Overview of genre research: a diachronic view
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12701 |
Resumo: | This article is the result of a research whose objective was to investigate how the genre category is approached in dissertations and theses in the field of Linguistics. It is mainly based on socio-rhetorical (BAZERMAN, 2015; BHATIA, 1993; MILLER, 2009; SWALES, 1990), on dialogic theory (BAKHTIN, 2003; BAKHTIN; VOLOCHINOV, 2009) and on textual studies (MARCUSCHI, 2008; 2010). This is a quantitative-qualitative research, based on the documentary analysis of a corpus consisting of abstracts and introductions of theses and dissertations in Linguistics defended at the Federal University of XXXXXXXX, Brazil, between 1991 and 2017. The analysis indicates that the investigated works focus on genres several, in different discursive spheres, whose research focus varies between the description of the genre and its pedagogical application; that research is predominantly affiliated with textual studies or applied linguistics; and that Bakhtin and Marcuschi are two theoretical consensuses in the analyzes undertaken. |
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Overview of genre research: a diachronic viewPanorama de la investigación de género: una mirada diacrónicaPANORAMA DE PESQUISAS SOBRE GÊNERO: UMA VISÃO DIACRÔNICA: a diachronic viewAcademic SphereResearch in LinguisticsÁmbito académicoInvestigación en lingüísticaEnfoques de géneroEsfera acadêmicaPesquisa em linguísticaThis article is the result of a research whose objective was to investigate how the genre category is approached in dissertations and theses in the field of Linguistics. It is mainly based on socio-rhetorical (BAZERMAN, 2015; BHATIA, 1993; MILLER, 2009; SWALES, 1990), on dialogic theory (BAKHTIN, 2003; BAKHTIN; VOLOCHINOV, 2009) and on textual studies (MARCUSCHI, 2008; 2010). This is a quantitative-qualitative research, based on the documentary analysis of a corpus consisting of abstracts and introductions of theses and dissertations in Linguistics defended at the Federal University of XXXXXXXX, Brazil, between 1991 and 2017. The analysis indicates that the investigated works focus on genres several, in different discursive spheres, whose research focus varies between the description of the genre and its pedagogical application; that research is predominantly affiliated with textual studies or applied linguistics; and that Bakhtin and Marcuschi are two theoretical consensuses in the analyzes undertaken.Este artículo es el resultado de una investigación cuyo objetivo fue indagar cómo se aborda la categoría de género en disertaciones y tesis en el campo de la Lingüística. Se basa principalmente en socio-retórica (BAZERMAN, 2015; BHATIA, 1993; MILLER, 2009; SWALES, 1990), en teoría dialógica (BAKHTIN, 2003; BAKHTIN; VOLOCHINOV, 2009) y en estudios textuales (MARCUSCHI, 2008; 2010). Se trata de una investigación cuantitativo-cualitativa, basada en el análisis documental de un corpus compuesto por resúmenes e introducciones de tesis y disertaciones en Lingüística defendidas en la Universidad Federal de XXXXXXXX, Brasil, entre 1991 y 2017. El análisis indica que las obras investigadas se enfocan en géneros varios, en distintas esferas discursivas, cuyo foco de investigación varía entre la descripción del género y su aplicación pedagógica; que la investigación está predominantemente afiliada a los estudios textuales o a la lingüística aplicada; y que Bajtín y Marcuschi son dos consensos teóricos en los análisis realizados.Investiga-se neste artigo como a categoria gênero é abordada em dissertações e teses da área de Linguística. O estudo fundamenta-se principalmente na sociorretórica (Bazerman, 2015; Bhatia, 1993; Miller, 2009; Swales, 1990), na teoria dialógica (Bakhtin, 2003; Bakhtin; Volochinov, 2009) e nos estudos textuais (Marcuschi, 2008; 2010). Trata-se de uma pesquisa de natureza quanti-qualitativa, baseada na análise documental de um corpus constituído por resumos e introduções das teses e dissertações de Linguística defendidas na Universidade Federal de Alagoas entre 1991 e 2017. A análise indica que os trabalhos investigados focam gêneros diversos, em distintas esferas discursivas, concentrando-se entre descrição do gênero e sua aplicação pedagógica; que são predominantemente filiados aos estudos textuais ou à linguística aplicada; e que Bakhtin e Marcuschi são dois consensos teóricos nas análises empreendidas.Silvânia Siebert2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12701Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-27Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-271982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12701/13822Copyright (c) 2023 Valfrido da Silva Nunesinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Nunes, Valfrido2024-02-25T13:50:49Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12701Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-25T13:50:49Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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