Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Rodrigo Acosta
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Braga, Sandro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3256
Resumo: The present essay aims at delineating a theoretical and methodological discussion about the reading and writing teaching and learning practices in academic sphere based on social and historical epistemological considerations. To do so, we review Bakhtin’s Circle and New Literacies studies in order to construct a debate concerning the use of written language in the university. We believe that this essay is relevant not only because it seeks to contribute with the Applied Linguistics current discussions about reading and learning in the academic sphere as well as it corroborates the contributions of bakhtinian studies and the researches of academic literacy to the reframing of pedagogical practices around the reading and writing teaching at the university.
id UNISUL-3_a4f4c558a640666010c038b64fdda847
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3256
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practiceLeer y escribir en la universidad: un hacer socio-histórico-culturalLer e escrever na Universidade: um fazer sócio-histórico-culturalReadingWritingAcademic sphereDiscourse genreLiteracy(ies)LecturaEscritaEsfera académicaGénero del discursoAlfabetismo(s)LeituraEscritaEsfera acadêmicaGênero do discursoLetramento(s)The present essay aims at delineating a theoretical and methodological discussion about the reading and writing teaching and learning practices in academic sphere based on social and historical epistemological considerations. To do so, we review Bakhtin’s Circle and New Literacies studies in order to construct a debate concerning the use of written language in the university. We believe that this essay is relevant not only because it seeks to contribute with the Applied Linguistics current discussions about reading and learning in the academic sphere as well as it corroborates the contributions of bakhtinian studies and the researches of academic literacy to the reframing of pedagogical practices around the reading and writing teaching at the university.El presente artículo tiene por objetivo delinear una discusión teórico-metodológica acerca de las prácticas de enseñanza y de aprendizaje de lectura y escrita en la esfera académica, bajo la luz de las consideraciones epistemológicas de naturaleza socio-histórica. Para ello, revisitamos escritos del Círculo de Bajtín, también las postulaciones de los Nuevos Estudios de Alfabetismo para construir inteligibilidades alrededor de las prácticas de uso de la lengua escrita en la universidad. Creemos que el trabajo se presenta relevante no solo porque, bajo nuestra mirada, procura contribuir con las discusiones actuales de la Lingüística Aplicada sobre las prácticas de escrita y lectura en la academia, también porque corrobora las contribuciones de los estudios de Bajtín y las investigaciones sobre alfabetismo académico para una nueva significación del hacer pedagógico alrededor de la enseñanza y de la aprendizaje de la lectura y de la escrita en la universidad.O presente artigo objetiva delinear uma discussão teórico-metodológica acerca das práticas de ensino e de aprendizagem da leitura e da escrita na esfera acadêmica à luz das considerações epistemológicas de cunho sócio-histórico. Para tanto, revisitamos os escritos do Círculo de Bakhtin, assim como as postulações dos Novos Estudos de Letramento, a fim de construir inteligibilidades em torno das práticas de uso da língua escrita na universidade. Acreditamos que o trabalho apresenta-se relevante não apenas porque, a nosso ver, procura contribuir com as discussões atuais da Linguística Aplicada sobre as práticas de escrita e leitura na academia, como, por conseguinte, corrobora as contribuições dos estudos bakhtinianos e as pesquisas sobre letramento acadêmico para a ressignificação do fazer pedagógico em torno do ensino e da aprendizagem da leitura e da escrita na universidade.Silvânia Siebert2015-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3256Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 2 (2015); p. 303-320Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 2 (2015); p. 303-3201982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3256/2317Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Rodrigo AcostaBraga, Sandro2015-10-28T12:37:33Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3256Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-28T12:37:33Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice
Leer y escribir en la universidad: un hacer socio-histórico-cultural
Ler e escrever na Universidade: um fazer sócio-histórico-cultural
title Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice
spellingShingle Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice
Pereira, Rodrigo Acosta
Reading
Writing
Academic sphere
Discourse genre
Literacy(ies)
Lectura
Escrita
Esfera académica
Género del discurso
Alfabetismo(s)
Leitura
Escrita
Esfera acadêmica
Gênero do discurso
Letramento(s)
title_short Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice
title_full Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice
title_fullStr Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice
title_full_unstemmed Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice
title_sort Reading and learning in the University: a social, historical and cultural practice
author Pereira, Rodrigo Acosta
author_facet Pereira, Rodrigo Acosta
Braga, Sandro
author_role author
author2 Braga, Sandro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Rodrigo Acosta
Braga, Sandro
dc.subject.por.fl_str_mv Reading
Writing
Academic sphere
Discourse genre
Literacy(ies)
Lectura
Escrita
Esfera académica
Género del discurso
Alfabetismo(s)
Leitura
Escrita
Esfera acadêmica
Gênero do discurso
Letramento(s)
topic Reading
Writing
Academic sphere
Discourse genre
Literacy(ies)
Lectura
Escrita
Esfera académica
Género del discurso
Alfabetismo(s)
Leitura
Escrita
Esfera acadêmica
Gênero do discurso
Letramento(s)
description The present essay aims at delineating a theoretical and methodological discussion about the reading and writing teaching and learning practices in academic sphere based on social and historical epistemological considerations. To do so, we review Bakhtin’s Circle and New Literacies studies in order to construct a debate concerning the use of written language in the university. We believe that this essay is relevant not only because it seeks to contribute with the Applied Linguistics current discussions about reading and learning in the academic sphere as well as it corroborates the contributions of bakhtinian studies and the researches of academic literacy to the reframing of pedagogical practices around the reading and writing teaching at the university.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3256
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3256
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3256/2317
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)curso
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)curso
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 2 (2015); p. 303-320
Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 2 (2015); p. 303-320
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574838947840