WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ruano-Ibarra, Elizabeth del Socorro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Melo Resende, Viviane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12461
Resumo: In this paper, we take syllabus and the required bibliography from a higher education curriculum as our corpus of discourse data. We aim to contribute to the discussion about asymmetries of gender in the divulgation of scientific knowledge. Our approach falls within the scope of critical discourse studies of institutionalized daily practices, which are naturalized and reassure social inequality in the academic field. We base our theoretical-methodological proposal on the concepts of androcentrism, depatriarchization, gender equality, and Latin American thought. Because of the situated genre concept, we apply analytical categories of lexicon, interdiscursivity, and intertextuality. Our analysis indicates forms of men authorship primacy and underrepresentation of women, besides subordination of the academic gender to the bureaucratic.
id UNISUL-3_c3e74c74dfd30c10fcd0363dab7ee722
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12461
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATIONAUTORÍA DE MUJERES Y DESIGUALDAD DE GÉNERO EN LA EDUCACIÓN SUPERIORAUTORIA DE MULHERES E DESIGUALDADE DE GÊNERO NO ENSINO SUPERIORAndrocentrismoPensamento latino-americanoEstudos críticos do discursoAndrocentrismLatin American ThoughtCritical Discourse StudiesAndrocentrismoPensamento latino-americanoIn this paper, we take syllabus and the required bibliography from a higher education curriculum as our corpus of discourse data. We aim to contribute to the discussion about asymmetries of gender in the divulgation of scientific knowledge. Our approach falls within the scope of critical discourse studies of institutionalized daily practices, which are naturalized and reassure social inequality in the academic field. We base our theoretical-methodological proposal on the concepts of androcentrism, depatriarchization, gender equality, and Latin American thought. Because of the situated genre concept, we apply analytical categories of lexicon, interdiscursivity, and intertextuality. Our analysis indicates forms of men authorship primacy and underrepresentation of women, besides subordination of the academic gender to the bureaucratic.Este artículo toma como dato discursivo el plan de studios y la bibliografía obligatoria de un plan de asignatura universitaria buscando contribuir con el debate sobre la asimetría de género en la divulgación de conocimiento científico. La propuesta se localiza en los estudios críticos discursivos de prácticas institucionalizadas, cotidianas y naturalizadas reafirmadoras de desigualdades sociales en el campo académico. El desarrollo teórico-metodológico se basa en los conceptos de androcentrismo, despatriarcalización, paridad de género y pensamiento latino americano. Considerando el concepto de género situado, se utilizan las categorías analíticas de léxico, interdiscursividad e intertextualidad. Como resultando se mapearon las formas de manutención de la primacía masculina e de subrepresentación de las mujeres, además la subordinación del género académico al burocrático.Neste artigo, toma-se como dado discursivo a ementa e a bibliografia obrigatória de planos de ensino superior, visando contribuir ao debate sobre assimetrias de gênero na divulgação de conhecimento científico. A abordagem se insere nos estudos críticos discursivos de práticas institucionalizadas, cotidianas e naturalizadas que reafirmam desigualdades sociais no campo acadêmico. A proposta teórico-metodológica baseia-se nos conceitos de androcentrismo, despatriarcalização, paridade de gênero e pensamento latino-americano. Considerando o conceito básico de gênero situado, utilizam-se as categorias analíticas de léxico, interdiscursividade e intertextualidade. Como resultado, mapeiam-se formas de manutenção da primazia masculina e da sub-representação de mulheres, além de subordinações do gênero acadêmico ao burocrático.Silvânia Siebert2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12461Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-20Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-201982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12461/13815Copyright (c) 2023 Elizabeth del Socorro Ruano-Ibarra, Viviane Resendeinfo:eu-repo/semantics/openAccessRuano-Ibarra, Elizabeth del Socorrode Melo Resende, Viviane2024-02-13T22:24:28Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12461Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-13T22:24:28Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION
AUTORÍA DE MUJERES Y DESIGUALDAD DE GÉNERO EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
AUTORIA DE MULHERES E DESIGUALDADE DE GÊNERO NO ENSINO SUPERIOR
title WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION
spellingShingle WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION
Ruano-Ibarra, Elizabeth del Socorro
Androcentrismo
Pensamento latino-americano
Estudos críticos do discurso
Androcentrism
Latin American Thought
Critical Discourse Studies
Androcentrismo
Pensamento latino-americano
title_short WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION
title_full WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION
title_fullStr WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION
title_sort WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION
author Ruano-Ibarra, Elizabeth del Socorro
author_facet Ruano-Ibarra, Elizabeth del Socorro
de Melo Resende, Viviane
author_role author
author2 de Melo Resende, Viviane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ruano-Ibarra, Elizabeth del Socorro
de Melo Resende, Viviane
dc.subject.por.fl_str_mv Androcentrismo
Pensamento latino-americano
Estudos críticos do discurso
Androcentrism
Latin American Thought
Critical Discourse Studies
Androcentrismo
Pensamento latino-americano
topic Androcentrismo
Pensamento latino-americano
Estudos críticos do discurso
Androcentrism
Latin American Thought
Critical Discourse Studies
Androcentrismo
Pensamento latino-americano
description In this paper, we take syllabus and the required bibliography from a higher education curriculum as our corpus of discourse data. We aim to contribute to the discussion about asymmetries of gender in the divulgation of scientific knowledge. Our approach falls within the scope of critical discourse studies of institutionalized daily practices, which are naturalized and reassure social inequality in the academic field. We base our theoretical-methodological proposal on the concepts of androcentrism, depatriarchization, gender equality, and Latin American thought. Because of the situated genre concept, we apply analytical categories of lexicon, interdiscursivity, and intertextuality. Our analysis indicates forms of men authorship primacy and underrepresentation of women, besides subordination of the academic gender to the bureaucratic.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12461
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12461
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12461/13815
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Elizabeth del Socorro Ruano-Ibarra, Viviane Resende
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Elizabeth del Socorro Ruano-Ibarra, Viviane Resende
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-20
Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-20
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572493283328