Discursive meanings on science and education in political action: the development reports

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Benitez Arenas, Sayra Liliana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Luzón Trujillo, Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
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Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13076
Resumo: Reports and suggestion documents by international organizations can be analyzed as discursive representations of power exercising, as long as they disclose relations between supranational organizations and their member countries and delimit the meanings of political fields. During the last 40 years, the development reports have been dealing with those fields and their meanings, which have changed permanently. In the context of the Critical Discourse Analysis, this article reconstructs general structure of reports as genres in which meanings rely on the association of topics and indicators. The general conclusion stands that the meaning changes has influenced in a devaluation of the education, in terms of economic development, and a valuation of the science and has determined a parallel existence of both.
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spelling Discursive meanings on science and education in political action: the development reportsLos sentidos discursivos de la ciencia y la educación en la acción política: los informes de desarrolloOs sentidos discursivos da ciência e da educação na ação política: relatórios de desenvolvimentoEducational policyDiscourse analysisScience and society.Análisis del DiscursoCiencia y sociedadPolítica educativa.Reports and suggestion documents by international organizations can be analyzed as discursive representations of power exercising, as long as they disclose relations between supranational organizations and their member countries and delimit the meanings of political fields. During the last 40 years, the development reports have been dealing with those fields and their meanings, which have changed permanently. In the context of the Critical Discourse Analysis, this article reconstructs general structure of reports as genres in which meanings rely on the association of topics and indicators. The general conclusion stands that the meaning changes has influenced in a devaluation of the education, in terms of economic development, and a valuation of the science and has determined a parallel existence of both.Los informes y documentos de recomendación publicados por las organizaciones internacionales pueden abordarse como representaciones discursivas del ejercicio de poder en tanto que, por un lado, dejan ver la relación entre los países y organizaciones de nivel supranacional y por otro delimitan el significado de los distintos campos de acción política que son su objeto de análisis. Los informes de desarrollo han abordado dichos campos a lo largo de 40 años, en los cuáles sus concepciones han cambiado de manera recurrente. En el marco de análisis crítico del discurso se reconstruye la estructura general de los informes como un género, en el que se asocian temas e indicadores como formas de significación. Se concluye que el cambio de los sentidos de la educación y la ciencia repercute en una devaluación de la primera, en términos del desarrollo, y en una nueva valoración de la segunda, lo cual determina una existencia paralela entre ambas.Os relatórios e documentos de recomendação publicados pelas organizações internacionais podem ser abordados como representações discursivas do exercício do poder, quanto, por um lado, mostram a relação entre países e organizações supranacionais e, mesmo asim, definem o significado dos diferentes campos de ação política que são seu objeto de análise. Os relatórios de desenvolvimento abordaram esses campos por 40 anos, nos quais suas concepções mudaram. Com análise crítica do discurso propõe a estrutura geral dos relatórios é reconstruída como um gênero, no qual temas e indicadores são associados como formas de significância. Conclui-se que a mudança nos sentidos da educação e da ciência tem impacto na desvalorização do primeiro, em termos de desenvolvimento, e uma nova avaliação do segundo, que determina uma dupla existência entre os dois.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálisis crítico del discursoapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1307610.21723/riaee.v15i1.13076Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 319-331Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 319-3311982-55872446-860610.21723/riaee.v15i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13076/9114https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13076/8815https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13076/9485Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBenitez Arenas, Sayra LilianaLuzón Trujillo, Antonio2020-08-14T17:02:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13076Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T17:02:41Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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