Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3863 |
Resumo: | This article, relying on theoretical and methodological assumptions of the French Discourse Analysis, analyzes certain effects of speech calling for the identity reconfiguration of subjects in the education sector, focusing specifically on high school and mobilizing in this context sustainability discourse, as Hargreaves and Fink. The corpus of our research are excerpts of the document Law to learning and development in basic education (DADEB in Portuguese acronym), produced by the Ministry of Education (MEC, also in Portuguese acronym). The results of our analysis suggest the effort by discursive strategy, deletion of the conflicts that inevitably permeate the identity reconfiguration designed in this document because, by proposing a new profile for the subject-student, does not fail to establish the need for reconfiguration profile subject-teaching, silencing, however, the obstacles to that desired identity reconstruction. |
id |
UNISUL-3_54dc7196ba037774acd814fccb718ae3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3863 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspectiveEl efecto sujeto-dicente y el efecto sujeto-docente en el discurso del DADEB: un corto análisis discursivo bajo la perspectiva de la sustentabilidadO efeito sujeito-discente e o efeito sujeito-docente no discurso do DADEB: breve análise discursiva sob a perspectiva da sustentabilidadeDiscourseIdentitySustainabilityHigh SchoolDiscursoIdentidadSustentabilidadEscuela SecundariaDiscursoIdentidadeSustentabilidadeEnsino MédioThis article, relying on theoretical and methodological assumptions of the French Discourse Analysis, analyzes certain effects of speech calling for the identity reconfiguration of subjects in the education sector, focusing specifically on high school and mobilizing in this context sustainability discourse, as Hargreaves and Fink. The corpus of our research are excerpts of the document Law to learning and development in basic education (DADEB in Portuguese acronym), produced by the Ministry of Education (MEC, also in Portuguese acronym). The results of our analysis suggest the effort by discursive strategy, deletion of the conflicts that inevitably permeate the identity reconfiguration designed in this document because, by proposing a new profile for the subject-student, does not fail to establish the need for reconfiguration profile subject-teaching, silencing, however, the obstacles to that desired identity reconstruction.Este artículo se basa en los supuestos teórico-metodológicos del Análisis del Discurso de línea francesa, analiza ciertos efectos del discurso que llama por una reconfiguración de identidad de sujetos en al ámbito educacional, tiene foco específicamente en la Escuela Secundaria y moviliza, en ese contexto, discursos de sustentabilidad, de acuerdo con Hargreaves y Fink. El corpus de la investigación se constituye de extractos del documento Directo al aprendizaje y al desarrollo en la Educación Básica (DADEB en su acrónimo en portugués), producido por el Ministerio de la Educación (MEC). Los resultados de la reflexión apuntan el esfuerzo, delante de la estrategia discursiva, de la borradura de los conflictos que inevitablemente pasan por la reconfiguración de identidad proyectada en el dicho documento, pues al proponer un nuevo perfil para el sujeto-discente, no deja de establecer la necesidad de reconfiguración del perfil de sujeto-docente, silenciando, sin embargo, los obstáculos para esa deseada reconstrucción de identidad.Este artigo, apoiando-se em pressupostos teórico-metodológicos da Análise do Discurso de linha francesa, analisa certos efeitos do discurso que apela à reconfiguração identitária de sujeitos no âmbito educacional, focando especificamente o Ensino Médio e mobilizando, nesse contexto, discursos de sustentabilidade, conforme Hargreaves e Fink. O corpus da investigação constitui-se de excertos do documento Direito à aprendizagem e ao desenvolvimento na educação básica (DADEB), produzido pelo Ministério da Educação (MEC). Os resultados da reflexão apontam o esforço, mediante estratégia discursiva, de apagamento dos conflitos que inevitavelmente perpassam a reconfiguração identitária projetada no referido documento, visto que, ao propor um novo perfil para o sujeito-discente, não deixa de instaurar a necessidade de reconfiguração do perfil do sujeito-docente, silenciando, porém, os entraves para essa desejada reconstrução identitária.Silvânia Siebert2016-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3863Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 2 (2016); 273-288Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 2 (2016); 273-2881982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3863/2684Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Janete Silva dosGonçalves, Sheila de Carvalho PereiraAndrade, Karyleilla dos Santos2016-08-19T14:52:57Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3863Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2016-08-19T14:52:57Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective El efecto sujeto-dicente y el efecto sujeto-docente en el discurso del DADEB: un corto análisis discursivo bajo la perspectiva de la sustentabilidad O efeito sujeito-discente e o efeito sujeito-docente no discurso do DADEB: breve análise discursiva sob a perspectiva da sustentabilidade |
title |
Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective |
spellingShingle |
Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective Santos, Janete Silva dos Discourse Identity Sustainability High School Discurso Identidad Sustentabilidad Escuela Secundaria Discurso Identidade Sustentabilidade Ensino Médio |
title_short |
Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective |
title_full |
Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective |
title_fullStr |
Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective |
title_full_unstemmed |
Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective |
title_sort |
Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective |
author |
Santos, Janete Silva dos |
author_facet |
Santos, Janete Silva dos Gonçalves, Sheila de Carvalho Pereira Andrade, Karyleilla dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Sheila de Carvalho Pereira Andrade, Karyleilla dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Janete Silva dos Gonçalves, Sheila de Carvalho Pereira Andrade, Karyleilla dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discourse Identity Sustainability High School Discurso Identidad Sustentabilidad Escuela Secundaria Discurso Identidade Sustentabilidade Ensino Médio |
topic |
Discourse Identity Sustainability High School Discurso Identidad Sustentabilidad Escuela Secundaria Discurso Identidade Sustentabilidade Ensino Médio |
description |
This article, relying on theoretical and methodological assumptions of the French Discourse Analysis, analyzes certain effects of speech calling for the identity reconfiguration of subjects in the education sector, focusing specifically on high school and mobilizing in this context sustainability discourse, as Hargreaves and Fink. The corpus of our research are excerpts of the document Law to learning and development in basic education (DADEB in Portuguese acronym), produced by the Ministry of Education (MEC, also in Portuguese acronym). The results of our analysis suggest the effort by discursive strategy, deletion of the conflicts that inevitably permeate the identity reconfiguration designed in this document because, by proposing a new profile for the subject-student, does not fail to establish the need for reconfiguration profile subject-teaching, silencing, however, the obstacles to that desired identity reconstruction. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3863 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3863 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3863/2684 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)curso info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)curso |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 2 (2016); 273-288 Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 2 (2016); 273-288 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220575137792000 |