Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3256 |
Resumo: | The present essay aims at delineating a theoretical and methodological discussion about the reading and writing teaching and learning practices in academic sphere based on social and historical epistemological considerations. To do so, we review Bakhtin’s Circle and New Literacies studies in order to construct a debate concerning the use of written language in the university. We believe that this essay is relevant not only because it seeks to contribute with the Applied Linguistics current discussions about reading and learning in the academic sphere as well as it corroborates the contributions of bakhtinian studies and the researches of academic literacy to the reframing of pedagogical practices around the reading and writing teaching at the university. |
id |
UNISUL-3_a4f4c558a640666010c038b64fdda847 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3256 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practiceLeer y escribir en la universidad: un hacer socio-histórico-culturalLer e escrever na Universidade: um fazer sócio-histórico-culturalReadingWritingAcademic sphereDiscourse genreLiteracy(ies)LecturaEscritaEsfera académicaGénero del discursoAlfabetismo(s)LeituraEscritaEsfera acadêmicaGênero do discursoLetramento(s)The present essay aims at delineating a theoretical and methodological discussion about the reading and writing teaching and learning practices in academic sphere based on social and historical epistemological considerations. To do so, we review Bakhtin’s Circle and New Literacies studies in order to construct a debate concerning the use of written language in the university. We believe that this essay is relevant not only because it seeks to contribute with the Applied Linguistics current discussions about reading and learning in the academic sphere as well as it corroborates the contributions of bakhtinian studies and the researches of academic literacy to the reframing of pedagogical practices around the reading and writing teaching at the university.El presente artículo tiene por objetivo delinear una discusión teórico-metodológica acerca de las prácticas de enseñanza y de aprendizaje de lectura y escrita en la esfera académica, bajo la luz de las consideraciones epistemológicas de naturaleza socio-histórica. Para ello, revisitamos escritos del Círculo de Bajtín, también las postulaciones de los Nuevos Estudios de Alfabetismo para construir inteligibilidades alrededor de las prácticas de uso de la lengua escrita en la universidad. Creemos que el trabajo se presenta relevante no solo porque, bajo nuestra mirada, procura contribuir con las discusiones actuales de la Lingüística Aplicada sobre las prácticas de escrita y lectura en la academia, también porque corrobora las contribuciones de los estudios de Bajtín y las investigaciones sobre alfabetismo académico para una nueva significación del hacer pedagógico alrededor de la enseñanza y de la aprendizaje de la lectura y de la escrita en la universidad.O presente artigo objetiva delinear uma discussão teórico-metodológica acerca das práticas de ensino e de aprendizagem da leitura e da escrita na esfera acadêmica à luz das considerações epistemológicas de cunho sócio-histórico. Para tanto, revisitamos os escritos do Círculo de Bakhtin, assim como as postulações dos Novos Estudos de Letramento, a fim de construir inteligibilidades em torno das práticas de uso da língua escrita na universidade. Acreditamos que o trabalho apresenta-se relevante não apenas porque, a nosso ver, procura contribuir com as discussões atuais da Linguística Aplicada sobre as práticas de escrita e leitura na academia, como, por conseguinte, corrobora as contribuições dos estudos bakhtinianos e as pesquisas sobre letramento acadêmico para a ressignificação do fazer pedagógico em torno do ensino e da aprendizagem da leitura e da escrita na universidade.Silvânia Siebert2015-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3256Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 2 (2015); p. 303-320Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 2 (2015); p. 303-3201982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3256/2317Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Rodrigo AcostaBraga, Sandro2015-10-28T12:37:33Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3256Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-28T12:37:33Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice Leer y escribir en la universidad: un hacer socio-histórico-cultural Ler e escrever na Universidade: um fazer sócio-histórico-cultural |
title |
Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice |
spellingShingle |
Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice Pereira, Rodrigo Acosta Reading Writing Academic sphere Discourse genre Literacy(ies) Lectura Escrita Esfera académica Género del discurso Alfabetismo(s) Leitura Escrita Esfera acadêmica Gênero do discurso Letramento(s) |
title_short |
Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice |
title_full |
Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice |
title_fullStr |
Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice |
title_full_unstemmed |
Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice |
title_sort |
Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice |
author |
Pereira, Rodrigo Acosta |
author_facet |
Pereira, Rodrigo Acosta Braga, Sandro |
author_role |
author |
author2 |
Braga, Sandro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Rodrigo Acosta Braga, Sandro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading Writing Academic sphere Discourse genre Literacy(ies) Lectura Escrita Esfera académica Género del discurso Alfabetismo(s) Leitura Escrita Esfera acadêmica Gênero do discurso Letramento(s) |
topic |
Reading Writing Academic sphere Discourse genre Literacy(ies) Lectura Escrita Esfera académica Género del discurso Alfabetismo(s) Leitura Escrita Esfera acadêmica Gênero do discurso Letramento(s) |
description |
The present essay aims at delineating a theoretical and methodological discussion about the reading and writing teaching and learning practices in academic sphere based on social and historical epistemological considerations. To do so, we review Bakhtin’s Circle and New Literacies studies in order to construct a debate concerning the use of written language in the university. We believe that this essay is relevant not only because it seeks to contribute with the Applied Linguistics current discussions about reading and learning in the academic sphere as well as it corroborates the contributions of bakhtinian studies and the researches of academic literacy to the reframing of pedagogical practices around the reading and writing teaching at the university. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3256 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3256 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3256/2317 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)curso info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)curso |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 2 (2015); p. 303-320 Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 2 (2015); p. 303-320 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574838947840 |