The teaching of writing based on social activities and genres
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/347 |
Resumo: | The aim of this essay is to further the debate on the pedagogical advantages of using the concept of genre for the teaching of writing. In that sense, we carry out a discussion of the treatment given to this concept by the PCN+ (BRASIL, 2000) and, as a consequence, a reflection on language teaching. The reflexions presented here are based on two basic principles: 1) the teaching of writing depends on a conceptual realignment by the student about the meaning of writing, to whom we write, with what objectives, how and about what; 2) the writing activities proposed by teachers must enlarge the student’s view of a possible context for her/himself. |
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The teaching of writing based on social activities and genresLa enseñanza de produción textual basado en actividades sociales y géneros textualesL’enseignement de production textuelle centré dans des activités sociales et genres textuelsO ensino de produção textual com base em atividades sociais e gêneros textuaisGenreWritingTeachingGénero textualProducción textualEnseñanzaGenre textuelProduction textuelleEssaiGênero textualProdução textualEnsinoThe aim of this essay is to further the debate on the pedagogical advantages of using the concept of genre for the teaching of writing. In that sense, we carry out a discussion of the treatment given to this concept by the PCN+ (BRASIL, 2000) and, as a consequence, a reflection on language teaching. The reflexions presented here are based on two basic principles: 1) the teaching of writing depends on a conceptual realignment by the student about the meaning of writing, to whom we write, with what objectives, how and about what; 2) the writing activities proposed by teachers must enlarge the student’s view of a possible context for her/himself.El objetivo de este ensayo es estimular el debate sobre las posibilidades pedagógicas de la concepción de género textual para la enseñanza de producción textual. En este sentido se discutirá aquí el tratamiento dado a esta noción en los PCN+(BRASIL, 2000) y, por consecuencia de esta discusión, reflexionar sobre la enseñanza del lenguaje. Las reflexiones expuestas en el texto están basadas en dos principios prácticos: 1) la enseñanza de producción textual depende de una revisión conceptual de la representación del alumno sobre qué es la escrita, para quién se escribe, con qué objetivo, de qué manera y sobre qué se escribe, y 2) las actividades de producción textual propuestas deben ampliar la visión del alumno sobre qué sería un contexto de actuación para sí mismo.L’objectif de cet essai est celui d’encourager le débat sur les possibilités pédagogiques de la conception de genre textuel pour l’enseignement de production textuelle. Dans ce sens, on cherche à discuter à propos du traitement donné à cette notion dans les PCN+ (BRASIL, 2000) et, en conséquence de cette discution, réfléchir sur l’enseignement du langage. Les réflexions exposées dans le texte sont ancrées dans deux principes pratiques, selon ce qui suit: 1) l’enseignement de production textuelle dépend d’un nouvel alignement conceptuel de la représentation de l’élève sur ce qui constitue l’écriture, à qui elle sert, avec quel objectif, de quelle manière et sur quoi; 2) les activités de production textuelle proposées doivent étendre la vision de l’élève sur ce qui veut dire un contexte de représentation pour soi-même.O objetivo deste ensaio é encorajar o debate sobre as possibilidades pedagógicas da concepção de gênero textual para o ensino de produção textual. Nesse sentido, busca-se aqui discutir o tratamento dado a essa noção nos PCN+ (BRASIL, 2000) e, em decorrência dessa discussão, refletir sobre o ensino de linguagem. As reflexões expostas no texto estão ancoradas em dois princípios práticos, quais sejam: 1) o ensino de produção textual depende de um realinhamento conceitual da representação do aluno sobre o que é a escrita, para quem se escreve, com que objetivo, de que modo e sobre o quê; e 2) as atividades de produção textual propostas devem ampliar a visão do aluno sobre o que seja um contexto de atuação para si mesmo.Silvânia Siebert2010-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/347Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 495-518Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 495-5181982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/347/368Motta-Roth, Désiréeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:09Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/347Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:09Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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The aim of this essay is to further the debate on the pedagogical advantages of using the concept of genre for the teaching of writing. In that sense, we carry out a discussion of the treatment given to this concept by the PCN+ (BRASIL, 2000) and, as a consequence, a reflection on language teaching. The reflexions presented here are based on two basic principles: 1) the teaching of writing depends on a conceptual realignment by the student about the meaning of writing, to whom we write, with what objectives, how and about what; 2) the writing activities proposed by teachers must enlarge the student’s view of a possible context for her/himself. |
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