Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Constantino, Gustavo Daniel
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/334
Resumo: Electronic discourse in online educational contexts is assumed to be analogous to that of face-to-face instruction. Such an analogy, in and of itself, does not imply either transparency or equivalence. As a consequence, in this essay we discuss the features of electronic instructional discourse, especially with regard to the most frequent modes of online instruction: forums and chats rooms. Our theoretical-methodological approach comes from discourse analysis of a functional-pragmatic orientation. Forums differ significantly in terms of instructional structure, varying both among themselves and in relation to their face-to-face equivalents, fulfilling different instructional functions according to the discursive features described and illustrated in this paper. Linguistic and discourse analysis of chat-rooms shows the difficulty of maintaining an orderly dialogue and of establishing genuine and in-depth communicative exchanges within this medium. Unlike face-to-face communication, chats demand careful planning and the tutor’s ability to anticipate the participants’ texts.
id UNISUL-3_1674a5404fe28a716cb872b0415d00a4
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/334
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classroomsDiscurso pedagógico eletrônico: os modos de interação discursiva na aula virtual em contraste com a aula presencialDiscours didactique électronique: les modes d'interaction discursive dans la salle de classe virtuelle et la salle de classe présentielleDiscurso didáctico electrónico: los modos de interacción discursiva en el aula virtual en contraste con el aula presencialInteractionClassroomTeachingInternetForumChat roomInteraçãoAulaEnsinoInternetFórumBate-papoInteractionCoursEnseignementForumChatInteracciónClaseEnseñanzaInternetForoCharlaElectronic discourse in online educational contexts is assumed to be analogous to that of face-to-face instruction. Such an analogy, in and of itself, does not imply either transparency or equivalence. As a consequence, in this essay we discuss the features of electronic instructional discourse, especially with regard to the most frequent modes of online instruction: forums and chats rooms. Our theoretical-methodological approach comes from discourse analysis of a functional-pragmatic orientation. Forums differ significantly in terms of instructional structure, varying both among themselves and in relation to their face-to-face equivalents, fulfilling different instructional functions according to the discursive features described and illustrated in this paper. Linguistic and discourse analysis of chat-rooms shows the difficulty of maintaining an orderly dialogue and of establishing genuine and in-depth communicative exchanges within this medium. Unlike face-to-face communication, chats demand careful planning and the tutor’s ability to anticipate the participants’ texts.O discurso eletrônico, em contextos de ensino-aprendizagem on-line, é entendido por muitos como análogo ao discurso de aula presencial. Tal analogia, contudo, não implica nem transparência nem equivalência, motivo pelo qual, neste ensaio, procuramos apontar e discutir as características do discurso didático electrônico nas modalidades mais freqüentes dos programas de ensino da web: os fóruns e os chats. Nessa discussão recorremos ao enfoque teórico-metodológico da análise do discurso de orientação funcional-pragmática. Os fóruns mostram diferentes estruturas didáticas que variam significativamente entre si e e em relação a seus possíveis analogados presenciais, cumprindo diferentes funções didáticas, de acordo com as particularidades discursivas que são descritas e exemplificadas no presente trabalho. Com relação aos chats, as análises lingüístico-discursivas efetuadas mostram a dificuldade em se manter diálogos ordenados, nos quais se realizem intercâmbios comunicativo-compreensivos autênticos e profundos. Diferentemente dos diálogos de aula presencial, os chats requerem um cuidadoso plano, no qual o tutor deve ser capaz de antecipar os textos que os participantes escrevem.Le discours électronique, dans des contextes formatifs online, est compris par quelques-uns comme analogue au discours de classe présentielle. Cependant, une telle analogie n'implique ni transparence ni équivalence, dont la raison, dans cet essai, de chercher à signaler les caractéristiques du discours didactique électronique dans les modalités les plus fréquentes dans le cadre des programmes de formation dans la net: forums et chats. Dans cette discussion, nous nous appuyons dans les perspectives théoriques de l’analyse du discours d’orientation fonctionnel-pragmatique. Les forums montrent de différentes structures didactiques qui varient de manière significative entre elles et par rapport à leurs possibles analogues présentiels, selon les particularités discursives qui sont décrites dans ce travail. En ce qui concerne les chats, les analyses linguistiques-discursives effectuées démontrent la difficulté pour qu’on maintienne des dialogues ordonnés dans lequels se réalisent des échanges communicatifs-compréhensifs authentiques et profonds. A la différence des dialogues de classe présentielle, les chats ont besoin d'une soigneuse planification, dans laquelle le tuteur doit être capable d'anticiper les textes que les participants écrivent.Al discurso electrónico, en contextos de enseñanza on-line, se le entiende frecuentemente como análogo al discurso de la clase presencial. Tal analogía, sin embargo, no supone transparencia ni equivalencia, por lo que, en este ensayo, tratamos de señalar y discutir las características del discurso didáctico electrônico en las modalidades más frecüentes de los programas de enseñanza on-line: foros y chats. Para ese estudio, se hace en abordaje desde un enfoque metodológico del análisis del discurso de matriz funcional-pragmática: los foros muestran distintas estructuras didácticas, las cuales varían significativamente entre sí y respecto a sus posibles analogados presenciales, cumpliendo diferentes funciones didácticas, de acuerdo a rasgos discursivos diferenciales, que se describen y ejemplifican en el presente trabajo; respecto a chats, los análisis lingüístico-discursivos efectuados muestran la dificultad para mantener diálogos ordenados y en los que se realicen auténticos y profundos intercambios comunicativo-comprensivos. A diferencia de los diálogos de clase presencial, las chats requieren una cuidadosa planificación en la que el tutor debe ser capaz de anticipar los textos escritos por los participantes.Silvânia Siebert2010-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/334Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 2 (2006); p. 241-268Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 2 (2006); p. 241-2681982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/334/356Constantino, Gustavo Danielinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-29T20:08:22Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/334Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2010-09-29T20:08:22Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms
Discurso pedagógico eletrônico: os modos de interação discursiva na aula virtual em contraste com a aula presencial
Discours didactique électronique: les modes d'interaction discursive dans la salle de classe virtuelle et la salle de classe présentielle
Discurso didáctico electrónico: los modos de interacción discursiva en el aula virtual en contraste con el aula presencial
title Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms
spellingShingle Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms
Constantino, Gustavo Daniel
Interaction
Classroom
Teaching
Internet
Forum
Chat room
Interação
Aula
Ensino
Internet
Fórum
Bate-papo
Interaction
Cours
Enseignement
Forum
Chat
Interacción
Clase
Enseñanza
Internet
Foro
Charla
title_short Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms
title_full Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms
title_fullStr Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms
title_full_unstemmed Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms
title_sort Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms
author Constantino, Gustavo Daniel
author_facet Constantino, Gustavo Daniel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Constantino, Gustavo Daniel
dc.subject.por.fl_str_mv Interaction
Classroom
Teaching
Internet
Forum
Chat room
Interação
Aula
Ensino
Internet
Fórum
Bate-papo
Interaction
Cours
Enseignement
Forum
Chat
Interacción
Clase
Enseñanza
Internet
Foro
Charla
topic Interaction
Classroom
Teaching
Internet
Forum
Chat room
Interação
Aula
Ensino
Internet
Fórum
Bate-papo
Interaction
Cours
Enseignement
Forum
Chat
Interacción
Clase
Enseñanza
Internet
Foro
Charla
description Electronic discourse in online educational contexts is assumed to be analogous to that of face-to-face instruction. Such an analogy, in and of itself, does not imply either transparency or equivalence. As a consequence, in this essay we discuss the features of electronic instructional discourse, especially with regard to the most frequent modes of online instruction: forums and chats rooms. Our theoretical-methodological approach comes from discourse analysis of a functional-pragmatic orientation. Forums differ significantly in terms of instructional structure, varying both among themselves and in relation to their face-to-face equivalents, fulfilling different instructional functions according to the discursive features described and illustrated in this paper. Linguistic and discourse analysis of chat-rooms shows the difficulty of maintaining an orderly dialogue and of establishing genuine and in-depth communicative exchanges within this medium. Unlike face-to-face communication, chats demand careful planning and the tutor’s ability to anticipate the participants’ texts.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/334
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/334
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/334/356
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 2 (2006); p. 241-268
Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 2 (2006); p. 241-268
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220573572268032