Narrating in collaboration: Discursive constructions by an aphasic person

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Lívia Miranda de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Bastos, Liliana Cabral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2366
Resumo: This article uses the theoretical framework of Narrative Analysis (RIESSMAN, 1993; 2008; BASTOS, 2005, 2008), and brings structural (LABOV; WALETZKY, 1967; LABOV, 1972) and interactional (NORRICK, 2000; GOODWIN, 1986) perspectives of narrative analysis together in order to investigate the collaborative construction of narrative and the discursive construction of a person with aphasia. Through the analysis of narrative dimensions (OCHS; CAPPS, 2001), we observed the high involvement of co-tellers in the narrative construction, in the placement of the narrative in the discursive activity and in the construction of linearity. Furthermore, the aphasic teller has performed tactical rhetorical choices (of evaluation devices) to construct the narrative tellability and a positive, determined and constant moral stance.
id UNISUL-3_3387e8b288e369efac577e3eab24ca1b
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2366
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Narrating in collaboration: Discursive constructions by an aphasic personNarrando en colaboración: construcciones discursivas de una persona con afasiaNarrando em colaboração: as construções discursivas de uma pessoa com afasiaNarrativeInteractionAphasiaNarrativaInteracciónAfasiaNarrativaInteraçãoAfasiaThis article uses the theoretical framework of Narrative Analysis (RIESSMAN, 1993; 2008; BASTOS, 2005, 2008), and brings structural (LABOV; WALETZKY, 1967; LABOV, 1972) and interactional (NORRICK, 2000; GOODWIN, 1986) perspectives of narrative analysis together in order to investigate the collaborative construction of narrative and the discursive construction of a person with aphasia. Through the analysis of narrative dimensions (OCHS; CAPPS, 2001), we observed the high involvement of co-tellers in the narrative construction, in the placement of the narrative in the discursive activity and in the construction of linearity. Furthermore, the aphasic teller has performed tactical rhetorical choices (of evaluation devices) to construct the narrative tellability and a positive, determined and constant moral stance. Insertándose en el cuadro teórico y metodológico del Análisis de Narrativa (RIESSMAN, 1993; 2008; BASTOS, 2005, 2008), este estudio se vale de estudios canónicos (LABOV; WALETZKY, 1967; LABOV, 1972) e de interacción (NORRICK, 2000; GOODWIN, 1986) para investigar la construcción colaborativa de la narrativa y las construcciones discursivas de una persona con afasia. Eligiendo la propuesta das dimensiones de la narrativa de Ochs y Capps (2001) como categoría analítica, fue posible observar un alto involucramiento de co-narradoras en la construcción de la narrativa, sobretodo en su encaje en la actividad discursiva, así como la emergencia de la linealidad, también como un emprendimiento que cuenta con la cooperación de co-narradoras. Además, fueron destacadas las habilidosas elecciones retóricas de la narradora (de recursos evaluativos) en la construcción de la alta característica histórica de su narrativa, y su alineamiento con una postura moral positiva, determinada y constante. Inserindo-se no quadro teórico-metodológico da Análise de Narrativa (RIESSMAN, 1993; 2008; BASTOS, 2005, 2008), este estudo vale-se de estudos canônicos (LABOV; WALETZKY, 1967; LABOV, 1972) e interacionais (NORRICK, 2000; GOODWIN, 1986) para investigar a construção colaborativa da narrativa e as construções discursivas de uma pessoa com afasia. Elegendo a proposta das dimensões da narrativa de Ochs e Capps (2001) como categoria analítica, pudemos observar um alto envolvimento das conarradoras na construção da narrativa, sobretudo em seu encaixe na atividade discursiva, bem como a emergência da linearidade também como um empreendimento que conta com a cooperação das conarradoras. Além disso, destacaram-se as habilidosas escolhas retóricas da narradora (de recursos avaliativos) na construção da alta historiabilidade de sua narrativa, e seu alinhamento a uma postura moral positiva, determinada e constante. Silvânia Siebert2014-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2366Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 2 (2014); p.247-267Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 2 (2014); p.247-2671982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2366/1667Oliveira, Lívia Miranda deBastos, Liliana Cabralinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:58Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2366Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:58Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Narrating in collaboration: Discursive constructions by an aphasic person
Narrando en colaboración: construcciones discursivas de una persona con afasia
Narrando em colaboração: as construções discursivas de uma pessoa com afasia
title Narrating in collaboration: Discursive constructions by an aphasic person
spellingShingle Narrating in collaboration: Discursive constructions by an aphasic person
Oliveira, Lívia Miranda de
Narrative
Interaction
Aphasia
Narrativa
Interacción
Afasia
Narrativa
Interação
Afasia
title_short Narrating in collaboration: Discursive constructions by an aphasic person
title_full Narrating in collaboration: Discursive constructions by an aphasic person
title_fullStr Narrating in collaboration: Discursive constructions by an aphasic person
title_full_unstemmed Narrating in collaboration: Discursive constructions by an aphasic person
title_sort Narrating in collaboration: Discursive constructions by an aphasic person
author Oliveira, Lívia Miranda de
author_facet Oliveira, Lívia Miranda de
Bastos, Liliana Cabral
author_role author
author2 Bastos, Liliana Cabral
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Lívia Miranda de
Bastos, Liliana Cabral
dc.subject.por.fl_str_mv Narrative
Interaction
Aphasia
Narrativa
Interacción
Afasia
Narrativa
Interação
Afasia
topic Narrative
Interaction
Aphasia
Narrativa
Interacción
Afasia
Narrativa
Interação
Afasia
description This article uses the theoretical framework of Narrative Analysis (RIESSMAN, 1993; 2008; BASTOS, 2005, 2008), and brings structural (LABOV; WALETZKY, 1967; LABOV, 1972) and interactional (NORRICK, 2000; GOODWIN, 1986) perspectives of narrative analysis together in order to investigate the collaborative construction of narrative and the discursive construction of a person with aphasia. Through the analysis of narrative dimensions (OCHS; CAPPS, 2001), we observed the high involvement of co-tellers in the narrative construction, in the placement of the narrative in the discursive activity and in the construction of linearity. Furthermore, the aphasic teller has performed tactical rhetorical choices (of evaluation devices) to construct the narrative tellability and a positive, determined and constant moral stance.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2366
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2366/1667
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 2 (2014); p.247-267
Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 2 (2014); p.247-267
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572661055488