WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12461 |
Resumo: | In this paper, we take syllabus and the required bibliography from a higher education curriculum as our corpus of discourse data. We aim to contribute to the discussion about asymmetries of gender in the divulgation of scientific knowledge. Our approach falls within the scope of critical discourse studies of institutionalized daily practices, which are naturalized and reassure social inequality in the academic field. We base our theoretical-methodological proposal on the concepts of androcentrism, depatriarchization, gender equality, and Latin American thought. Because of the situated genre concept, we apply analytical categories of lexicon, interdiscursivity, and intertextuality. Our analysis indicates forms of men authorship primacy and underrepresentation of women, besides subordination of the academic gender to the bureaucratic. |
id |
UNISUL-3_c3e74c74dfd30c10fcd0363dab7ee722 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12461 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATIONAUTORÍA DE MUJERES Y DESIGUALDAD DE GÉNERO EN LA EDUCACIÓN SUPERIORAUTORIA DE MULHERES E DESIGUALDADE DE GÊNERO NO ENSINO SUPERIORAndrocentrismoPensamento latino-americanoEstudos críticos do discursoAndrocentrismLatin American ThoughtCritical Discourse StudiesAndrocentrismoPensamento latino-americanoIn this paper, we take syllabus and the required bibliography from a higher education curriculum as our corpus of discourse data. We aim to contribute to the discussion about asymmetries of gender in the divulgation of scientific knowledge. Our approach falls within the scope of critical discourse studies of institutionalized daily practices, which are naturalized and reassure social inequality in the academic field. We base our theoretical-methodological proposal on the concepts of androcentrism, depatriarchization, gender equality, and Latin American thought. Because of the situated genre concept, we apply analytical categories of lexicon, interdiscursivity, and intertextuality. Our analysis indicates forms of men authorship primacy and underrepresentation of women, besides subordination of the academic gender to the bureaucratic.Este artículo toma como dato discursivo el plan de studios y la bibliografía obligatoria de un plan de asignatura universitaria buscando contribuir con el debate sobre la asimetría de género en la divulgación de conocimiento científico. La propuesta se localiza en los estudios críticos discursivos de prácticas institucionalizadas, cotidianas y naturalizadas reafirmadoras de desigualdades sociales en el campo académico. El desarrollo teórico-metodológico se basa en los conceptos de androcentrismo, despatriarcalización, paridad de género y pensamiento latino americano. Considerando el concepto de género situado, se utilizan las categorías analíticas de léxico, interdiscursividad e intertextualidad. Como resultando se mapearon las formas de manutención de la primacía masculina e de subrepresentación de las mujeres, además la subordinación del género académico al burocrático.Neste artigo, toma-se como dado discursivo a ementa e a bibliografia obrigatória de planos de ensino superior, visando contribuir ao debate sobre assimetrias de gênero na divulgação de conhecimento científico. A abordagem se insere nos estudos críticos discursivos de práticas institucionalizadas, cotidianas e naturalizadas que reafirmam desigualdades sociais no campo acadêmico. A proposta teórico-metodológica baseia-se nos conceitos de androcentrismo, despatriarcalização, paridade de gênero e pensamento latino-americano. Considerando o conceito básico de gênero situado, utilizam-se as categorias analíticas de léxico, interdiscursividade e intertextualidade. Como resultado, mapeiam-se formas de manutenção da primazia masculina e da sub-representação de mulheres, além de subordinações do gênero acadêmico ao burocrático.Silvânia Siebert2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12461Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-20Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-201982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12461/13815Copyright (c) 2023 Elizabeth del Socorro Ruano-Ibarra, Viviane Resendeinfo:eu-repo/semantics/openAccessRuano-Ibarra, Elizabeth del Socorrode Melo Resende, Viviane2024-02-13T22:24:28Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12461Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-13T22:24:28Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION AUTORÍA DE MUJERES Y DESIGUALDAD DE GÉNERO EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR AUTORIA DE MULHERES E DESIGUALDADE DE GÊNERO NO ENSINO SUPERIOR |
title |
WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION |
spellingShingle |
WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION Ruano-Ibarra, Elizabeth del Socorro Androcentrismo Pensamento latino-americano Estudos críticos do discurso Androcentrism Latin American Thought Critical Discourse Studies Androcentrismo Pensamento latino-americano |
title_short |
WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION |
title_full |
WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION |
title_fullStr |
WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION |
title_full_unstemmed |
WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION |
title_sort |
WOMEN’S AUTHORSHIP AND GENDER INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION |
author |
Ruano-Ibarra, Elizabeth del Socorro |
author_facet |
Ruano-Ibarra, Elizabeth del Socorro de Melo Resende, Viviane |
author_role |
author |
author2 |
de Melo Resende, Viviane |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ruano-Ibarra, Elizabeth del Socorro de Melo Resende, Viviane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Androcentrismo Pensamento latino-americano Estudos críticos do discurso Androcentrism Latin American Thought Critical Discourse Studies Androcentrismo Pensamento latino-americano |
topic |
Androcentrismo Pensamento latino-americano Estudos críticos do discurso Androcentrism Latin American Thought Critical Discourse Studies Androcentrismo Pensamento latino-americano |
description |
In this paper, we take syllabus and the required bibliography from a higher education curriculum as our corpus of discourse data. We aim to contribute to the discussion about asymmetries of gender in the divulgation of scientific knowledge. Our approach falls within the scope of critical discourse studies of institutionalized daily practices, which are naturalized and reassure social inequality in the academic field. We base our theoretical-methodological proposal on the concepts of androcentrism, depatriarchization, gender equality, and Latin American thought. Because of the situated genre concept, we apply analytical categories of lexicon, interdiscursivity, and intertextuality. Our analysis indicates forms of men authorship primacy and underrepresentation of women, besides subordination of the academic gender to the bureaucratic. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12461 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12461 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12461/13815 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Elizabeth del Socorro Ruano-Ibarra, Viviane Resende info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Elizabeth del Socorro Ruano-Ibarra, Viviane Resende |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-20 Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-20 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220572493283328 |