Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Nadia Pereira Gonçalves de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Bernardino Júnior, Francisco Madeiro, Daróz, Elaine Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2416
Resumo: The understanding and use of information and communication technologies have become a requirement in today's society. Education hasn’t ignored this and, accordingly, has mobilized itself. In educational institutions the computerization of schools, distribution of laptops to teachers and tablets to students are examples of such an understanding by the government of the significance of new technologies in the teaching practice. However, a question among others arises: what is the position of the teacher in that technological scenario? This article analyzes the pedagogical discourse about teaching in the digital age. The theoretical formulations of Discourse Analysis of the French line, founded by Michel Pêcheux, constitute the theoretical basis of this work, which takes into account a socio-historical-ideological subject. Having in mind that discourse is heterogeneous we intend to understand the subject position of the English teacher in such an ever changing scenario.
id UNISUL-3_23e3e36407e3dd6a04c8c474da42b0a5
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2416
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroomEl profesor y las nuevas tecnologías en la perspectiva de Análisis del Discurso: (des) encuentros en la claseO professor e as novas tecnologias na perspectiva da análise do discurso: (des) encontros em sala de aulaTeacherTechnological societyDiscourse AnalysisProfesorSociedad tecnológicaAnálisis del DiscursoProfessorSociedade tecnológicaAnálise do DiscursoThe understanding and use of information and communication technologies have become a requirement in today's society. Education hasn’t ignored this and, accordingly, has mobilized itself. In educational institutions the computerization of schools, distribution of laptops to teachers and tablets to students are examples of such an understanding by the government of the significance of new technologies in the teaching practice. However, a question among others arises: what is the position of the teacher in that technological scenario? This article analyzes the pedagogical discourse about teaching in the digital age. The theoretical formulations of Discourse Analysis of the French line, founded by Michel Pêcheux, constitute the theoretical basis of this work, which takes into account a socio-historical-ideological subject. Having in mind that discourse is heterogeneous we intend to understand the subject position of the English teacher in such an ever changing scenario.La comprensión y utilización de tecnologías de información y comunicación se han convertido en exigencia en la sociedad. La educación no se priva la interpelación, y así se hay movilizado. En la red pública de enseñanza, la informatización de las escuelas, la distribución de notebooks para profesores y de tablets para alumnos son ejemplos de interpelación del poder público para las nuevas tecnologías en la práctica de enseñanza. Sin embargo, entre otras cuestiones se presenta: ¿cuál la posición del profesor en ese escenario tecnológico? Ese artículo objetiva analizar el discurso pedagógico a cerca de la enseñanza de lengua inglesa en la época digital. Formulaciones teóricas de la escuela de Análisis del Discurso de línea francesa, fundada por Michel Pêcheux, constituyen el aporte teórico de ese trabajo en la comprensión de un sujeto socio-histórico-ideológico. Partiendo de la consideración de que el discurso es heterogéneo, buscamos la comprensión de la posición-sujeto profesor de lengua inglesa en ese escenario de constante transformación. A compreensão e a utilização das tecnologias de informação e comunicação tornaram-se uma exigência na sociedade. A Educação não se priva à interpelação e, nesse sentido, tem-se mobilizado. Na rede pública de ensino, a informatização das escolas, a distribuição de notebooks aos professores e de tablets aos alunos são exemplos da interpelação do poder público às novas tecnologias na prática docente. Todavia, uma questão, dentre outras, se apresenta: qual a posição do professor nesse cenário tecnológico? O presente artigo visa a analisar o discurso pedagógico sobre a docência de língua inglesa na era digital. As formulações teóricas da escola de Análise do Discurso de linha francesa, fundada por Michel Pêcheux, constituem o aporte teórico deste trabalho, na compreensão de um sujeito sócio-histórico-ideológico. Partindo da consideração de que o discurso é heterogêneo, buscamos a compreensão da posição-sujeito professor de língua inglesa nesse cenário de constante transformação. Silvânia Siebert2014-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2416Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 1 (2014); p. 15-27Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 1 (2014); p. 15-271982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2416/1705Azevedo, Nadia Pereira Gonçalves deBernardino Júnior, Francisco MadeiroDaróz, Elaine Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:58Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2416Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:58Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom
El profesor y las nuevas tecnologías en la perspectiva de Análisis del Discurso: (des) encuentros en la clase
O professor e as novas tecnologias na perspectiva da análise do discurso: (des) encontros em sala de aula
title Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom
spellingShingle Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom
Azevedo, Nadia Pereira Gonçalves de
Teacher
Technological society
Discourse Analysis
Profesor
Sociedad tecnológica
Análisis del Discurso
Professor
Sociedade tecnológica
Análise do Discurso
title_short Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom
title_full Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom
title_fullStr Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom
title_full_unstemmed Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom
title_sort Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom
author Azevedo, Nadia Pereira Gonçalves de
author_facet Azevedo, Nadia Pereira Gonçalves de
Bernardino Júnior, Francisco Madeiro
Daróz, Elaine Pereira
author_role author
author2 Bernardino Júnior, Francisco Madeiro
Daróz, Elaine Pereira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Nadia Pereira Gonçalves de
Bernardino Júnior, Francisco Madeiro
Daróz, Elaine Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher
Technological society
Discourse Analysis
Profesor
Sociedad tecnológica
Análisis del Discurso
Professor
Sociedade tecnológica
Análise do Discurso
topic Teacher
Technological society
Discourse Analysis
Profesor
Sociedad tecnológica
Análisis del Discurso
Professor
Sociedade tecnológica
Análise do Discurso
description The understanding and use of information and communication technologies have become a requirement in today's society. Education hasn’t ignored this and, accordingly, has mobilized itself. In educational institutions the computerization of schools, distribution of laptops to teachers and tablets to students are examples of such an understanding by the government of the significance of new technologies in the teaching practice. However, a question among others arises: what is the position of the teacher in that technological scenario? This article analyzes the pedagogical discourse about teaching in the digital age. The theoretical formulations of Discourse Analysis of the French line, founded by Michel Pêcheux, constitute the theoretical basis of this work, which takes into account a socio-historical-ideological subject. Having in mind that discourse is heterogeneous we intend to understand the subject position of the English teacher in such an ever changing scenario.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2416
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2416
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2416/1705
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 1 (2014); p. 15-27
Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 1 (2014); p. 15-27
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574748770304