Argumentation and subjectivity in genre: the role of the topoi
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/348 |
Resumo: | When a school teacher ask their students to write a “composition”, the students are expected to present a problem and their points of view, and to develop a line of argumentation that leads to a satisfactory answer to the problem. However, it is also expected that the student should be impersonal. In this article I argue, from a discursive perspective, that writing always implies a choice which directs the writer’s interpretation, and that this choice depends on the use of certain operators. I then focus on the conflict between being impersonal and defending a point of view (opinion) – contrasting the model of school composition and the dialogic characterization of Bakhtin’s concept of genre, and the resulting effects on both cases, in the hope of presenting a teaching alternative. |
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Argumentation and subjectivity in genre: the role of the topoiArgumentación y subjetividad en el género: el papel de los topoiArgumentation et subjectivité dans le genre: le rôle des topoiArgumentação e subjetividade no gênero: o papel dos topoiArgumentationGenreWritingSubjectivityArgumentaciónGéneroProducción textualSubjetividadArgumentationGenreProduction textuelleSubjectivitéArgumentaçãoGêneroProdução textualSubjetividadeWhen a school teacher ask their students to write a “composition”, the students are expected to present a problem and their points of view, and to develop a line of argumentation that leads to a satisfactory answer to the problem. However, it is also expected that the student should be impersonal. In this article I argue, from a discursive perspective, that writing always implies a choice which directs the writer’s interpretation, and that this choice depends on the use of certain operators. I then focus on the conflict between being impersonal and defending a point of view (opinion) – contrasting the model of school composition and the dialogic characterization of Bakhtin’s concept of genre, and the resulting effects on both cases, in the hope of presenting a teaching alternative.Cuando se propone una “disertación” en la escuela se espera que el estudiante presente un problema y puntos de vistas, argumentando para dar una respuesta satisfactoria al problema. Se exige, sin embargo, impersonalidad. Intento demostrar, desde del punto de vista discursivo, que siempre hay en la producción textual una elección para direccionar la interpretación del interlocutor, siendo relevante, para ello, el uso de determindados operadores. Luego, focalizo el conflicto entre ser impersonal y defender un punto de vista (opinión) – poniendo en contraste el modelo de la disertación escolar y la caracterización dialógica del concepto de género en Bajtín, y los efectos resultantes en un caso y en el otro, visando una alternativa de enseñanza.Quand on propose une «dissertation» à l’école, on attend que l’étudiant présente un problème et des points de vue, tout en argumentant pour donner une réponse satisfaisante au problème. On exige qu’il soit, cependant, impersonnel. J’essaie de démontrer, du point de vue discursif, qu’il y a toujours dans la production textuelle un choix qui conduit l’interprétation de l’interlocuteur, se faisant important, ainsi, l’emploi de certains opérateurs. Je fais ressortir, alors, le conflit entre être impersonnel et défendre un point de vue (opinion) – tout en cherchant à mettre en contraste le modèle de la dissertation écolière et la carctérisation dialogique du concept de genre chez Bakhtin, et les effets qui en résultent dans un cas comme dans l’autre, ayant le but d’offrir une alternative d’enseignement.Quando se propõe uma “dissertação” na escola, espera-se do estudante que apresente um problema e pontos de vista, argumentando para dar uma resposta satisfatória ao problema. Exige-se dele, contudo, impessoalidade. Tento demonstrar, do ponto de vista discursivo, que sempre há na produção textual uma escolha para dirigir a interpretação do interlocutor, sendo relevante, para isso, o uso de certos operadores. Focalizo, então, o conflito entre ser impessoal e defender um ponto de vista (opinião) – pondo em contraste o modelo da dissertação escolar e a caracterização dialógica do conceito de gênero em Bakhtin, e os efeitos resultantes em um caso e no outro, com vistas a uma alternativa de ensino.Silvânia Siebert2010-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/348Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 519-546Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 519-5461982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/348/369Furlanetto, Maria Martainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:09Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/348Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:09Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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