The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21186
Resumo: Based on the concepts of Sociodiscursive Interactionism (SDI) on textual genres and on psychological instruments (SCHNEUWLY, 2004) and in Rabardel (1995) concerning instrumental genesis, we are interested in investigating the extent to which members of a teaching project integrated with Pibid, whose theoretical and methodological basis are related to the textual genres, appropriated the genre as a mediator instrument and organizer of mother tongue education. More specifically, our intention in this article is to know the theoretical and methodological basis on textual genres was appropriated by the project members after a series of events. Therefore, we analyzed a set of responses given by pibidianos to three different questionnaires. The results showed that most of the  nvestigated participants completed the process of instrumental genesis, however two of them demonstrated that the studied theory is still for them artefact. 
id PUC_RS-18_2324c3fdb0a98021f690f80f973b081e
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21186
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approachEl proceso de apropiación del género textual en su doble posibilidad de una abordaje escolarO processo de apropriação do gênero textual em sua dupla possibilidade de abordagem escolarTextual genres. Psychological instruments. Instrumental genesis.Géneros textuales. Instrumentos psicológicos. Géneses instrumental.Gêneros textuais. Instrumentos psicológicos. Gêneses instrumental.Based on the concepts of Sociodiscursive Interactionism (SDI) on textual genres and on psychological instruments (SCHNEUWLY, 2004) and in Rabardel (1995) concerning instrumental genesis, we are interested in investigating the extent to which members of a teaching project integrated with Pibid, whose theoretical and methodological basis are related to the textual genres, appropriated the genre as a mediator instrument and organizer of mother tongue education. More specifically, our intention in this article is to know the theoretical and methodological basis on textual genres was appropriated by the project members after a series of events. Therefore, we analyzed a set of responses given by pibidianos to three different questionnaires. The results showed that most of the  nvestigated participants completed the process of instrumental genesis, however two of them demonstrated that the studied theory is still for them artefact. Partiendo de las concepciones del Interaccionismo Sociodiscursivo (ISD) sobre los géneros textuales y sobre los instrumentos psicológicos (SCHNEUWLY, 2004) y de Rabardel (1995) la respecto de la génese instrumental, interesamos en investigar en el que medida los integrantes de uno proyecto del enseñanza integrado al Pibid, tiendo como base teórico-metodológico los géneros textuales, hubieron apropriados de los géneros como un instrumento mediador y organizador de la enseñanza en la lengua materna. De manera más específica, nuestra intención, en este artículo, es saber si la base teórico-metodológico en los géneros fue apropiada por los miembros del proyecto después de una série de eventos. Así, analizamos un conjunto del respuestas ofrecida por los pibidianos en tres diferentes cuestionarios. Los resultados indicaron que la mayoría de los investigados ha completado el proceso, no obstante dos de ellos han demostrado que la eoría estudiada es para ellos un artefacto. Partindo das concepções do Interacionismo Sociodiscursivo (ISD) sobre gêneros textuais e sobre instrumentos psicológicos (SCHNEUWLY, 2004) e de Rabardel (1995), a respeito de gênese instrumental, investigou-se em que medida os integrantes de um projeto de ensino integrado ao Pibid, que tem como base teórico-metodológica os gêneros textuais, apropriaram-se do gênero como um instrumento mediador e organizador do ensino da língua materna. De forma mais específica, a intenção, neste artigo, é conhecer se a base teórico-metodológica sobre os gêneros foi apropriada pelos membros do projeto após uma série de eventos. Para tanto, analisou-se um conjunto de respostas dadas pelos pibidianos a três diferentes questionários. Os resultados revelaram que a maioria dos investigados completou o processo da gênese instrumental, contudo dois deles demonstraram que a teoria estudada é ainda para eles artefato.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionFormação docenteapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2118610.15448/1981-2582.2016.3.21186Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 357-362Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 357-362Educação; v. 39 n. 3 (2016); 357-3621981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21186/15144Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessStriquer, Marilúcia dos Santos Domingos2016-12-22T21:22:43Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21186Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-12-22T21:22:43Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach
El proceso de apropiación del género textual en su doble posibilidad de una abordaje escolar
O processo de apropriação do gênero textual em sua dupla possibilidade de abordagem escolar
title The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach
spellingShingle The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
Textual genres. Psychological instruments. Instrumental genesis.
Géneros textuales. Instrumentos psicológicos. Géneses instrumental.
Gêneros textuais. Instrumentos psicológicos. Gêneses instrumental.
title_short The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach
title_full The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach
title_fullStr The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach
title_full_unstemmed The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach
title_sort The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach
author Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
author_facet Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
dc.subject.por.fl_str_mv Textual genres. Psychological instruments. Instrumental genesis.
Géneros textuales. Instrumentos psicológicos. Géneses instrumental.
Gêneros textuais. Instrumentos psicológicos. Gêneses instrumental.
topic Textual genres. Psychological instruments. Instrumental genesis.
Géneros textuales. Instrumentos psicológicos. Géneses instrumental.
Gêneros textuais. Instrumentos psicológicos. Gêneses instrumental.
description Based on the concepts of Sociodiscursive Interactionism (SDI) on textual genres and on psychological instruments (SCHNEUWLY, 2004) and in Rabardel (1995) concerning instrumental genesis, we are interested in investigating the extent to which members of a teaching project integrated with Pibid, whose theoretical and methodological basis are related to the textual genres, appropriated the genre as a mediator instrument and organizer of mother tongue education. More specifically, our intention in this article is to know the theoretical and methodological basis on textual genres was appropriated by the project members after a series of events. Therefore, we analyzed a set of responses given by pibidianos to three different questionnaires. The results showed that most of the  nvestigated participants completed the process of instrumental genesis, however two of them demonstrated that the studied theory is still for them artefact. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Formação docente
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21186
10.15448/1981-2582.2016.3.21186
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21186
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.3.21186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21186/15144
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 357-362
Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 357-362
Educação; v. 39 n. 3 (2016); 357-362
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744674197504