Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1618 |
Resumo: | This work intends to discuss the relation of affectation between Freudian-Lacanian Psychoanalysis and Discourse Analysis – known in Brazil as French AD – specially the concept of the subject as elaborated in Psychoanalysis. It focuses mainly on researches interested in teaching-learning languages from a discursive perspective. First, the article approaches the understanding of the concept by the studies of discourse, analyzes the theoretical and methodological consequences of the relation between psychoanalysis and AD, and problematizes the limits of the psychoanalytical concept of the subject employed by the studies of discourse concerning the concept of the subject. The article points out the need for procedures of corpora constitution and analysis that value the subjectivity in its constitutive relation with language. |
id |
UNISUL-3_94bc7e3892c76ecf4e2287a053b754ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1618 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languagesFronteras litoráneas en el concepto de sujeto em investigación sobre la subjetividad en juego en la enseñanza aprendizaje de lenguasFronteiras litorâneas no conceito de sujeito em pesquisas sobre a subjetividade em jogo no ensino-aprendizagem de línguasDiscourseSubjectLanguageDiscursoSujetoLenguaDiscursoSujeitoLínguaThis work intends to discuss the relation of affectation between Freudian-Lacanian Psychoanalysis and Discourse Analysis – known in Brazil as French AD – specially the concept of the subject as elaborated in Psychoanalysis. It focuses mainly on researches interested in teaching-learning languages from a discursive perspective. First, the article approaches the understanding of the concept by the studies of discourse, analyzes the theoretical and methodological consequences of the relation between psychoanalysis and AD, and problematizes the limits of the psychoanalytical concept of the subject employed by the studies of discourse concerning the concept of the subject. The article points out the need for procedures of corpora constitution and analysis that value the subjectivity in its constitutive relation with language.Este trabajo pretende problematizar la relación de afectación del concepto de sujeto elaborado en el psicoanálisis freudo-lacaniana en investigación con base en el Análisis del Discurso, conocida en el Brasil como AD de línea francesa, sobre la temática de la relación sujeto-lengua. En especial, interroga pesquisas sobre la enseñanza-aprendizaje de lenguas, en una perspectiva discursiva, que enfocan tal temática. El artículo, primeramente, aborda la lectura del concepto de sujeto en los estudios sobre el discurso; enseguida, analiza los despliegues teóricos y metodológicos que resultan del comprometimiento con tal concepto bajo la perspectiva psicoanalítica freudo-lacaniana; y, por fin, problematiza los límites de la relación de afectación entre los campos del AD y el psicoanálisis sobre ese concepto. Las consideraciones apuntan para la necesidad de procedimientos de constitución y de análisis de corpora que privilegien la subjetividade en su relación constitutiva con el lenguaje.Este trabalho pretende problematizar a relação de afetação do conceito de sujeito elaborado na psicanálise freudolacaniana em pesquisas com base na Análise do Discurso, conhecida no Brasil como AD de linha francesa, sobre a temática da relação sujeito-língua. Em especial, interroga pesquisas sobre o ensinoaprendizagem de línguas, em uma perspectiva discursiva, que enfocam tal temática. O artigo, primeiramente, aborda a leitura do conceito de sujeito nos estudos sobre o discurso; em seguida, analisa os desdobramentos teóricos e metodológicos que decorrem do comprometimento com tal conceito sob a perspectiva psicanalítica freudo-lacaniana; e, por fim, problematiza os limites da relação de afetação entre os campos da AD e a psicanálise quanto a esse conceito. As considerações apontam para a necessidade de procedimentos de constituição e de análise de corpora que privilegiem a subjetividade em sua relação constitutiva com a linguagem.Silvânia Siebert2013-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1618Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 2 (2013); p. 299-316Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 2 (2013); p. 299-3161982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1618/1208Tavares, Carla Nunes Vieirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:00Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1618Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages Fronteras litoráneas en el concepto de sujeto em investigación sobre la subjetividad en juego en la enseñanza aprendizaje de lenguas Fronteiras litorâneas no conceito de sujeito em pesquisas sobre a subjetividade em jogo no ensino-aprendizagem de línguas |
title |
Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages |
spellingShingle |
Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages Tavares, Carla Nunes Vieira Discourse Subject Language Discurso Sujeto Lengua Discurso Sujeito Língua |
title_short |
Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages |
title_full |
Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages |
title_fullStr |
Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages |
title_full_unstemmed |
Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages |
title_sort |
Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages |
author |
Tavares, Carla Nunes Vieira |
author_facet |
Tavares, Carla Nunes Vieira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tavares, Carla Nunes Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discourse Subject Language Discurso Sujeto Lengua Discurso Sujeito Língua |
topic |
Discourse Subject Language Discurso Sujeto Lengua Discurso Sujeito Língua |
description |
This work intends to discuss the relation of affectation between Freudian-Lacanian Psychoanalysis and Discourse Analysis – known in Brazil as French AD – specially the concept of the subject as elaborated in Psychoanalysis. It focuses mainly on researches interested in teaching-learning languages from a discursive perspective. First, the article approaches the understanding of the concept by the studies of discourse, analyzes the theoretical and methodological consequences of the relation between psychoanalysis and AD, and problematizes the limits of the psychoanalytical concept of the subject employed by the studies of discourse concerning the concept of the subject. The article points out the need for procedures of corpora constitution and analysis that value the subjectivity in its constitutive relation with language. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1618 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1618 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1618/1208 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 2 (2013); p. 299-316 Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 2 (2013); p. 299-316 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220572613869568 |