The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Godoy, Elena
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Sebastião Lourenço dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18665
Resumo: This text reviews the concept of ad hoc metaphor and the Sperber and Wilson´s (1995) hypothesis about metaphorical meaning as an adjustment by inferential implication between lexicalized concepts and contextual informations via broadening or narrowing the concept (CARSTON, 2002, 2010; WILSON; CARSTON, 2006, 2008) and consider the hypothesis of the extension of a category of the extended relevantist model (SPERBER; WILSON, 2008). However, although promising, these approaches are still quite restricted to the assumption of rational effects only. Based on the premise that metaphor is a communicative ostension strategy built on concepts of categories and distinct properties, the text discusses the plausibility of metaphorical interpretation enrichment. The conclusion is that the ad hoc creative metaphor, guided by the principle of relevance, in addition to cognitive effects, also generates emotional effects (SANTOS; GODOY, 2020, 2021).
id UNISUL-3_1fc3693f8909addefb4f00fffb17195a
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18665
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different ThingsLa metáfora como disparador ostentivo del efecto: la paradoja de las cosas diferentesA metáfora como gatilho ostensivo do efeito: o paradoxo das coisas diferentesMetáforaInterpretação de metáforasTeoria da RelevânciaEfeito cognitivoEfeitos emocionaisMetaphorInterpretation of MetaphorsRelevance TheoryCognitive EffectEmotional EffectsMetáforaInterpretación de metáforasTeoría de la Pertinencia Efecto cognitivoEfectos emocionalesThis text reviews the concept of ad hoc metaphor and the Sperber and Wilson´s (1995) hypothesis about metaphorical meaning as an adjustment by inferential implication between lexicalized concepts and contextual informations via broadening or narrowing the concept (CARSTON, 2002, 2010; WILSON; CARSTON, 2006, 2008) and consider the hypothesis of the extension of a category of the extended relevantist model (SPERBER; WILSON, 2008). However, although promising, these approaches are still quite restricted to the assumption of rational effects only. Based on the premise that metaphor is a communicative ostension strategy built on concepts of categories and distinct properties, the text discusses the plausibility of metaphorical interpretation enrichment. The conclusion is that the ad hoc creative metaphor, guided by the principle of relevance, in addition to cognitive effects, also generates emotional effects (SANTOS; GODOY, 2020, 2021).Este texto propone una revisión del concepto de metáfora ad hoc y de la hipótesis de Sperber y Wilson (1995) acerca del significado metafórico como ajuste por implicación inferencial entre los conceptos lexicalizados y las informaciones contextuales por ampliación o estrechamiento del concepto (CARSTON, 2002, 2010; WILSON; CARSTON, 2006, 2008) y considera la hipótesis de la extension de una categoría del modelo relevantista ampliado (SPERBER; WILSON, 2008). Sin embargo, aunque prometedores, estos enfoques se restringen únicamente a la presunción de efectos racionales. Partiendo de la premisa de que la metáfora es una estrategia de ostensión comunicativa construída sobre conceptos de categorías y propiedades distintas, el texto discute la plausibilidad del enriquecimiento de interpretación metafórico. La conclusión es que la metáfora creativa ad hoc, guiada por el principio de la pertinencia, además de efectos cognitivos también genera efectos emocionales (SANTOS; GODOY, 2020; 2021).Este texto revisa o conceito de metáfora ad hoc e a hipótese de Sperber e Wilson (1995) sobre o significado metafórico como ajuste por implicação inferencial entre os conceitos lexicalizados e as informações contextuais via alargamento ou estreitamento do conceito (CARSTON, 2002, 2010; WILSON; CARSTON, 2006, 2008) e considera a hipótese da extensão de uma categoria do modelo relevantista ampliado (SPERBER; WILSON, 2008). Porém, apesar de promissores, essas abordagens ainda estão bastante restritas à presunção de efeitos racionais apenas. Partindo da premissa de que a metáfora é uma estratégia de ostensão comunicativa construída sobre conceitos de categorias e propriedades distintas, o texto discute a plausibilidade do enriquecimento de interpretação metafórico. A conclusão é que a metáfora criativa ad hoc, guiada pelo princípio de relevância, além de efeitos cognitivos também gera efeitos emocionais (SANTOS; GODOY, 2020; 2021).Silvânia Siebert2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18665Linguagem em (Dis)curso; Vol. 22 No. 3 (2022): Language in (Dis)course; 403-420Linguagem em (Dis)curso; v. 22 n. 3 (2022): Linguagem em (Dis)curso; 403-4201982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18665/12363Copyright (c) 2023 Sebastião Lourenço Santos, VOCÊinfo:eu-repo/semantics/openAccessGodoy, ElenaSantos, Sebastião Lourenço dos2023-04-01T14:54:10Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18665Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2023-04-01T14:54:10Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things
La metáfora como disparador ostentivo del efecto: la paradoja de las cosas diferentes
A metáfora como gatilho ostensivo do efeito: o paradoxo das coisas diferentes
title The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things
spellingShingle The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things
Godoy, Elena
Metáfora
Interpretação de metáforas
Teoria da Relevância
Efeito cognitivo
Efeitos emocionais
Metaphor
Interpretation of Metaphors
Relevance Theory
Cognitive Effect
Emotional Effects
Metáfora
Interpretación de metáforas
Teoría de la Pertinencia
Efecto cognitivo
Efectos emocionales
title_short The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things
title_full The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things
title_fullStr The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things
title_full_unstemmed The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things
title_sort The Metaphor as the Ostensive Trigger of the Effect: The Paradox of Different Things
author Godoy, Elena
author_facet Godoy, Elena
Santos, Sebastião Lourenço dos
author_role author
author2 Santos, Sebastião Lourenço dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Godoy, Elena
Santos, Sebastião Lourenço dos
dc.subject.por.fl_str_mv Metáfora
Interpretação de metáforas
Teoria da Relevância
Efeito cognitivo
Efeitos emocionais
Metaphor
Interpretation of Metaphors
Relevance Theory
Cognitive Effect
Emotional Effects
Metáfora
Interpretación de metáforas
Teoría de la Pertinencia
Efecto cognitivo
Efectos emocionales
topic Metáfora
Interpretação de metáforas
Teoria da Relevância
Efeito cognitivo
Efeitos emocionais
Metaphor
Interpretation of Metaphors
Relevance Theory
Cognitive Effect
Emotional Effects
Metáfora
Interpretación de metáforas
Teoría de la Pertinencia
Efecto cognitivo
Efectos emocionales
description This text reviews the concept of ad hoc metaphor and the Sperber and Wilson´s (1995) hypothesis about metaphorical meaning as an adjustment by inferential implication between lexicalized concepts and contextual informations via broadening or narrowing the concept (CARSTON, 2002, 2010; WILSON; CARSTON, 2006, 2008) and consider the hypothesis of the extension of a category of the extended relevantist model (SPERBER; WILSON, 2008). However, although promising, these approaches are still quite restricted to the assumption of rational effects only. Based on the premise that metaphor is a communicative ostension strategy built on concepts of categories and distinct properties, the text discusses the plausibility of metaphorical interpretation enrichment. The conclusion is that the ad hoc creative metaphor, guided by the principle of relevance, in addition to cognitive effects, also generates emotional effects (SANTOS; GODOY, 2020, 2021).
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18665
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18665
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18665/12363
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Sebastião Lourenço Santos, VOCÊ
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Sebastião Lourenço Santos, VOCÊ
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 22 No. 3 (2022): Language in (Dis)course; 403-420
Linguagem em (Dis)curso; v. 22 n. 3 (2022): Linguagem em (Dis)curso; 403-420
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220575993430016