Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/343 |
Resumo: | This paper aims at presenting an on-going experience based on the concepts of genre and genre knowledge interactants share while using some genres. Focus is put on the education of the pre-service professional in the Accounting area, by reporting how both academic and professional genres were implemented at undergraduate levels so as to help students develop a more effective performance in their academic life as well as in their future professional life according to the genres they are supposed to use |
id |
UNISUL-3_b4abe2939e15ecf20af886c65659c17e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/343 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting areaGéneros discursivos y conocimiento sobre géneros en el planeamiento de un curso de portugués instrumental para ciencias contablesGenres discursifs et connaissances sur les genres dans le projet d’un cours de portugais instrumental pour les sciences comptablesGêneros discursivos e conhecimento sobre gêneros no planejamento de um curso de português instrumental para ciências contábeisGenreGenre knowledgeSystemic-functional linguisticsPortuguese for Specific PurposesGénero discursivoAprendizajeLingüística sistémico-funcionalPortugués instrumentalGenre discursifApprentissageLinguistique systémico-fonctionnellePortugais instrumentalGênero discursivoAprendizagemLingüística sistêmico-funcionalPortuguês instrumentalThis paper aims at presenting an on-going experience based on the concepts of genre and genre knowledge interactants share while using some genres. Focus is put on the education of the pre-service professional in the Accounting area, by reporting how both academic and professional genres were implemented at undergraduate levels so as to help students develop a more effective performance in their academic life as well as in their future professional life according to the genres they are supposed to useEste artículo tiene como objetivo relatar una experiencia de planeamiento de un curso de portugués instrumental en el área de Ciencias Contables. Mi punto de partida es el concepto de género discursivo desde la perspectiva sistémico-funcional de lenguaje (HALLIDAY; HASAN, 1989; MARTIN, 1992; EGGINS, 1994; THOMPSON, 1996; EGGINS; MARTIN, 1997), el concepto de conocimiento sobre géneros (BERKENKOTTER; HUCKIN, 1995), asociado al conocimiento compartido por los usuarios cuando utilizan los géneros escritos (JOHNS, 1997), además de los aspectos relacionados al planeamiento de cursos instrumentales (ROBINSON, 1991; HUTCHINSON; WATERS, 1987). Relato en un primer momento, como se operalizó tales conceptos en la práctica pedagógica. En seguida, presento algunas actividades desarrolladas, así como las percepciones de los alumnos sobre tales actividades.Cet article a comme objectif de faire le rapport d’une expérience de projet d’un cours de portugais instrumental dans le domaine des Sciences Comptables. Mon point de départ se trouve dans le concept discursif de la perspective systémico-fonctionnelle de langage (HALLIDAY; HASAN, 1989; MARTIN, 1992; EGGINS, 1994; THOMPSON, 1996; EGGINS; MARTIN, 197), dans le concept de la connaissance partagée par les employeurs quand ils s’en servent des genres écrits (JOHNS, 1997), au delà des aspects qui sont en rapport avec le projet des cours instrumentaux (ROBINSON, 1991; HUTCHINSON; WATERS, 1987). Je fais le rapport, tout d’abord, pour démontrer comment tels concepts ont été operationnalisés visant leur emploi pédagogique. Ensuite, je présente quelques activités développées, aussi bien que les perceptions des élèves sur ces activités.Este artigo tem como objetivo relatar uma experiência de planejamento de um curso de português instrumental na área de Ciências Contábeis. Meu ponto de partida está no conceito de gênero discursivo da perspectiva sistêmico-funcional de linguagem (HALLIDAY; HASAN, 1989; MARTIN, 1992; EGGINS, 1994; THOMPSON, 1996; EGGINS; MARTIN, 1997), no conceito do conhecimento sobre gêneros (BERKENKOTTER; HUCKIN, 1995), associado ao conhecimento partilhado pelos usuários ao utilizarem gêneros escritos (JOHNS, 1997), além de aspectos relacionados ao planejamento de cursos instrumentais (ROBINSON, 1991; HUTCHINSON; WATERS, 1987). Relato, em um primeiro momento, como tais conceitos foram operacionalizados para sua implementação pedagógica. Em seguida, apresento algumas atividades desenvolvidas, bem como as percepções dos alunos sobre tais atividades.Silvânia Siebert2010-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/343Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 389-412Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 389-4121982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/343/364Vian Jr., Orlandoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:09Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/343Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:09Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area Géneros discursivos y conocimiento sobre géneros en el planeamiento de un curso de portugués instrumental para ciencias contables Genres discursifs et connaissances sur les genres dans le projet d’un cours de portugais instrumental pour les sciences comptables Gêneros discursivos e conhecimento sobre gêneros no planejamento de um curso de português instrumental para ciências contábeis |
title |
Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area |
spellingShingle |
Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area Vian Jr., Orlando Genre Genre knowledge Systemic-functional linguistics Portuguese for Specific Purposes Género discursivo Aprendizaje Lingüística sistémico-funcional Portugués instrumental Genre discursif Apprentissage Linguistique systémico-fonctionnelle Portugais instrumental Gênero discursivo Aprendizagem Lingüística sistêmico-funcional Português instrumental |
title_short |
Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area |
title_full |
Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area |
title_fullStr |
Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area |
title_full_unstemmed |
Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area |
title_sort |
Discursive genres and genre knowledge in the planning of a course on Portuguese for specific purposes for the accounting area |
author |
Vian Jr., Orlando |
author_facet |
Vian Jr., Orlando |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vian Jr., Orlando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Genre Genre knowledge Systemic-functional linguistics Portuguese for Specific Purposes Género discursivo Aprendizaje Lingüística sistémico-funcional Portugués instrumental Genre discursif Apprentissage Linguistique systémico-fonctionnelle Portugais instrumental Gênero discursivo Aprendizagem Lingüística sistêmico-funcional Português instrumental |
topic |
Genre Genre knowledge Systemic-functional linguistics Portuguese for Specific Purposes Género discursivo Aprendizaje Lingüística sistémico-funcional Portugués instrumental Genre discursif Apprentissage Linguistique systémico-fonctionnelle Portugais instrumental Gênero discursivo Aprendizagem Lingüística sistêmico-funcional Português instrumental |
description |
This paper aims at presenting an on-going experience based on the concepts of genre and genre knowledge interactants share while using some genres. Focus is put on the education of the pre-service professional in the Accounting area, by reporting how both academic and professional genres were implemented at undergraduate levels so as to help students develop a more effective performance in their academic life as well as in their future professional life according to the genres they are supposed to use |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/343 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/343 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/343/364 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 389-412 Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 389-412 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220573587996672 |