The discursive action and the textual production at school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2909 |
Resumo: | In this article, maintaining as object the analysis of writing a complaint letter process anchored at the didactic sequences methodology, we present a theoretical framework of the communicative action in order to achieve a conceptual frame regarding the discursive action used in our doctoral studies as parameter for the analysis of the textual production for the language teaching-learning purpose. This frame is result of the association of concepts from Activity Theory by Leontiev and their appropriation by researchers affiliated to the Socio-discursive Interactionism. The awareness regarding the process that evolves the discursive action raises as extremely important for clarification of the aspects involved in the teaching of text production process at school. |
id |
UNISUL-3_9f4a1c0a3adf589063c40db823743f37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2909 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The discursive action and the textual production at schoolLa acción del discurso y la práctica de producción textual en la escuelaO agir linguageiro e a prática de produção textual na escolaActivity TheoryDiscursive actionTextual productionTeoría de la actividadAcción del discursoProducción de textosTeoria da atividadeAção linguageiraProdução de textosIn this article, maintaining as object the analysis of writing a complaint letter process anchored at the didactic sequences methodology, we present a theoretical framework of the communicative action in order to achieve a conceptual frame regarding the discursive action used in our doctoral studies as parameter for the analysis of the textual production for the language teaching-learning purpose. This frame is result of the association of concepts from Activity Theory by Leontiev and their appropriation by researchers affiliated to the Socio-discursive Interactionism. The awareness regarding the process that evolves the discursive action raises as extremely important for clarification of the aspects involved in the teaching of text production process at school.En este artículo, teniendo como objeto de análisis el proceso de escrita de una carta de reclamación, basado en la metodología de las secuencias didácticas, presentamos un panorama teórico de la acción comunicativa para llegar a un cuadro conceptual de la acción del discurso usado por nuestra pesquisa de doctoramiento (abordaje cualitativo-interpretativa, con carga etnográfico-intervencionista) como parámetro para el análisis de la producción textual en situación de enseñanza y aprendizaje de la lengua. Ese cuadro es resultado de préstamos de conceptos de la Teoría de la Actividad de Leontiev y da su apropiación por los investigadores del Interaccionismo Socio-discursivo. La concientización del proceso que involucra la acción del discurso se mostró de gran importancia en el aclaramiento de aspectos involucrados en el proceso de enseñanza de la producción de textos en ambiente escolar.Neste artigo, tendo como objeto de análise o processo de escrita de uma carta de reclamação ancorado na metodologia das sequências didáticas, apresentamos um panorama teórico do agir comunicativo, a fim de se chegar a um quadro conceitual da ação linguageira usado por nossa pesquisa de doutoramento (abordagem qualitativo-interpretativa, de cunho etnográfico-intervencionista) como parâmetro para a análise da produção textual em situação de ensino-aprendizagem da língua. Esse quadro é resultado de empréstimos de conceitos da Teoria da Atividade de Leontiev e da sua apropriação pelos pesquisadores do Interacionismo Sociodiscursivo. A conscientização do processo que envolve a ação linguageira mostrou-se de suma importância no clareamento de aspectos envolvidos no processo do ensino da produção de textos em ambiente escolar.Silvânia Siebert2015-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2909Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 1 (2015); p. 77-94Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 1 (2015); p. 77-941982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2909/2056Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Eliana Merlin Deganutti de2015-10-22T17:32:10Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2909Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-22T17:32:10Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The discursive action and the textual production at school La acción del discurso y la práctica de producción textual en la escuela O agir linguageiro e a prática de produção textual na escola |
title |
The discursive action and the textual production at school |
spellingShingle |
The discursive action and the textual production at school Barros, Eliana Merlin Deganutti de Activity Theory Discursive action Textual production Teoría de la actividad Acción del discurso Producción de textos Teoria da atividade Ação linguageira Produção de textos |
title_short |
The discursive action and the textual production at school |
title_full |
The discursive action and the textual production at school |
title_fullStr |
The discursive action and the textual production at school |
title_full_unstemmed |
The discursive action and the textual production at school |
title_sort |
The discursive action and the textual production at school |
author |
Barros, Eliana Merlin Deganutti de |
author_facet |
Barros, Eliana Merlin Deganutti de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Eliana Merlin Deganutti de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Activity Theory Discursive action Textual production Teoría de la actividad Acción del discurso Producción de textos Teoria da atividade Ação linguageira Produção de textos |
topic |
Activity Theory Discursive action Textual production Teoría de la actividad Acción del discurso Producción de textos Teoria da atividade Ação linguageira Produção de textos |
description |
In this article, maintaining as object the analysis of writing a complaint letter process anchored at the didactic sequences methodology, we present a theoretical framework of the communicative action in order to achieve a conceptual frame regarding the discursive action used in our doctoral studies as parameter for the analysis of the textual production for the language teaching-learning purpose. This frame is result of the association of concepts from Activity Theory by Leontiev and their appropriation by researchers affiliated to the Socio-discursive Interactionism. The awareness regarding the process that evolves the discursive action raises as extremely important for clarification of the aspects involved in the teaching of text production process at school. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2909 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2909 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2909/2056 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)curso info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)curso |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 1 (2015); p. 77-94 Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 1 (2015); p. 77-94 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574811684864 |