Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Janete Silva dos
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Gonçalves, Sheila de Carvalho Pereira, Andrade, Karyleilla dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3863
Resumo: This article, relying on theoretical and methodological assumptions of the French Discourse Analysis, analyzes certain effects of speech calling for the identity reconfiguration of subjects in the education sector, focusing specifically on high school and mobilizing in this context sustainability discourse, as Hargreaves and Fink. The corpus of our research are excerpts of the document Law to learning and development in basic education (DADEB in Portuguese acronym), produced by the Ministry of Education (MEC, also in Portuguese acronym). The results of our analysis suggest the effort by discursive strategy, deletion of the conflicts that inevitably permeate the identity reconfiguration designed in this document because, by proposing a new profile for the subject-student, does not fail to establish the need for reconfiguration profile subject-teaching, silencing, however, the obstacles to that desired identity reconstruction.
id UNISUL-3_54dc7196ba037774acd814fccb718ae3
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3863
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspectiveEl efecto sujeto-dicente y el efecto sujeto-docente en el discurso del DADEB: un corto análisis discursivo bajo la perspectiva de la sustentabilidadO efeito sujeito-discente e o efeito sujeito-docente no discurso do DADEB: breve análise discursiva sob a perspectiva da sustentabilidadeDiscourseIdentitySustainabilityHigh SchoolDiscursoIdentidadSustentabilidadEscuela SecundariaDiscursoIdentidadeSustentabilidadeEnsino MédioThis article, relying on theoretical and methodological assumptions of the French Discourse Analysis, analyzes certain effects of speech calling for the identity reconfiguration of subjects in the education sector, focusing specifically on high school and mobilizing in this context sustainability discourse, as Hargreaves and Fink. The corpus of our research are excerpts of the document Law to learning and development in basic education (DADEB in Portuguese acronym), produced by the Ministry of Education (MEC, also in Portuguese acronym). The results of our analysis suggest the effort by discursive strategy, deletion of the conflicts that inevitably permeate the identity reconfiguration designed in this document because, by proposing a new profile for the subject-student, does not fail to establish the need for reconfiguration profile subject-teaching, silencing, however, the obstacles to that desired identity reconstruction.Este artículo se basa en los supuestos teórico-metodológicos del Análisis del Discurso de línea francesa, analiza ciertos efectos del discurso que llama por una reconfiguración de identidad de sujetos en al ámbito educacional, tiene foco específicamente en la Escuela Secundaria y moviliza, en ese contexto, discursos de sustentabilidad, de acuerdo con Hargreaves y Fink. El corpus de la investigación se constituye de extractos del documento Directo al aprendizaje y al desarrollo en la Educación Básica (DADEB en su acrónimo en portugués), producido por el Ministerio de la Educación (MEC). Los resultados de la reflexión apuntan el esfuerzo, delante de la estrategia discursiva, de la borradura de los conflictos que inevitablemente pasan por la reconfiguración de identidad proyectada en el dicho documento, pues al proponer un nuevo perfil para el sujeto-discente, no deja de establecer la necesidad de reconfiguración del perfil de sujeto-docente, silenciando, sin embargo, los obstáculos para esa deseada reconstrucción de identidad.Este artigo, apoiando-se em pressupostos teórico-metodológicos da Análise do Discurso de linha francesa, analisa certos efeitos do discurso que apela à reconfiguração identitária de sujeitos no âmbito educacional, focando especificamente o Ensino Médio e mobilizando, nesse contexto, discursos de sustentabilidade, conforme Hargreaves e Fink. O corpus da investigação constitui-se de excertos do documento Direito à aprendizagem e ao desenvolvimento na educação básica (DADEB), produzido pelo Ministério da Educação (MEC). Os resultados da reflexão apontam o esforço, mediante estratégia discursiva, de apagamento dos conflitos que inevitavelmente perpassam a reconfiguração identitária projetada no referido documento, visto que, ao propor um novo perfil para o sujeito-discente, não deixa de instaurar a necessidade de reconfiguração do perfil do sujeito-docente, silenciando, porém, os entraves para essa desejada reconstrução identitária.Silvânia Siebert2016-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3863Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 2 (2016); 273-288Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 2 (2016); 273-2881982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3863/2684Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Janete Silva dosGonçalves, Sheila de Carvalho PereiraAndrade, Karyleilla dos Santos2016-08-19T14:52:57Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3863Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2016-08-19T14:52:57Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective
El efecto sujeto-dicente y el efecto sujeto-docente en el discurso del DADEB: un corto análisis discursivo bajo la perspectiva de la sustentabilidad
O efeito sujeito-discente e o efeito sujeito-docente no discurso do DADEB: breve análise discursiva sob a perspectiva da sustentabilidade
title Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective
spellingShingle Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective
Santos, Janete Silva dos
Discourse
Identity
Sustainability
High School
Discurso
Identidad
Sustentabilidad
Escuela Secundaria
Discurso
Identidade
Sustentabilidade
Ensino Médio
title_short Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective
title_full Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective
title_fullStr Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective
title_full_unstemmed Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective
title_sort Subject-student and subject-teacher effects in discourse of DADEB: discursive brief analysis from the sustainability perspective
author Santos, Janete Silva dos
author_facet Santos, Janete Silva dos
Gonçalves, Sheila de Carvalho Pereira
Andrade, Karyleilla dos Santos
author_role author
author2 Gonçalves, Sheila de Carvalho Pereira
Andrade, Karyleilla dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Janete Silva dos
Gonçalves, Sheila de Carvalho Pereira
Andrade, Karyleilla dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse
Identity
Sustainability
High School
Discurso
Identidad
Sustentabilidad
Escuela Secundaria
Discurso
Identidade
Sustentabilidade
Ensino Médio
topic Discourse
Identity
Sustainability
High School
Discurso
Identidad
Sustentabilidad
Escuela Secundaria
Discurso
Identidade
Sustentabilidade
Ensino Médio
description This article, relying on theoretical and methodological assumptions of the French Discourse Analysis, analyzes certain effects of speech calling for the identity reconfiguration of subjects in the education sector, focusing specifically on high school and mobilizing in this context sustainability discourse, as Hargreaves and Fink. The corpus of our research are excerpts of the document Law to learning and development in basic education (DADEB in Portuguese acronym), produced by the Ministry of Education (MEC, also in Portuguese acronym). The results of our analysis suggest the effort by discursive strategy, deletion of the conflicts that inevitably permeate the identity reconfiguration designed in this document because, by proposing a new profile for the subject-student, does not fail to establish the need for reconfiguration profile subject-teaching, silencing, however, the obstacles to that desired identity reconstruction.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3863
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3863
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3863/2684
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)curso
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)curso
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 2 (2016); 273-288
Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 2 (2016); 273-288
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220575137792000