The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21186 |
Resumo: | Based on the concepts of Sociodiscursive Interactionism (SDI) on textual genres and on psychological instruments (SCHNEUWLY, 2004) and in Rabardel (1995) concerning instrumental genesis, we are interested in investigating the extent to which members of a teaching project integrated with Pibid, whose theoretical and methodological basis are related to the textual genres, appropriated the genre as a mediator instrument and organizer of mother tongue education. More specifically, our intention in this article is to know the theoretical and methodological basis on textual genres was appropriated by the project members after a series of events. Therefore, we analyzed a set of responses given by pibidianos to three different questionnaires. The results showed that most of the nvestigated participants completed the process of instrumental genesis, however two of them demonstrated that the studied theory is still for them artefact. |
id |
PUC_RS-18_2324c3fdb0a98021f690f80f973b081e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21186 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approachEl proceso de apropiación del género textual en su doble posibilidad de una abordaje escolarO processo de apropriação do gênero textual em sua dupla possibilidade de abordagem escolarTextual genres. Psychological instruments. Instrumental genesis.Géneros textuales. Instrumentos psicológicos. Géneses instrumental.Gêneros textuais. Instrumentos psicológicos. Gêneses instrumental.Based on the concepts of Sociodiscursive Interactionism (SDI) on textual genres and on psychological instruments (SCHNEUWLY, 2004) and in Rabardel (1995) concerning instrumental genesis, we are interested in investigating the extent to which members of a teaching project integrated with Pibid, whose theoretical and methodological basis are related to the textual genres, appropriated the genre as a mediator instrument and organizer of mother tongue education. More specifically, our intention in this article is to know the theoretical and methodological basis on textual genres was appropriated by the project members after a series of events. Therefore, we analyzed a set of responses given by pibidianos to three different questionnaires. The results showed that most of the nvestigated participants completed the process of instrumental genesis, however two of them demonstrated that the studied theory is still for them artefact. Partiendo de las concepciones del Interaccionismo Sociodiscursivo (ISD) sobre los géneros textuales y sobre los instrumentos psicológicos (SCHNEUWLY, 2004) y de Rabardel (1995) la respecto de la génese instrumental, interesamos en investigar en el que medida los integrantes de uno proyecto del enseñanza integrado al Pibid, tiendo como base teórico-metodológico los géneros textuales, hubieron apropriados de los géneros como un instrumento mediador y organizador de la enseñanza en la lengua materna. De manera más específica, nuestra intención, en este artículo, es saber si la base teórico-metodológico en los géneros fue apropiada por los miembros del proyecto después de una série de eventos. Así, analizamos un conjunto del respuestas ofrecida por los pibidianos en tres diferentes cuestionarios. Los resultados indicaron que la mayoría de los investigados ha completado el proceso, no obstante dos de ellos han demostrado que la eoría estudiada es para ellos un artefacto. Partindo das concepções do Interacionismo Sociodiscursivo (ISD) sobre gêneros textuais e sobre instrumentos psicológicos (SCHNEUWLY, 2004) e de Rabardel (1995), a respeito de gênese instrumental, investigou-se em que medida os integrantes de um projeto de ensino integrado ao Pibid, que tem como base teórico-metodológica os gêneros textuais, apropriaram-se do gênero como um instrumento mediador e organizador do ensino da língua materna. De forma mais específica, a intenção, neste artigo, é conhecer se a base teórico-metodológica sobre os gêneros foi apropriada pelos membros do projeto após uma série de eventos. Para tanto, analisou-se um conjunto de respostas dadas pelos pibidianos a três diferentes questionários. Os resultados revelaram que a maioria dos investigados completou o processo da gênese instrumental, contudo dois deles demonstraram que a teoria estudada é ainda para eles artefato.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionFormação docenteapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2118610.15448/1981-2582.2016.3.21186Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 357-362Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 357-362Educação; v. 39 n. 3 (2016); 357-3621981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21186/15144Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessStriquer, Marilúcia dos Santos Domingos2016-12-22T21:22:43Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21186Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-12-22T21:22:43Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach El proceso de apropiación del género textual en su doble posibilidad de una abordaje escolar O processo de apropriação do gênero textual em sua dupla possibilidade de abordagem escolar |
title |
The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach |
spellingShingle |
The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos Textual genres. Psychological instruments. Instrumental genesis. Géneros textuales. Instrumentos psicológicos. Géneses instrumental. Gêneros textuais. Instrumentos psicológicos. Gêneses instrumental. |
title_short |
The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach |
title_full |
The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach |
title_fullStr |
The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach |
title_full_unstemmed |
The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach |
title_sort |
The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach |
author |
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos |
author_facet |
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Textual genres. Psychological instruments. Instrumental genesis. Géneros textuales. Instrumentos psicológicos. Géneses instrumental. Gêneros textuais. Instrumentos psicológicos. Gêneses instrumental. |
topic |
Textual genres. Psychological instruments. Instrumental genesis. Géneros textuales. Instrumentos psicológicos. Géneses instrumental. Gêneros textuais. Instrumentos psicológicos. Gêneses instrumental. |
description |
Based on the concepts of Sociodiscursive Interactionism (SDI) on textual genres and on psychological instruments (SCHNEUWLY, 2004) and in Rabardel (1995) concerning instrumental genesis, we are interested in investigating the extent to which members of a teaching project integrated with Pibid, whose theoretical and methodological basis are related to the textual genres, appropriated the genre as a mediator instrument and organizer of mother tongue education. More specifically, our intention in this article is to know the theoretical and methodological basis on textual genres was appropriated by the project members after a series of events. Therefore, we analyzed a set of responses given by pibidianos to three different questionnaires. The results showed that most of the nvestigated participants completed the process of instrumental genesis, however two of them demonstrated that the studied theory is still for them artefact. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Formação docente |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21186 10.15448/1981-2582.2016.3.21186 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21186 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2016.3.21186 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21186/15144 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 357-362 Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 357-362 Educação; v. 39 n. 3 (2016); 357-362 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2016.3 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128744674197504 |