The construction of genre literacy proposals: challenges and possibilities
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/341 |
Resumo: | Since the publication of the National Curricular Parameters (1998), the concept of genre has become a frequent topic in the didactic debate on how to teach Portuguese in the Brazilian school context. This work seeks to reflect about a three-year experience with didactic sequences based on genres in an elementary school. The analysis of this experience illustrates a proposal of how to work with genres from the perspective of socio-discursive interactionism (BRONCKART, 1999, 2004, 2005). |
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The construction of genre literacy proposals: challenges and possibilitiesConstruyendo propuestas para la didáctica de género: desafíos y posibilidadesConstruisant des propositions de didactisation de genre: défis et possibilitésConstruindo propostas de didatização de gênero: desafios e possibilidadesGenreDidactic modelsDidactic sequencesBrazilian school systemSocio-discursive interactionismGénero de textoModelo didácticoSecuencia didácticaEnseñanza fundamentalInteraccionismo sociodiscursivoGenre de texteModèle didactiqueSéquence didactiqueEnseignement fondamentalInteractionisme sociodiscursifGênero de textoModelo didáticoSeqüência didáticaEnsino fundamentalInteracionismo sociodiscursivoSince the publication of the National Curricular Parameters (1998), the concept of genre has become a frequent topic in the didactic debate on how to teach Portuguese in the Brazilian school context. This work seeks to reflect about a three-year experience with didactic sequences based on genres in an elementary school. The analysis of this experience illustrates a proposal of how to work with genres from the perspective of socio-discursive interactionism (BRONCKART, 1999, 2004, 2005).Desde la Publicación de los Parámetros Curriculares Nacionales, la noción de género como instrumento de enseñanza-aprendizaje pasó a ser un tema frecuente en el debate didáctico de cómo enseñar portugués. Este trabajo relata una investigación longitudinal de un grupo de chicos acompañados del tercer hasta el quinto año de la enseñanza fundamental. En esta investigación se desarrolló una experiencia de enseñanza con secuencias didácticas basadas en géneros textuales. El análisis de esta experiencia ilustra una propuesta de trabajo con géneros textuales dentro de la propuesta teórica del interaccionismo sociodiscursivo (BRONCKART, 1999, 2004, 2005).Depuis la publication des Paramètres Curriculaires Nationaux, la notion de genre comme instrument d’enseignement-apprentissage est devenue un point central dans le débat didactique qui envisage l’enseignement du Portugais. Ce travail fait le rapport d’une recherche longitudinale d’un groupe d’enfants accompagnés de la 3ème à la 5ème classe de l’enseignement fondamental. Dans cette recherche, on a développé une expérience d’enseignement comme si c’étaient des séquences didactiques centrées dans des genres textuels. L’analyse de cette expérience permet de montrer ce qui signifie travailler avec des genres textuels dans la proposition théorique de l’interactionisme sociodiscursif (BRONCKART, 1999, 2004, 2005).Desde a publicação dos Parâmetros Curriculares Nacionais, a noção de gênero como instrumento de ensino-aprendizagem passou a ser um tópico freqüente no debate didático de como ensinar Português. Este trabalho relata uma pesquisa longitudinal de um grupo de crianças acompanhadas da 3ª à 5ª série do ensino fundamental. Nessa pesquisa, foi desenvolvida uma experiência de ensino com seqüências didáticas baseadas em gêneros textuais. A análise dessa experiência possibilita mostrar o que significa trabalhar com gêneros textuais dentro da proposta teórica do interacionismo sociodiscursivo (BRONCKART, 1999, 2004, 2005).Silvânia Siebert2010-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/341Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 347-374Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 347-3741982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/341/362Guimarães, Ana Maria de Mattosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:09Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/341Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:09Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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Since the publication of the National Curricular Parameters (1998), the concept of genre has become a frequent topic in the didactic debate on how to teach Portuguese in the Brazilian school context. This work seeks to reflect about a three-year experience with didactic sequences based on genres in an elementary school. The analysis of this experience illustrates a proposal of how to work with genres from the perspective of socio-discursive interactionism (BRONCKART, 1999, 2004, 2005). |
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