FDS provides for projections of the believers in themselves and the consequent sense that the speaker guesses what they think/feel.
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spelling FICTIVE INTERACTION IN DIRECT SPEECH: HOW AND WHY RELIGIOUS LEADERS PERSUADE CROWDSINTERACCIÓN FICTIVA EN EL DISCURSO DIRECTO: CÓMO Y POR QUÉ LOS LÍDERES RELIGIOSOS CONVENCEN A LAS MULTITUDESINTERAÇÃO FICTIVA EM DISCURSO DIRETO: COMO E POR QUE LÍDERES RELIGIOSOS CONVENCEM MULTIDÕESCogniçãoInteraçãoFictividadeDiscurso Direto FictivoArgumentação.CognitionInteractionFictivityFictive Direct SpeechArgumentationCogniciónInteracciónFicciónDiscurso Directo FictivoThis article investigates why adherents of certain religions are sometimes overcome by a mystical sensation that priests, pastors and spiritual leaders are preaching directly and particularly to their “hearts and minds” during masses, services and lectures? It is argued that the use of Fictive Interaction (IF), specifically in Fictive Direct Speech (FDS), plays a crucial role in trying to provoke this sensation. IF is understood as the phenomenon of using the Conversation Frame to structure thought, grammar and discourse (Pascual, 2014). From a qualitative-interpretative methodology and aggregating cognitive and interactional aspects, this work results in the finding that Fictive Interaction, as an argumentative strategy, deitically enables access to a generic conceptual space, ready to be filled and instantiated by the audience. It also demonstrates how FDS provides for projections of the believers in themselves and the consequent sense that the speaker guesses what they think/feel.Este artículo investiga por qué los seguidores de ciertas religiones a veces se sienten abrumados por la sensación mística de que sacerdotes, pastores y líderes espirituales están predicando directa y particularmente a sus “corazones y mentes” durante misas, servicios y conferencias. Se argumenta que el uso de Interacción Fictiva (IF), específicamente en Discurso Directo Fictivo (DDFic), juega un papel crucial al intentar provocar esta sensación. Se entiende por IF el fenómeno de utilizar el Marco de Conversación para estructurar el pensamiento, la gramática y el discurso (Pascual, 2014). Utilizando una metodología cualitativa-interpretativa y agregando aspectos cognitivos e interaccionales, el trabajo resulta en el hallazgo de que la Interacción Fictiva, como estrategia argumentativa, permite deícticamente el acceso a un espacio conceptual genérico, listo para ser llenado e instanciado por la audiencia. También se demuestra cómo el DDFic permite proyecciones de los fieles sobre sí mismos y la consiguiente sensación de que el hablante adivina lo que piensa/siente.Este artigo investiga por que os adeptos de certas religiões são, por vezes, tomados por uma sensação mística de que padres, pastores e líderes espíritas estão pregando direta e particularmente para seus “corações e mentes” durante missas, cultos e palestras. Sustenta-se que o uso da Interação Fictiva (IF), especificamente em Discurso Direto Fictivo (DDFic), tem papel crucial na tentativa de provocar essa sensação. Entende-se a IF como o fenômeno do uso do Frame de Conversa para estruturar pensamento, gramática e discurso (Pascual, 2014). De metodologia qualitativo-interpretativa e agregando aspectos cognitivos e interacionais, o trabalho resulta no achado de que a Interação Fictiva, como estratégia argumentativa, viabiliza deiticamente acesso a um espaço conceptual genérico, pronto para ser preenchido e instanciado pela audiência. Demonstra-se, ainda, como o DDFic oportuniza projeções dos fiéis em si mesmos e a consequente sensação de que o orador adivinha o que eles pensam/sentem.Silvânia Siebert2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/10347Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-31Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-311982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/10347/13826Copyright (c) 2023 Jaime Ulisses da Silva, Luiz Fernando Matos Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Jaime UlissesRocha, Luiz Fernando Matos2024-02-25T13:58:17Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10347Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-25T13:58:17Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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