Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/334 |
Resumo: | Electronic discourse in online educational contexts is assumed to be analogous to that of face-to-face instruction. Such an analogy, in and of itself, does not imply either transparency or equivalence. As a consequence, in this essay we discuss the features of electronic instructional discourse, especially with regard to the most frequent modes of online instruction: forums and chats rooms. Our theoretical-methodological approach comes from discourse analysis of a functional-pragmatic orientation. Forums differ significantly in terms of instructional structure, varying both among themselves and in relation to their face-to-face equivalents, fulfilling different instructional functions according to the discursive features described and illustrated in this paper. Linguistic and discourse analysis of chat-rooms shows the difficulty of maintaining an orderly dialogue and of establishing genuine and in-depth communicative exchanges within this medium. Unlike face-to-face communication, chats demand careful planning and the tutor’s ability to anticipate the participants’ texts. |
id |
UNISUL-3_1674a5404fe28a716cb872b0415d00a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/334 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classroomsDiscurso pedagógico eletrônico: os modos de interação discursiva na aula virtual em contraste com a aula presencialDiscours didactique électronique: les modes d'interaction discursive dans la salle de classe virtuelle et la salle de classe présentielleDiscurso didáctico electrónico: los modos de interacción discursiva en el aula virtual en contraste con el aula presencialInteractionClassroomTeachingInternetForumChat roomInteraçãoAulaEnsinoInternetFórumBate-papoInteractionCoursEnseignementForumChatInteracciónClaseEnseñanzaInternetForoCharlaElectronic discourse in online educational contexts is assumed to be analogous to that of face-to-face instruction. Such an analogy, in and of itself, does not imply either transparency or equivalence. As a consequence, in this essay we discuss the features of electronic instructional discourse, especially with regard to the most frequent modes of online instruction: forums and chats rooms. Our theoretical-methodological approach comes from discourse analysis of a functional-pragmatic orientation. Forums differ significantly in terms of instructional structure, varying both among themselves and in relation to their face-to-face equivalents, fulfilling different instructional functions according to the discursive features described and illustrated in this paper. Linguistic and discourse analysis of chat-rooms shows the difficulty of maintaining an orderly dialogue and of establishing genuine and in-depth communicative exchanges within this medium. Unlike face-to-face communication, chats demand careful planning and the tutor’s ability to anticipate the participants’ texts.O discurso eletrônico, em contextos de ensino-aprendizagem on-line, é entendido por muitos como análogo ao discurso de aula presencial. Tal analogia, contudo, não implica nem transparência nem equivalência, motivo pelo qual, neste ensaio, procuramos apontar e discutir as características do discurso didático electrônico nas modalidades mais freqüentes dos programas de ensino da web: os fóruns e os chats. Nessa discussão recorremos ao enfoque teórico-metodológico da análise do discurso de orientação funcional-pragmática. Os fóruns mostram diferentes estruturas didáticas que variam significativamente entre si e e em relação a seus possíveis analogados presenciais, cumprindo diferentes funções didáticas, de acordo com as particularidades discursivas que são descritas e exemplificadas no presente trabalho. Com relação aos chats, as análises lingüístico-discursivas efetuadas mostram a dificuldade em se manter diálogos ordenados, nos quais se realizem intercâmbios comunicativo-compreensivos autênticos e profundos. Diferentemente dos diálogos de aula presencial, os chats requerem um cuidadoso plano, no qual o tutor deve ser capaz de antecipar os textos que os participantes escrevem.Le discours électronique, dans des contextes formatifs online, est compris par quelques-uns comme analogue au discours de classe présentielle. Cependant, une telle analogie n'implique ni transparence ni équivalence, dont la raison, dans cet essai, de chercher à signaler les caractéristiques du discours didactique électronique dans les modalités les plus fréquentes dans le cadre des programmes de formation dans la net: forums et chats. Dans cette discussion, nous nous appuyons dans les perspectives théoriques de l’analyse du discours d’orientation fonctionnel-pragmatique. Les forums montrent de différentes structures didactiques qui varient de manière significative entre elles et par rapport à leurs possibles analogues présentiels, selon les particularités discursives qui sont décrites dans ce travail. En ce qui concerne les chats, les analyses linguistiques-discursives effectuées démontrent la difficulté pour qu’on maintienne des dialogues ordonnés dans lequels se réalisent des échanges communicatifs-compréhensifs authentiques et profonds. A la différence des dialogues de classe présentielle, les chats ont besoin d'une soigneuse planification, dans laquelle le tuteur doit être capable d'anticiper les textes que les participants écrivent.Al discurso electrónico, en contextos de enseñanza on-line, se le entiende frecuentemente como análogo al discurso de la clase presencial. Tal analogía, sin embargo, no supone transparencia ni equivalencia, por lo que, en este ensayo, tratamos de señalar y discutir las características del discurso didáctico electrônico en las modalidades más frecüentes de los programas de enseñanza on-line: foros y chats. Para ese estudio, se hace en abordaje desde un enfoque metodológico del análisis del discurso de matriz funcional-pragmática: los foros muestran distintas estructuras didácticas, las cuales varían significativamente entre sí y respecto a sus posibles analogados presenciales, cumpliendo diferentes funciones didácticas, de acuerdo a rasgos discursivos diferenciales, que se describen y ejemplifican en el presente trabajo; respecto a chats, los análisis lingüístico-discursivos efectuados muestran la dificultad para mantener diálogos ordenados y en los que se realicen auténticos y profundos intercambios comunicativo-comprensivos. A diferencia de los diálogos de clase presencial, las chats requieren una cuidadosa planificación en la que el tutor debe ser capaz de anticipar los textos escritos por los participantes.Silvânia Siebert2010-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/334Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 2 (2006); p. 241-268Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 2 (2006); p. 241-2681982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/334/356Constantino, Gustavo Danielinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-29T20:08:22Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/334Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2010-09-29T20:08:22Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms Discurso pedagógico eletrônico: os modos de interação discursiva na aula virtual em contraste com a aula presencial Discours didactique électronique: les modes d'interaction discursive dans la salle de classe virtuelle et la salle de classe présentielle Discurso didáctico electrónico: los modos de interacción discursiva en el aula virtual en contraste con el aula presencial |
title |
Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms |
spellingShingle |
Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms Constantino, Gustavo Daniel Interaction Classroom Teaching Internet Forum Chat room Interação Aula Ensino Internet Fórum Bate-papo Interaction Cours Enseignement Forum Chat Interacción Clase Enseñanza Internet Foro Charla |
title_short |
Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms |
title_full |
Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms |
title_fullStr |
Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms |
title_full_unstemmed |
Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms |
title_sort |
Electronic instructional discourse: discursive interactional modes in virtual and real classrooms |
author |
Constantino, Gustavo Daniel |
author_facet |
Constantino, Gustavo Daniel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Constantino, Gustavo Daniel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interaction Classroom Teaching Internet Forum Chat room Interação Aula Ensino Internet Fórum Bate-papo Interaction Cours Enseignement Forum Chat Interacción Clase Enseñanza Internet Foro Charla |
topic |
Interaction Classroom Teaching Internet Forum Chat room Interação Aula Ensino Internet Fórum Bate-papo Interaction Cours Enseignement Forum Chat Interacción Clase Enseñanza Internet Foro Charla |
description |
Electronic discourse in online educational contexts is assumed to be analogous to that of face-to-face instruction. Such an analogy, in and of itself, does not imply either transparency or equivalence. As a consequence, in this essay we discuss the features of electronic instructional discourse, especially with regard to the most frequent modes of online instruction: forums and chats rooms. Our theoretical-methodological approach comes from discourse analysis of a functional-pragmatic orientation. Forums differ significantly in terms of instructional structure, varying both among themselves and in relation to their face-to-face equivalents, fulfilling different instructional functions according to the discursive features described and illustrated in this paper. Linguistic and discourse analysis of chat-rooms shows the difficulty of maintaining an orderly dialogue and of establishing genuine and in-depth communicative exchanges within this medium. Unlike face-to-face communication, chats demand careful planning and the tutor’s ability to anticipate the participants’ texts. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/334 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/334 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/334/356 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 2 (2006); p. 241-268 Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 2 (2006); p. 241-268 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220573572268032 |