Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/434 |
Resumo: | Fundamentals of the epistemological framework of sociodiscursive interactionism and of Bakhtinian presuppositions rebound in this article, whose main aim is to ascertain the possible benefits, for the teaching of Portuguese, of two pedagogical instruments: didactic sequencing and control/findings list, which are explored, by Language Didactics researchers from the University of Geneva, as teaching enhancers. Consequently, we evaluate the discursive and linguistic-discursive capacities of a written production of the academic genre ‘abstract’ as t and the distinct interactions which occurred during the written interventions. The analysis enables the conclusion that such tools constitute didactic instruments for the mastery of language practices (re)figured in textual genres. |
id |
UNISUL-3_d62beb235e0b1c26a4525f2f64c51bde |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/434 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teachingGêneros textuais e reescrita: uma proposta de intervenção para o ensino de língua maternaDidactic sequencingControl/findings listGenresInteractionSequência didáticaLista de controle/constataçõesGênerosInteraçãoFundamentals of the epistemological framework of sociodiscursive interactionism and of Bakhtinian presuppositions rebound in this article, whose main aim is to ascertain the possible benefits, for the teaching of Portuguese, of two pedagogical instruments: didactic sequencing and control/findings list, which are explored, by Language Didactics researchers from the University of Geneva, as teaching enhancers. Consequently, we evaluate the discursive and linguistic-discursive capacities of a written production of the academic genre ‘abstract’ as t and the distinct interactions which occurred during the written interventions. The analysis enables the conclusion that such tools constitute didactic instruments for the mastery of language practices (re)figured in textual genres.Fundamentos do quadro epistemológico do interacionismo sociodiscursivo e dos pressupostos bakhtinianos ressoam neste artigo, cujo objetivo principal é o de averiguar os possíveis benefícios, para o ensino de língua portuguesa, de dois instrumentos pedagógicos: sequência didática e lista de controle/constatações, que são ferramentas exploradas pelos pesquisadores de Didática das Línguas da Universidade de Genebra, como potencializadoras do ensino. Decorrentes deste objetivo, avaliamos as capacidades de ação, discursivas e linguístico-discursivas de uma produção escrita do gênero “resumo acadêmico” e as distintas interações ocorridas durante as intervenções escritas. A análise possibilita a conclusão de que tais ferramentas constituem instrumentos didáticos da mestria de práticas de linguagem (re) configuradas em gêneros textuais.Silvânia Siebert2010-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/434Linguagem em (Dis)curso; Vol. 10 No. 1 (2010); p. 13-42Linguagem em (Dis)curso; v. 10 n. 1 (2010); p. 13-421982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/434/454Gonçalves, Adair Vieirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:04Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/434Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:04Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching Gêneros textuais e reescrita: uma proposta de intervenção para o ensino de língua materna |
title |
Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching |
spellingShingle |
Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching Gonçalves, Adair Vieira Didactic sequencing Control/findings list Genres Interaction Sequência didática Lista de controle/constatações Gêneros Interação |
title_short |
Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching |
title_full |
Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching |
title_fullStr |
Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching |
title_full_unstemmed |
Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching |
title_sort |
Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching |
author |
Gonçalves, Adair Vieira |
author_facet |
Gonçalves, Adair Vieira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Adair Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Didactic sequencing Control/findings list Genres Interaction Sequência didática Lista de controle/constatações Gêneros Interação |
topic |
Didactic sequencing Control/findings list Genres Interaction Sequência didática Lista de controle/constatações Gêneros Interação |
description |
Fundamentals of the epistemological framework of sociodiscursive interactionism and of Bakhtinian presuppositions rebound in this article, whose main aim is to ascertain the possible benefits, for the teaching of Portuguese, of two pedagogical instruments: didactic sequencing and control/findings list, which are explored, by Language Didactics researchers from the University of Geneva, as teaching enhancers. Consequently, we evaluate the discursive and linguistic-discursive capacities of a written production of the academic genre ‘abstract’ as t and the distinct interactions which occurred during the written interventions. The analysis enables the conclusion that such tools constitute didactic instruments for the mastery of language practices (re)figured in textual genres. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/434 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/434 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/434/454 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 10 No. 1 (2010); p. 13-42 Linguagem em (Dis)curso; v. 10 n. 1 (2010); p. 13-42 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574188830720 |