Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vian Jr., Orlando
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/343
Resumo: This paper aims at presenting an on-going experience based on the concepts of genre and genre knowledge interactants share while using some genres. Focus is put on the education of the pre-service professional in the Accounting area, by reporting how both academic and professional genres were implemented at undergraduate levels so as to help students develop a more effective performance in their academic life as well as in their future professional life according to the genres they are supposed to use
id UNISUL-3_b4abe2939e15ecf20af886c65659c17e
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/343
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting areaGéneros discursivos y conocimiento sobre géneros en el planeamiento de un curso de portugués instrumental para ciencias contablesGenres discursifs et connaissances sur les genres dans le projet d’un cours de portugais instrumental pour les sciences comptablesGêneros discursivos e conhecimento sobre gêneros no planejamento de um curso de português instrumental para ciências contábeisGenreGenre knowledgeSystemic-functional linguisticsPortuguese for Specific PurposesGénero discursivoAprendizajeLingüística sistémico-funcionalPortugués instrumentalGenre discursifApprentissageLinguistique systémico-fonctionnellePortugais instrumentalGênero discursivoAprendizagemLingüística sistêmico-funcionalPortuguês instrumentalThis paper aims at presenting an on-going experience based on the concepts of genre and genre knowledge interactants share while using some genres. Focus is put on the education of the pre-service professional in the Accounting area, by reporting how both academic and professional genres were implemented at undergraduate levels so as to help students develop a more effective performance in their academic life as well as in their future professional life according to the genres they are supposed to useEste artículo tiene como objetivo relatar una experiencia de planeamiento de un curso de portugués instrumental en el área de Ciencias Contables. Mi punto de partida es el concepto de género discursivo desde la perspectiva sistémico-funcional de lenguaje (HALLIDAY; HASAN, 1989; MARTIN, 1992; EGGINS, 1994; THOMPSON, 1996; EGGINS; MARTIN, 1997), el concepto de conocimiento sobre géneros (BERKENKOTTER; HUCKIN, 1995), asociado al conocimiento compartido por los usuarios cuando utilizan los géneros escritos (JOHNS, 1997), además de los aspectos relacionados al planeamiento de cursos instrumentales (ROBINSON, 1991; HUTCHINSON; WATERS, 1987). Relato en un primer momento, como se operalizó tales conceptos en la práctica pedagógica. En seguida, presento algunas actividades desarrolladas, así como las percepciones de los alumnos sobre tales actividades.Cet article a comme objectif de faire le rapport d’une expérience de projet d’un cours de portugais instrumental dans le domaine des Sciences Comptables. Mon point de départ se trouve dans le concept discursif de la perspective systémico-fonctionnelle de langage (HALLIDAY; HASAN, 1989; MARTIN, 1992; EGGINS, 1994; THOMPSON, 1996; EGGINS; MARTIN, 197), dans le concept de la connaissance partagée par les employeurs quand ils s’en servent des genres écrits (JOHNS, 1997), au delà des aspects qui sont en rapport avec le projet des cours instrumentaux (ROBINSON, 1991; HUTCHINSON; WATERS, 1987). Je fais le rapport, tout d’abord, pour démontrer comment tels concepts ont été operationnalisés visant leur emploi pédagogique. Ensuite, je présente quelques activités développées, aussi bien que les perceptions des élèves sur ces activités.Este artigo tem como objetivo relatar uma experiência de planejamento de um curso de português instrumental na área de Ciências Contábeis. Meu ponto de partida está no conceito de gênero discursivo da perspectiva sistêmico-funcional de linguagem (HALLIDAY; HASAN, 1989; MARTIN, 1992; EGGINS, 1994; THOMPSON, 1996; EGGINS; MARTIN, 1997), no conceito do conhecimento sobre gêneros (BERKENKOTTER; HUCKIN, 1995), associado ao conhecimento partilhado pelos usuários ao utilizarem gêneros escritos (JOHNS, 1997), além de aspectos relacionados ao planejamento de cursos instrumentais (ROBINSON, 1991; HUTCHINSON; WATERS, 1987). Relato, em um primeiro momento, como tais conceitos foram operacionalizados para sua implementação pedagógica. Em seguida, apresento algumas atividades desenvolvidas, bem como as percepções dos alunos sobre tais atividades.Silvânia Siebert2010-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/343Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 389-412Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 389-4121982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/343/364Vian Jr., Orlandoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:09Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/343Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:09Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area
Géneros discursivos y conocimiento sobre géneros en el planeamiento de un curso de portugués instrumental para ciencias contables
Genres discursifs et connaissances sur les genres dans le projet d’un cours de portugais instrumental pour les sciences comptables
Gêneros discursivos e conhecimento sobre gêneros no planejamento de um curso de português instrumental para ciências contábeis
title Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area
spellingShingle Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area
Vian Jr., Orlando
Genre
Genre knowledge
Systemic-functional linguistics
Portuguese for Specific Purposes
Género discursivo
Aprendizaje
Lingüística sistémico-funcional
Portugués instrumental
Genre discursif
Apprentissage
Linguistique systémico-fonctionnelle
Portugais instrumental
Gênero discursivo
Aprendizagem
Lingüística sistêmico-funcional
Português instrumental
title_short Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area
title_full Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area
title_fullStr Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area
title_full_unstemmed Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area
title_sort Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area
author Vian Jr., Orlando
author_facet Vian Jr., Orlando
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vian Jr., Orlando
dc.subject.por.fl_str_mv Genre
Genre knowledge
Systemic-functional linguistics
Portuguese for Specific Purposes
Género discursivo
Aprendizaje
Lingüística sistémico-funcional
Portugués instrumental
Genre discursif
Apprentissage
Linguistique systémico-fonctionnelle
Portugais instrumental
Gênero discursivo
Aprendizagem
Lingüística sistêmico-funcional
Português instrumental
topic Genre
Genre knowledge
Systemic-functional linguistics
Portuguese for Specific Purposes
Género discursivo
Aprendizaje
Lingüística sistémico-funcional
Portugués instrumental
Genre discursif
Apprentissage
Linguistique systémico-fonctionnelle
Portugais instrumental
Gênero discursivo
Aprendizagem
Lingüística sistêmico-funcional
Português instrumental
description This paper aims at presenting an on-going experience based on the concepts of genre and genre knowledge interactants share while using some genres. Focus is put on the education of the pre-service professional in the Accounting area, by reporting how both academic and professional genres were implemented at undergraduate levels so as to help students develop a more effective performance in their academic life as well as in their future professional life according to the genres they are supposed to use
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/343
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/343
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/343/364
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 389-412
Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 389-412
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220573587996672