Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2416 |
Resumo: | The understanding and use of information and communication technologies have become a requirement in today's society. Education hasn’t ignored this and, accordingly, has mobilized itself. In educational institutions the computerization of schools, distribution of laptops to teachers and tablets to students are examples of such an understanding by the government of the significance of new technologies in the teaching practice. However, a question among others arises: what is the position of the teacher in that technological scenario? This article analyzes the pedagogical discourse about teaching in the digital age. The theoretical formulations of Discourse Analysis of the French line, founded by Michel Pêcheux, constitute the theoretical basis of this work, which takes into account a socio-historical-ideological subject. Having in mind that discourse is heterogeneous we intend to understand the subject position of the English teacher in such an ever changing scenario. |
id |
UNISUL-3_23e3e36407e3dd6a04c8c474da42b0a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2416 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroomEl profesor y las nuevas tecnologías en la perspectiva de Análisis del Discurso: (des) encuentros en la claseO professor e as novas tecnologias na perspectiva da análise do discurso: (des) encontros em sala de aulaTeacherTechnological societyDiscourse AnalysisProfesorSociedad tecnológicaAnálisis del DiscursoProfessorSociedade tecnológicaAnálise do DiscursoThe understanding and use of information and communication technologies have become a requirement in today's society. Education hasn’t ignored this and, accordingly, has mobilized itself. In educational institutions the computerization of schools, distribution of laptops to teachers and tablets to students are examples of such an understanding by the government of the significance of new technologies in the teaching practice. However, a question among others arises: what is the position of the teacher in that technological scenario? This article analyzes the pedagogical discourse about teaching in the digital age. The theoretical formulations of Discourse Analysis of the French line, founded by Michel Pêcheux, constitute the theoretical basis of this work, which takes into account a socio-historical-ideological subject. Having in mind that discourse is heterogeneous we intend to understand the subject position of the English teacher in such an ever changing scenario.La comprensión y utilización de tecnologías de información y comunicación se han convertido en exigencia en la sociedad. La educación no se priva la interpelación, y así se hay movilizado. En la red pública de enseñanza, la informatización de las escuelas, la distribución de notebooks para profesores y de tablets para alumnos son ejemplos de interpelación del poder público para las nuevas tecnologías en la práctica de enseñanza. Sin embargo, entre otras cuestiones se presenta: ¿cuál la posición del profesor en ese escenario tecnológico? Ese artículo objetiva analizar el discurso pedagógico a cerca de la enseñanza de lengua inglesa en la época digital. Formulaciones teóricas de la escuela de Análisis del Discurso de línea francesa, fundada por Michel Pêcheux, constituyen el aporte teórico de ese trabajo en la comprensión de un sujeto socio-histórico-ideológico. Partiendo de la consideración de que el discurso es heterogéneo, buscamos la comprensión de la posición-sujeto profesor de lengua inglesa en ese escenario de constante transformación. A compreensão e a utilização das tecnologias de informação e comunicação tornaram-se uma exigência na sociedade. A Educação não se priva à interpelação e, nesse sentido, tem-se mobilizado. Na rede pública de ensino, a informatização das escolas, a distribuição de notebooks aos professores e de tablets aos alunos são exemplos da interpelação do poder público às novas tecnologias na prática docente. Todavia, uma questão, dentre outras, se apresenta: qual a posição do professor nesse cenário tecnológico? O presente artigo visa a analisar o discurso pedagógico sobre a docência de língua inglesa na era digital. As formulações teóricas da escola de Análise do Discurso de linha francesa, fundada por Michel Pêcheux, constituem o aporte teórico deste trabalho, na compreensão de um sujeito sócio-histórico-ideológico. Partindo da consideração de que o discurso é heterogêneo, buscamos a compreensão da posição-sujeito professor de língua inglesa nesse cenário de constante transformação. Silvânia Siebert2014-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2416Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 1 (2014); p. 15-27Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 1 (2014); p. 15-271982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2416/1705Azevedo, Nadia Pereira Gonçalves deBernardino Júnior, Francisco MadeiroDaróz, Elaine Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:58Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2416Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:58Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom El profesor y las nuevas tecnologías en la perspectiva de Análisis del Discurso: (des) encuentros en la clase O professor e as novas tecnologias na perspectiva da análise do discurso: (des) encontros em sala de aula |
title |
Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom |
spellingShingle |
Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom Azevedo, Nadia Pereira Gonçalves de Teacher Technological society Discourse Analysis Profesor Sociedad tecnológica Análisis del Discurso Professor Sociedade tecnológica Análise do Discurso |
title_short |
Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom |
title_full |
Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom |
title_fullStr |
Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom |
title_full_unstemmed |
Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom |
title_sort |
Teacher and new technologies in the perspective of Discourse Analysis: (dis)encounters in the classroom |
author |
Azevedo, Nadia Pereira Gonçalves de |
author_facet |
Azevedo, Nadia Pereira Gonçalves de Bernardino Júnior, Francisco Madeiro Daróz, Elaine Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Bernardino Júnior, Francisco Madeiro Daróz, Elaine Pereira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Nadia Pereira Gonçalves de Bernardino Júnior, Francisco Madeiro Daróz, Elaine Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Technological society Discourse Analysis Profesor Sociedad tecnológica Análisis del Discurso Professor Sociedade tecnológica Análise do Discurso |
topic |
Teacher Technological society Discourse Analysis Profesor Sociedad tecnológica Análisis del Discurso Professor Sociedade tecnológica Análise do Discurso |
description |
The understanding and use of information and communication technologies have become a requirement in today's society. Education hasn’t ignored this and, accordingly, has mobilized itself. In educational institutions the computerization of schools, distribution of laptops to teachers and tablets to students are examples of such an understanding by the government of the significance of new technologies in the teaching practice. However, a question among others arises: what is the position of the teacher in that technological scenario? This article analyzes the pedagogical discourse about teaching in the digital age. The theoretical formulations of Discourse Analysis of the French line, founded by Michel Pêcheux, constitute the theoretical basis of this work, which takes into account a socio-historical-ideological subject. Having in mind that discourse is heterogeneous we intend to understand the subject position of the English teacher in such an ever changing scenario. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-10-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2416 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2416 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2416/1705 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 1 (2014); p. 15-27 Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 1 (2014); p. 15-27 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574748770304 |