The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18665 |
Resumo: | This text reviews the concept of ad hoc metaphor and the Sperber and Wilson´s (1995) hypothesis about metaphorical meaning as an adjustment by inferential implication between lexicalized concepts and contextual informations via broadening or narrowing the concept (CARSTON, 2002, 2010; WILSON; CARSTON, 2006, 2008) and consider the hypothesis of the extension of a category of the extended relevantist model (SPERBER; WILSON, 2008). However, although promising, these approaches are still quite restricted to the assumption of rational effects only. Based on the premise that metaphor is a communicative ostension strategy built on concepts of categories and distinct properties, the text discusses the plausibility of metaphorical interpretation enrichment. The conclusion is that the ad hoc creative metaphor, guided by the principle of relevance, in addition to cognitive effects, also generates emotional effects (SANTOS; GODOY, 2020, 2021). |
id |
UNISUL-3_1fc3693f8909addefb4f00fffb17195a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18665 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different ThingsLa metáfora como disparador ostentivo del efecto: la paradoja de las cosas diferentesA metáfora como gatilho ostensivo do efeito: o paradoxo das coisas diferentesMetáforaInterpretação de metáforasTeoria da RelevânciaEfeito cognitivoEfeitos emocionaisMetaphorInterpretation of MetaphorsRelevance TheoryCognitive EffectEmotional EffectsMetáforaInterpretación de metáforasTeoría de la Pertinencia Efecto cognitivoEfectos emocionalesThis text reviews the concept of ad hoc metaphor and the Sperber and Wilson´s (1995) hypothesis about metaphorical meaning as an adjustment by inferential implication between lexicalized concepts and contextual informations via broadening or narrowing the concept (CARSTON, 2002, 2010; WILSON; CARSTON, 2006, 2008) and consider the hypothesis of the extension of a category of the extended relevantist model (SPERBER; WILSON, 2008). However, although promising, these approaches are still quite restricted to the assumption of rational effects only. Based on the premise that metaphor is a communicative ostension strategy built on concepts of categories and distinct properties, the text discusses the plausibility of metaphorical interpretation enrichment. The conclusion is that the ad hoc creative metaphor, guided by the principle of relevance, in addition to cognitive effects, also generates emotional effects (SANTOS; GODOY, 2020, 2021).Este texto propone una revisión del concepto de metáfora ad hoc y de la hipótesis de Sperber y Wilson (1995) acerca del significado metafórico como ajuste por implicación inferencial entre los conceptos lexicalizados y las informaciones contextuales por ampliación o estrechamiento del concepto (CARSTON, 2002, 2010; WILSON; CARSTON, 2006, 2008) y considera la hipótesis de la extension de una categoría del modelo relevantista ampliado (SPERBER; WILSON, 2008). Sin embargo, aunque prometedores, estos enfoques se restringen únicamente a la presunción de efectos racionales. Partiendo de la premisa de que la metáfora es una estrategia de ostensión comunicativa construída sobre conceptos de categorías y propiedades distintas, el texto discute la plausibilidad del enriquecimiento de interpretación metafórico. La conclusión es que la metáfora creativa ad hoc, guiada por el principio de la pertinencia, además de efectos cognitivos también genera efectos emocionales (SANTOS; GODOY, 2020; 2021).Este texto revisa o conceito de metáfora ad hoc e a hipótese de Sperber e Wilson (1995) sobre o significado metafórico como ajuste por implicação inferencial entre os conceitos lexicalizados e as informações contextuais via alargamento ou estreitamento do conceito (CARSTON, 2002, 2010; WILSON; CARSTON, 2006, 2008) e considera a hipótese da extensão de uma categoria do modelo relevantista ampliado (SPERBER; WILSON, 2008). Porém, apesar de promissores, essas abordagens ainda estão bastante restritas à presunção de efeitos racionais apenas. Partindo da premissa de que a metáfora é uma estratégia de ostensão comunicativa construída sobre conceitos de categorias e propriedades distintas, o texto discute a plausibilidade do enriquecimento de interpretação metafórico. A conclusão é que a metáfora criativa ad hoc, guiada pelo princípio de relevância, além de efeitos cognitivos também gera efeitos emocionais (SANTOS; GODOY, 2020; 2021).Silvânia Siebert2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18665Linguagem em (Dis)curso; Vol. 22 No. 3 (2022): Language in (Dis)course; 403-420Linguagem em (Dis)curso; v. 22 n. 3 (2022): Linguagem em (Dis)curso; 403-4201982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18665/12363Copyright (c) 2023 Sebastião Lourenço Santos, VOCÊinfo:eu-repo/semantics/openAccessGodoy, ElenaSantos, Sebastião Lourenço dos2023-04-01T14:54:10Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18665Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2023-04-01T14:54:10Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things La metáfora como disparador ostentivo del efecto: la paradoja de las cosas diferentes A metáfora como gatilho ostensivo do efeito: o paradoxo das coisas diferentes |
title |
The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things |
spellingShingle |
The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things Godoy, Elena Metáfora Interpretação de metáforas Teoria da Relevância Efeito cognitivo Efeitos emocionais Metaphor Interpretation of Metaphors Relevance Theory Cognitive Effect Emotional Effects Metáfora Interpretación de metáforas Teoría de la Pertinencia Efecto cognitivo Efectos emocionales |
title_short |
The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things |
title_full |
The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things |
title_fullStr |
The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things |
title_full_unstemmed |
The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things |
title_sort |
The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things |
author |
Godoy, Elena |
author_facet |
Godoy, Elena Santos, Sebastião Lourenço dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Sebastião Lourenço dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Godoy, Elena Santos, Sebastião Lourenço dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metáfora Interpretação de metáforas Teoria da Relevância Efeito cognitivo Efeitos emocionais Metaphor Interpretation of Metaphors Relevance Theory Cognitive Effect Emotional Effects Metáfora Interpretación de metáforas Teoría de la Pertinencia Efecto cognitivo Efectos emocionales |
topic |
Metáfora Interpretação de metáforas Teoria da Relevância Efeito cognitivo Efeitos emocionais Metaphor Interpretation of Metaphors Relevance Theory Cognitive Effect Emotional Effects Metáfora Interpretación de metáforas Teoría de la Pertinencia Efecto cognitivo Efectos emocionales |
description |
This text reviews the concept of ad hoc metaphor and the Sperber and Wilson´s (1995) hypothesis about metaphorical meaning as an adjustment by inferential implication between lexicalized concepts and contextual informations via broadening or narrowing the concept (CARSTON, 2002, 2010; WILSON; CARSTON, 2006, 2008) and consider the hypothesis of the extension of a category of the extended relevantist model (SPERBER; WILSON, 2008). However, although promising, these approaches are still quite restricted to the assumption of rational effects only. Based on the premise that metaphor is a communicative ostension strategy built on concepts of categories and distinct properties, the text discusses the plausibility of metaphorical interpretation enrichment. The conclusion is that the ad hoc creative metaphor, guided by the principle of relevance, in addition to cognitive effects, also generates emotional effects (SANTOS; GODOY, 2020, 2021). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18665 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18665 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18665/12363 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Sebastião Lourenço Santos, VOCÊ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Sebastião Lourenço Santos, VOCÊ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 22 No. 3 (2022): Language in (Dis)course; 403-420 Linguagem em (Dis)curso; v. 22 n. 3 (2022): Linguagem em (Dis)curso; 403-420 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220575993430016 |