Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Adair Vieira
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/434
Resumo: Fundamentals of the epistemological framework of sociodiscursive interactionism and of Bakhtinian presuppositions rebound in this article, whose main aim is to ascertain the possible benefits, for the teaching of Portuguese, of two pedagogical instruments: didactic sequencing and control/findings list, which are explored, by Language Didactics researchers from the University of Geneva, as teaching enhancers. Consequently, we evaluate the discursive and linguistic-discursive capacities of a written production of the academic genre ‘abstract’ as t and the distinct interactions which occurred during the written interventions. The analysis enables the conclusion that such tools constitute didactic instruments for the mastery of language practices (re)figured in textual genres.
id UNISUL-3_d62beb235e0b1c26a4525f2f64c51bde
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/434
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teachingGêneros textuais e reescrita: uma proposta de intervenção para o ensino de língua maternaDidactic sequencingControl/findings listGenresInteractionSequência didáticaLista de controle/constataçõesGênerosInteraçãoFundamentals of the epistemological framework of sociodiscursive interactionism and of Bakhtinian presuppositions rebound in this article, whose main aim is to ascertain the possible benefits, for the teaching of Portuguese, of two pedagogical instruments: didactic sequencing and control/findings list, which are explored, by Language Didactics researchers from the University of Geneva, as teaching enhancers. Consequently, we evaluate the discursive and linguistic-discursive capacities of a written production of the academic genre ‘abstract’ as t and the distinct interactions which occurred during the written interventions. The analysis enables the conclusion that such tools constitute didactic instruments for the mastery of language practices (re)figured in textual genres.Fundamentos do quadro epistemológico do interacionismo sociodiscursivo e dos pressupostos bakhtinianos ressoam neste artigo, cujo objetivo principal é o de averiguar os possíveis benefícios, para o ensino de língua portuguesa, de dois instrumentos pedagógicos: sequência didática e lista de controle/constatações, que são ferramentas exploradas pelos pesquisadores de Didática das Línguas da Universidade de Genebra, como potencializadoras do ensino. Decorrentes deste objetivo, avaliamos as capacidades de ação, discursivas e linguístico-discursivas de uma produção escrita do gênero “resumo acadêmico” e as distintas interações ocorridas durante as intervenções escritas. A análise possibilita a conclusão de que tais ferramentas constituem instrumentos didáticos da mestria de práticas de linguagem (re) configuradas em gêneros textuais.Silvânia Siebert2010-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/434Linguagem em (Dis)curso; Vol. 10 No. 1 (2010); p. 13-42Linguagem em (Dis)curso; v. 10 n. 1 (2010); p. 13-421982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/434/454Gonçalves, Adair Vieirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:04Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/434Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:04Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching
Gêneros textuais e reescrita: uma proposta de intervenção para o ensino de língua materna
title Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching
spellingShingle Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching
Gonçalves, Adair Vieira
Didactic sequencing
Control/findings list
Genres
Interaction
Sequência didática
Lista de controle/constatações
Gêneros
Interação
title_short Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching
title_full Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching
title_fullStr Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching
title_full_unstemmed Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching
title_sort Genres & rewriting: an intervention proposal for L1 teaching
author Gonçalves, Adair Vieira
author_facet Gonçalves, Adair Vieira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Adair Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Didactic sequencing
Control/findings list
Genres
Interaction
Sequência didática
Lista de controle/constatações
Gêneros
Interação
topic Didactic sequencing
Control/findings list
Genres
Interaction
Sequência didática
Lista de controle/constatações
Gêneros
Interação
description Fundamentals of the epistemological framework of sociodiscursive interactionism and of Bakhtinian presuppositions rebound in this article, whose main aim is to ascertain the possible benefits, for the teaching of Portuguese, of two pedagogical instruments: didactic sequencing and control/findings list, which are explored, by Language Didactics researchers from the University of Geneva, as teaching enhancers. Consequently, we evaluate the discursive and linguistic-discursive capacities of a written production of the academic genre ‘abstract’ as t and the distinct interactions which occurred during the written interventions. The analysis enables the conclusion that such tools constitute didactic instruments for the mastery of language practices (re)figured in textual genres.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/434
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/434
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/434/454
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 10 No. 1 (2010); p. 13-42
Linguagem em (Dis)curso; v. 10 n. 1 (2010); p. 13-42
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574188830720