Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares, Carla Nunes Vieira
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1618
Resumo: This work intends to discuss the relation of affectation between Freudian-Lacanian Psychoanalysis and Discourse Analysis – known in Brazil as French AD – specially the concept of the subject as elaborated in Psychoanalysis. It focuses mainly on researches interested in teaching-learning languages from a discursive perspective. First, the article approaches the understanding of the concept by the studies of discourse, analyzes the theoretical and methodological consequences of the relation between psychoanalysis and AD, and problematizes the limits of the psychoanalytical concept of the subject employed by the studies of discourse concerning the concept of the subject. The article points out the need for procedures of corpora constitution and analysis that value the subjectivity in its constitutive relation with language.
id UNISUL-3_94bc7e3892c76ecf4e2287a053b754ed
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1618
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languagesFronteras litoráneas en el concepto de sujeto em investigación sobre la subjetividad en juego en la enseñanza aprendizaje de lenguasFronteiras litorâneas no conceito de sujeito em pesquisas sobre a subjetividade em jogo no ensino-aprendizagem de línguasDiscourseSubjectLanguageDiscursoSujetoLenguaDiscursoSujeitoLínguaThis work intends to discuss the relation of affectation between Freudian-Lacanian Psychoanalysis and Discourse Analysis – known in Brazil as French AD – specially the concept of the subject as elaborated in Psychoanalysis. It focuses mainly on researches interested in teaching-learning languages from a discursive perspective. First, the article approaches the understanding of the concept by the studies of discourse, analyzes the theoretical and methodological consequences of the relation between psychoanalysis and AD, and problematizes the limits of the psychoanalytical concept of the subject employed by the studies of discourse concerning the concept of the subject. The article points out the need for procedures of corpora constitution and analysis that value the subjectivity in its constitutive relation with language.Este trabajo pretende problematizar la relación de afectación del concepto de sujeto elaborado en el psicoanálisis freudo-lacaniana en investigación con base en el Análisis del Discurso, conocida en el Brasil como AD de línea francesa, sobre la temática de la relación sujeto-lengua. En especial, interroga pesquisas sobre la enseñanza-aprendizaje de lenguas, en una perspectiva discursiva, que enfocan tal temática. El artículo, primeramente, aborda la lectura del concepto de sujeto en los estudios sobre el discurso; enseguida, analiza los despliegues teóricos y metodológicos que resultan del comprometimiento con tal concepto bajo la perspectiva psicoanalítica freudo-lacaniana; y, por fin, problematiza los límites de la relación de afectación entre los campos del AD y el psicoanálisis sobre ese concepto. Las consideraciones apuntan para la necesidad de procedimientos de constitución y de análisis de corpora que privilegien la subjetividade en su relación constitutiva con el lenguaje.Este trabalho pretende problematizar a relação de afetação do conceito de sujeito elaborado na psicanálise freudolacaniana em pesquisas com base na Análise do Discurso, conhecida no Brasil como AD de linha francesa, sobre a temática da relação sujeito-língua. Em especial, interroga pesquisas sobre o ensinoaprendizagem de línguas, em uma perspectiva discursiva, que enfocam tal temática. O artigo, primeiramente, aborda a leitura do conceito de sujeito nos estudos sobre o discurso; em seguida, analisa os desdobramentos teóricos e metodológicos que decorrem do comprometimento com tal conceito sob a perspectiva psicanalítica freudo-lacaniana; e, por fim, problematiza os limites da relação de afetação entre os campos da AD e a psicanálise quanto a esse conceito. As considerações apontam para a necessidade de procedimentos de constituição e de análise de corpora que privilegiem a subjetividade em sua relação constitutiva com a linguagem.Silvânia Siebert2013-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1618Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 2 (2013); p. 299-316Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 2 (2013); p. 299-3161982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1618/1208Tavares, Carla Nunes Vieirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:00Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1618Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages
Fronteras litoráneas en el concepto de sujeto em investigación sobre la subjetividad en juego en la enseñanza aprendizaje de lenguas
Fronteiras litorâneas no conceito de sujeito em pesquisas sobre a subjetividade em jogo no ensino-aprendizagem de línguas
title Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages
spellingShingle Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages
Tavares, Carla Nunes Vieira
Discourse
Subject
Language
Discurso
Sujeto
Lengua
Discurso
Sujeito
Língua
title_short Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages
title_full Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages
title_fullStr Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages
title_full_unstemmed Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages
title_sort Coastal frontiers in the concept of subject in researches on the subjectivity involved in teaching and learning languages
author Tavares, Carla Nunes Vieira
author_facet Tavares, Carla Nunes Vieira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares, Carla Nunes Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse
Subject
Language
Discurso
Sujeto
Lengua
Discurso
Sujeito
Língua
topic Discourse
Subject
Language
Discurso
Sujeto
Lengua
Discurso
Sujeito
Língua
description This work intends to discuss the relation of affectation between Freudian-Lacanian Psychoanalysis and Discourse Analysis – known in Brazil as French AD – specially the concept of the subject as elaborated in Psychoanalysis. It focuses mainly on researches interested in teaching-learning languages from a discursive perspective. First, the article approaches the understanding of the concept by the studies of discourse, analyzes the theoretical and methodological consequences of the relation between psychoanalysis and AD, and problematizes the limits of the psychoanalytical concept of the subject employed by the studies of discourse concerning the concept of the subject. The article points out the need for procedures of corpora constitution and analysis that value the subjectivity in its constitutive relation with language.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1618
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1618
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1618/1208
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 2 (2013); p. 299-316
Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 2 (2013); p. 299-316
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572613869568