COGNITION AND SOCIETY: A VIEW FROM THE PERSPECTIVE OF COGNITIVE LINGUISTICS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho Vereza, Solange
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4302
Resumo: This work proposes a reflection on the relationship between cognition and society, from the perspective of Cognitive Linguistics (CL). The concept of embodied cognition, one of the pillars of cognitive linguistics, challenges any possible dichotomy between the two concepts, since cognitive representations, such as frames, idealized cognitive models (ICMs) and conceptual metaphors would be anchored in conceptualizations of both sensory-motor and sociocultural experiences. The search for the understanding of the relationship between society and cognition, however, must, according to Gibbs (2001), must leave the exclusive realm of thought and find the world. For this reason, we propose an approach in line with recent cognitive-discursive trends, which seeks theoretical and methodological tools to systematize the investigation of such articulation. Among these instruments, the distinction between system and use, episodic and stable cognition, online and offline frames and situated and conceptual metaphors has proved to be both theoretically and analytically productive.
id UNISUL-3_dbb5acef00d4b001792d7880c6046120
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4302
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling COGNITION AND SOCIETY: A VIEW FROM THE PERSPECTIVE OF COGNITIVE LINGUISTICSCOGNICIÓN Y SOCIEDAD: UNA MIRADA BAJO EL PUNTO DE VISTA DE LA LINGÜÍSTICA COGNITIVACOGNIÇÃO E SOCIEDADE: UM OLHAR SOB A ÓPTICA DA LINGUÍSTICA COGNITIVASociocognition. Metaphor. Discourse.Sociocognición. Metáfora. Discurso.Sociocognição. Metáfora. Discurso.This work proposes a reflection on the relationship between cognition and society, from the perspective of Cognitive Linguistics (CL). The concept of embodied cognition, one of the pillars of cognitive linguistics, challenges any possible dichotomy between the two concepts, since cognitive representations, such as frames, idealized cognitive models (ICMs) and conceptual metaphors would be anchored in conceptualizations of both sensory-motor and sociocultural experiences. The search for the understanding of the relationship between society and cognition, however, must, according to Gibbs (2001), must leave the exclusive realm of thought and find the world. For this reason, we propose an approach in line with recent cognitive-discursive trends, which seeks theoretical and methodological tools to systematize the investigation of such articulation. Among these instruments, the distinction between system and use, episodic and stable cognition, online and offline frames and situated and conceptual metaphors has proved to be both theoretically and analytically productive.Este trabajo propone una reflexión sobre la relación entre cognición y sociedad, bajo la perspectiva de la Lingüística Cognitiva (LC). El concepto de cognición encarnada (embodied cognition), uno de los pilares de la LC, pone en jeque cualquer posibilidad de dicotomización entre los dos conceptos, una vez que representaciones cognitivas como frames, modelos cognitivos idealizados (MCI) y metáforas conceptuales serían ancladas em conceptualizaciones de experiencias, tanto sensorio-motoras, cuanto socioculturales. La búsqueda de la comprensión de la articulación entre el social y el cognitivo, sin embargo, debe, de acuerdo con Gibbs (2001), salir del ámbito exclusivo del pensamento y encontrar el mundo. Por esta razón, propomos un abordaje alineada con el reciente tendencia cognitivo-discursiva, que busca instrumentos teóricos y metodológicos para sistematizar el estudio de esa articulación. Entre ellos, la distinción entre sistema y uso, cognición episódica y estable, frames em línea y fuera de línea, y metáforas situadas y conceptuales tiene se muestrado teórica y analíticamente productiva.Este trabalho propõe uma reflexão em torno da relação entre cognição e sociedade, sob a perspectiva da Linguística Cognitiva (LC). O conceito de cognição corporificada (embodied cognition), um dos pilares da LC, põe em xeque qualquer possibilidade de dicotomização entre os dois conceitos, uma vez que representações cognitivas como frames, Modelos Cognitivos Idealizados (MCIs) e metáforas conceituais seriam ancoradas na conceitualização de experiências tanto sensório-motoras, quanto socioculturais. A busca da compreensão da articulação entre o social e o cognitivo, entretanto, deve, segundo Gibbs (2001), sair do âmbito exclusivo do pensamento e encontrar o mundo. Por esta razão, propõe-se uma abordagem alinhada à recente tendência cognitivo-discursiva, que busca instrumentos teórico-metodológicos para sistematizar o estudo de tal articulação. Entre esses, a distinção entre sistema e uso, cognição episódica e estável, frames online e offline, e metáforas situadas e conceituais tem se mostrado teórica e analiticamente produtiva.Silvânia Siebert2016-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4302Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 3 (2016); 561-573Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 3 (2016); 561-5731982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4302/2887Copyright (c) 2016 Solange Coelho Verezainfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho Vereza, Solange2016-12-08T18:31:42Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4302Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2016-12-08T18:31:42Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv COGNITION AND SOCIETY: A VIEW FROM THE PERSPECTIVE OF COGNITIVE LINGUISTICS
COGNICIÓN Y SOCIEDAD: UNA MIRADA BAJO EL PUNTO DE VISTA DE LA LINGÜÍSTICA COGNITIVA
COGNIÇÃO E SOCIEDADE: UM OLHAR SOB A ÓPTICA DA LINGUÍSTICA COGNITIVA
title COGNITION AND SOCIETY: A VIEW FROM THE PERSPECTIVE OF COGNITIVE LINGUISTICS
spellingShingle COGNITION AND SOCIETY: A VIEW FROM THE PERSPECTIVE OF COGNITIVE LINGUISTICS
Coelho Vereza, Solange
Sociocognition. Metaphor. Discourse.
Sociocognición. Metáfora. Discurso.
Sociocognição. Metáfora. Discurso.
title_short COGNITION AND SOCIETY: A VIEW FROM THE PERSPECTIVE OF COGNITIVE LINGUISTICS
title_full COGNITION AND SOCIETY: A VIEW FROM THE PERSPECTIVE OF COGNITIVE LINGUISTICS
title_fullStr COGNITION AND SOCIETY: A VIEW FROM THE PERSPECTIVE OF COGNITIVE LINGUISTICS
title_full_unstemmed COGNITION AND SOCIETY: A VIEW FROM THE PERSPECTIVE OF COGNITIVE LINGUISTICS
title_sort COGNITION AND SOCIETY: A VIEW FROM THE PERSPECTIVE OF COGNITIVE LINGUISTICS
author Coelho Vereza, Solange
author_facet Coelho Vereza, Solange
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho Vereza, Solange
dc.subject.por.fl_str_mv Sociocognition. Metaphor. Discourse.
Sociocognición. Metáfora. Discurso.
Sociocognição. Metáfora. Discurso.
topic Sociocognition. Metaphor. Discourse.
Sociocognición. Metáfora. Discurso.
Sociocognição. Metáfora. Discurso.
description This work proposes a reflection on the relationship between cognition and society, from the perspective of Cognitive Linguistics (CL). The concept of embodied cognition, one of the pillars of cognitive linguistics, challenges any possible dichotomy between the two concepts, since cognitive representations, such as frames, idealized cognitive models (ICMs) and conceptual metaphors would be anchored in conceptualizations of both sensory-motor and sociocultural experiences. The search for the understanding of the relationship between society and cognition, however, must, according to Gibbs (2001), must leave the exclusive realm of thought and find the world. For this reason, we propose an approach in line with recent cognitive-discursive trends, which seeks theoretical and methodological tools to systematize the investigation of such articulation. Among these instruments, the distinction between system and use, episodic and stable cognition, online and offline frames and situated and conceptual metaphors has proved to be both theoretically and analytically productive.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4302
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4302
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4302/2887
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Solange Coelho Vereza
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Solange Coelho Vereza
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 3 (2016); 561-573
Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 3 (2016); 561-573
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220575177637888