Transmutation: creation and innovation in discourse genres
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/869 |
Resumo: | In this essay, from the Bakhtinian formulations, we discuss the concept of transmutation. The major purpose of this discussion is to better understand the constant tension between innovation and conservation so blatant in the genres of discourse. Conceiving transmutation as the phenomenon that would govern the ability to transform and to be transformed, to which genres of discourse inevitably undergo, and also based on the belief that the transmutation process of constitution of self and hetero genres occurs by distinct mechanisms, we propose an operational typology. We postulate, therefore, four categories: creative transmutation, innovative transmutation, internal transmutation and external transmutation. As a consequence, we intend to develop researches that might be assessed and discussed on the basis of the suggested typology, in order to revalidate it or rephrase it to expand our knowledge about the plasticity and the dynamics of discursive artifacts, without which human language would be unimaginable. |
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Transmutation: creation and innovation in discourse genresTransmutación: creación e innovación en los géneros del discursoTransmutação: criação e inovação nos gêneros do discursoDiscourse genresGenre analysisTransmutationGénero del discursoAnálisis de géneroTransmutaciónGênero do discursoAnálise de gêneroTransmutaçãoIn this essay, from the Bakhtinian formulations, we discuss the concept of transmutation. The major purpose of this discussion is to better understand the constant tension between innovation and conservation so blatant in the genres of discourse. Conceiving transmutation as the phenomenon that would govern the ability to transform and to be transformed, to which genres of discourse inevitably undergo, and also based on the belief that the transmutation process of constitution of self and hetero genres occurs by distinct mechanisms, we propose an operational typology. We postulate, therefore, four categories: creative transmutation, innovative transmutation, internal transmutation and external transmutation. As a consequence, we intend to develop researches that might be assessed and discussed on the basis of the suggested typology, in order to revalidate it or rephrase it to expand our knowledge about the plasticity and the dynamics of discursive artifacts, without which human language would be unimaginable.En este ensayo, a partir de formulaciones de Bakthin, discutimos el concepto de transmutación. El objetivo mayor de esa discusión es comprender mejor la constante tensión entre innovación y conservación tan flagrante en los géneros del discurso. Concibiendo la transmutación como el fenómeno que regiría la posibilidad de transformar ser transformado la que los géneros del discurso estarían inexorablemente sometidos y, aún, basándonos en la creencia de que la transmutación, proceso auto y heteroconstitutivo de los géneros, se da por mecanismos distintos, proponemos una tipología operacional. Postulamos, así, cuatro categorías: transmutación creadora, transmutación innovadora, transmutación externa y transmutación interna. Como despliegue, pretendemos dar lugar a pesquisas que puedan valerse de la tipología presentada y discutirla, viniendo a revalidarla o reformularla, de forma a ampliar nuestros conocimientos sobre la plasticidad y dinamicidad de esos artefactos discursivos, sin los cuales el lenguaje humano sería inimaginable.Neste ensaio, a partir de formulações de Bakthin, discutimos o conceito de transmutação. O objetivo maior dessa discussão é compreender melhor a constante tensão entre inovação e conservação tão flagrante nos gêneros do discurso. Concebendo a transmutação como o fenômeno que regeria a possibilidade de transformar e ser transformado a que os gêneros do discurso estariam inexoravelmente submetidos e, ainda, baseando-nos na crença de que a transmutação, processo auto e heteroconstitutivo dos gêneros, se dá por mecanismos distintos, propomos uma tipologia operacional. Postulamos, assim, quatro categorias: transmutação criadora, transmutação inovadora, transmutação externa e transmutação interna. Como desdobramento, pretendemos ensejar pesquisas que possam se valer da tipologia apresentada e discuti-la, vindo a revalidá-la ou reformulá-la, de forma a ampliar nossos conhecimentos sobre a plasticidade e dinamicidade desses artefatos discursivos, sem os quais a linguagem humana seria inimaginável.Silvânia Siebert2012-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/869Linguagem em (Dis)curso; Vol. 12 No. 1 (2012); p. 251-271Linguagem em (Dis)curso; v. 12 n. 1 (2012); p. 251-2711982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/869/797Zavam, Aurea Suelyinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:02Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/869Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:02Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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In this essay, from the Bakhtinian formulations, we discuss the concept of transmutation. The major purpose of this discussion is to better understand the constant tension between innovation and conservation so blatant in the genres of discourse. Conceiving transmutation as the phenomenon that would govern the ability to transform and to be transformed, to which genres of discourse inevitably undergo, and also based on the belief that the transmutation process of constitution of self and hetero genres occurs by distinct mechanisms, we propose an operational typology. We postulate, therefore, four categories: creative transmutation, innovative transmutation, internal transmutation and external transmutation. As a consequence, we intend to develop researches that might be assessed and discussed on the basis of the suggested typology, in order to revalidate it or rephrase it to expand our knowledge about the plasticity and the dynamics of discursive artifacts, without which human language would be unimaginable. |
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