Discourse and axiological competence in Portuguese textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/415 |
Resumo: | This paper aims at analyzing the presence of didactic strategies used to develop the attitudinal-axiological competence, i. e., affective and subjective aspects, in Portuguese textbooks. The study is based on the semiolinguistics approach to the didactic discourse, and the analytical categories are Thematizations and Problematization as they occur in these textbooks. |
id |
UNISUL-3_1f36548ada787d2040ac63ffc49fb5c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/415 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Discourse and axiological competence in Portuguese textbooksDiscurso y expresión de competencia axiológica en libros didácticos de Lengua PortuguesaDiscours et expression de compétence axiologique dans des livres didactiques en Langue PortugaiseDiscurso e expressão de competência axiológica em livros didáticos de língua portuguesaTextbookDiscourseEncyclopedic competenceProcedural competenceAttitudinal competenceDiscursoLibro didácticoCompetencia enciclopédicaCompetencia procedimentalCompetencia axiológica-actitudinalDiscoursLivre didactiqueCompétence encyclopédiqueCompétence procéduraleCompétence d’ attitude axiologiqueDiscursoLivro didáticoCompetência enciclopédicaCompetência proceduralCompetência axiológica-atitudinalThis paper aims at analyzing the presence of didactic strategies used to develop the attitudinal-axiological competence, i. e., affective and subjective aspects, in Portuguese textbooks. The study is based on the semiolinguistics approach to the didactic discourse, and the analytical categories are Thematizations and Problematization as they occur in these textbooks.Este artículo busca explicar, en los manuales de Lengua Portuguesa, la presencia de estrategias didácticas volcadas para el desarrollo de la competencia axiológica-actitudinal, o sea, de los aspectos afectivos y subjetivos. Se trata de un estudio que, teniendo por base el abordaje semiótico-linguístico del discurso didáctico, toma como categorías de análisis la Tematización y la Problematización conforme se verifican en esos libros didácticos.Cet article cherche à expliquer en se servant des manuels de Langue Portugaise, la présence des stratégies didactiques tournées au développement de la compétence d’attitude axiologique, c’est-à-dire, des aspects affectifs et subjectifs. Il s’agit d’une étude qui, ayant comme base l’approche sémiolinguistique du discours didactique, prend comme catégories d’analyse la Thématisation et la Problématisation selon ce qu’on peut vérifier dans ces livres didactiques.Este artigo procura explicar, nos manuais de Língua Portuguesa, a presença de estratégias didáticas voltadas para o desenvolvimento da competência axiológica-atitudinal, ou seja, dos aspectos afetivos e subjetivos. Trata-se de um estudo que, tendo por base a abordagem semiolinguística do discurso didático, toma como categorias de análise a Tematização e a Problematização conforme se verificam nesses livros didáticos.Silvânia Siebert2010-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/415Linguagem em (Dis)curso; Vol. 9 No. 2 (2009); p. 215-232Linguagem em (Dis)curso; v. 9 n. 2 (2009); p. 215-2321982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/415/435Emediato, Wanderinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:05Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/415Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:05Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discourse and axiological competence in Portuguese textbooks Discurso y expresión de competencia axiológica en libros didácticos de Lengua Portuguesa Discours et expression de compétence axiologique dans des livres didactiques en Langue Portugaise Discurso e expressão de competência axiológica em livros didáticos de língua portuguesa |
title |
Discourse and axiological competence in Portuguese textbooks |
spellingShingle |
Discourse and axiological competence in Portuguese textbooks Emediato, Wander Textbook Discourse Encyclopedic competence Procedural competence Attitudinal competence Discurso Libro didáctico Competencia enciclopédica Competencia procedimental Competencia axiológica-actitudinal Discours Livre didactique Compétence encyclopédique Compétence procédurale Compétence d’ attitude axiologique Discurso Livro didático Competência enciclopédica Competência procedural Competência axiológica-atitudinal |
title_short |
Discourse and axiological competence in Portuguese textbooks |
title_full |
Discourse and axiological competence in Portuguese textbooks |
title_fullStr |
Discourse and axiological competence in Portuguese textbooks |
title_full_unstemmed |
Discourse and axiological competence in Portuguese textbooks |
title_sort |
Discourse and axiological competence in Portuguese textbooks |
author |
Emediato, Wander |
author_facet |
Emediato, Wander |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Emediato, Wander |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Textbook Discourse Encyclopedic competence Procedural competence Attitudinal competence Discurso Libro didáctico Competencia enciclopédica Competencia procedimental Competencia axiológica-actitudinal Discours Livre didactique Compétence encyclopédique Compétence procédurale Compétence d’ attitude axiologique Discurso Livro didático Competência enciclopédica Competência procedural Competência axiológica-atitudinal |
topic |
Textbook Discourse Encyclopedic competence Procedural competence Attitudinal competence Discurso Libro didáctico Competencia enciclopédica Competencia procedimental Competencia axiológica-actitudinal Discours Livre didactique Compétence encyclopédique Compétence procédurale Compétence d’ attitude axiologique Discurso Livro didático Competência enciclopédica Competência procedural Competência axiológica-atitudinal |
description |
This paper aims at analyzing the presence of didactic strategies used to develop the attitudinal-axiological competence, i. e., affective and subjective aspects, in Portuguese textbooks. The study is based on the semiolinguistics approach to the didactic discourse, and the analytical categories are Thematizations and Problematization as they occur in these textbooks. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/415 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/415 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/415/435 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 9 No. 2 (2009); p. 215-232 Linguagem em (Dis)curso; v. 9 n. 2 (2009); p. 215-232 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574137450496 |