DISCURSIVE STRATEGIES OF DISINFORMATION ABOUT COVID-19:: INTERDISCURSIVITY AND TRUTH EFFECTS IN YOUTUBE VIDEOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scabin, Nara Lya Cabral
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/10757
Resumo: Based on theoretical contributions from French Discourse Analysis (DA), especially from Maingueneau (2008, 2010), this article investigates the forms of interdiscursivity through which disinformative utterances about COVID-19 aimed to interact with the scientific discursive field. The corpus consists of videos published between February and March 2020 on three Brazilian YouTube channels, which were part of the main disinformation networks on COVID-19 at the beginning of the pandemic, according to Machado et al. (2020) study. The analysis evidenced two discursive strategies: the enunciative emulation of structures from scientific discourse and the decontextualized incorporation of fragments of scientific utterances. In both cases, the discursive articulations aimed to produce truth effects to legitimize disinformative utterances to a presumed audience who is not very familiar with the rules of the scientific discursive field
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spelling DISCURSIVE STRATEGIES OF DISINFORMATION ABOUT COVID-19:: INTERDISCURSIVITY AND TRUTH EFFECTS IN YOUTUBE VIDEOSESTRATEGIAS DISCURSIVAS DE LA DESINFORMACIÓN SOBRE COVID-19:: INTERDISCURSIVIDAD Y EFECTOS DE VERDAD EN VIDEOS DE YOUTUBEESTRATÉGIAS DISCURSIVAS DA DESINFORMAÇÃO SOBRE COVID-19:: INTERDISCURSIVIDADE E EFEITOS DE VERDADE EM VÍDEOS NO YOUTUBEAnálise do DiscursoDesinformaçãoInterdiscursividadeCovid-19YouTubeDiscourse analysisDisinformationInterdiscursivityCovid-19YouTubeAnálisis del DiscursoDesinformaciónInterdiscursividadCovid-19YouTubeBased on theoretical contributions from French Discourse Analysis (DA), especially from Maingueneau (2008, 2010), this article investigates the forms of interdiscursivity through which disinformative utterances about COVID-19 aimed to interact with the scientific discursive field. The corpus consists of videos published between February and March 2020 on three Brazilian YouTube channels, which were part of the main disinformation networks on COVID-19 at the beginning of the pandemic, according to Machado et al. (2020) study. The analysis evidenced two discursive strategies: the enunciative emulation of structures from scientific discourse and the decontextualized incorporation of fragments of scientific utterances. In both cases, the discursive articulations aimed to produce truth effects to legitimize disinformative utterances to a presumed audience who is not very familiar with the rules of the scientific discursive fieldBasado en contribuciones teóricas del Análisis del Discurso (AD) de línea francesa, especialmente a partir de Maingueneau (2008, 2010), este artículo investiga las formas de interdiscursividad a través de las cuales las declaraciones desinformativas sobre covid-19 buscaban interactuar con el campo discursivo científico. El corpus está compuesto por videos publicados entre febrero y marzo de 2020 en tres canales brasileños de YouTube que, según el estudio de Machado et al. (2020), formaban parte de las principales redes de desinformación sobre el tema al comienzo de la pandemia. El análisis del corpus reveló dos estrategias discursivas: la emulación enunciativa de estructuras del discurso científico y la incorporación descontextualizada de fragmentos de enunciados científicos. En ambos casos, las articulaciones discursivas buscaban producir efectos de verdad para legitimar las declaraciones desinformativas ante un destinatario presunto poco familiarizado con las reglas del campo discursivo científico.Com base em aportes teóricos da Análise do Discurso (AD) de linha francesa, sobretudo a partir de Maingueneau (2008, 2010), este artigo investiga as formas de interdiscursividade por meio das quais enunciados desinformativos sobre covid-19 buscaram interagir com o campo discursivo científico. O corpus é constituído por vídeos publicados entre fevereiro e março de 2020 em três canais brasileiros no YouTube que, segundo estudo de Machado et al. (2020), integravam as principais redes de desinformação sobre o tema no início da pandemia. A análise do corpus evidenciou duas estratégias discursivas: a emulação enunciativa de estruturas do discurso científico e a incorporação descontextualizada de fragmentos de enunciados científicos. Em ambos os casos, as articulações discursivas visavam à produção de efeitos de verdade, a fim de legitimar os enunciados desinformativos perante um destinatário presumido pouco familiarizado com as regras do campo discursivo científico.Silvânia Siebert2024-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/10757Linguagem em (Dis)curso; Vol. 24 (2024); e-1982-4017-24-15Linguagem em (Dis)curso; v. 24 (2024); e-1982-4017-24-151982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/10757/19217Copyright (c) 2024 Nara Lya Cabral Scabininfo:eu-repo/semantics/openAccessScabin, Nara Lya Cabral2024-04-27T14:16:24Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10757Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-04-27T14:16:24Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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