Foreign language classroom speech: inter-regulated dialogue
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2913 |
Resumo: | The present work aims at analysing the discourse of a beginner’s foreign language classroom. To do so, we present a brief review of the concept of discourse (FOUCAULT, 1996, 2008; FAIRCLOUGH, 2003, 2010; MAINGUENEAU, 2008), bringing to our discussion the Bakhtinian (2011) principle of dialogism, and the concept of regulated inter-incomprehension (MAINGUENEAU, 2008). For the analysis, our methodology is based on the social theory of discourse (FAIRCLOUGH, 2001), as well as Blommaert’s (2005) considerations on the dialogic nature of meaning. Thus, we propose to set the theoretical and methodological basis guiding our analysis of samples of communicative events. As a result of the analysis, we conclude that the interdiscursive relations which take place in this classroom are regulated in interaction, according to the goals set in the course program, generating an inter-regulated dialogue in accordance with the teaching plan. |
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Foreign language classroom speech: inter-regulated dialogueDiscurso de la sala de aula de lengua extranjera: dialogicidad inter-reguladaDiscurso da sala de aula de língua estrangeira: dialogicidade inter-reguladaDiscourseDialogismClassroomForeign languageDiscursoDialogismoSala de aulaLengua extranjeraDiscursoDialogismoSala de aulaLíngua estrangeiraThe present work aims at analysing the discourse of a beginner’s foreign language classroom. To do so, we present a brief review of the concept of discourse (FOUCAULT, 1996, 2008; FAIRCLOUGH, 2003, 2010; MAINGUENEAU, 2008), bringing to our discussion the Bakhtinian (2011) principle of dialogism, and the concept of regulated inter-incomprehension (MAINGUENEAU, 2008). For the analysis, our methodology is based on the social theory of discourse (FAIRCLOUGH, 2001), as well as Blommaert’s (2005) considerations on the dialogic nature of meaning. Thus, we propose to set the theoretical and methodological basis guiding our analysis of samples of communicative events. As a result of the analysis, we conclude that the interdiscursive relations which take place in this classroom are regulated in interaction, according to the goals set in the course program, generating an inter-regulated dialogue in accordance with the teaching plan.Este trabajo tiene como objetivo analizar el discurso en una sala de aula de nivel iniciante, en escuela de lengua extranjera. Así, presentamos una breve revisión del concepto de discurso (FOUCAULT, 1996, 2008; FAIRCLOUGH, 2003, 2010; MAINGUENEAU, 2008), abordando también los conceptos del dialogismo de Bajtín (2011) y de la inter-incomprensión regulada de Maingueneau (2008). En ese camino, adoptamos como metodología de análisis la teoría social del discurso (FAIRCLOUGH, 2001), y las consideraciones de Blommaert (2005) sobre la naturaleza dialógica de la comunicación. Además, pretendemos establecer el anclaje teórico-metodológico que sirve de norte para nuestro análisis de las muestras de eventos comunicativos. Como resultado del análisis, concluimos que las relaciones inter-discursivas que se realizan en esa sala de aula son controladas entre los participantes de la interacción, de acuerdo con las metas establecidas en el programa del curso, generando una dialogicidad inter-regulada conforme el plan de enseñanza.O presente trabalho tem como objetivo analisar o discurso em uma sala de aula de nível iniciante em escola de língua estrangeira. Para tanto, apresentamos uma breve revisão do conceito de discurso (FOUCAULT, 1996, 2008; FAIRCLOUGH, 2003, 2010; MAINGUENEAU, 2008), também abordando os conceitos do dialogismo bakhtiniano (2011) e da interincompreensão regulada de Maingueneau (2008). Nessa esteira adotamos, em nossa metodologia de análise, a teoria social do discurso (FAIRCLOUGH, 2001), bem como as considerações de Blommaert (2005) sobre a natureza dialógica da comunicação. Dessa forma, pretendemos estabelecer a ancoragem teórico-metodológica que norteia nossa análise das amostras de eventos comunicativos. Como resultado da análise, concluímos que as relações interdiscursivas que se realizam nessa sala de aula são controladas entre os participantes da interação, conforme as metas estabelecidas no programa do curso, gerando uma dialogicidade inter-regulada de acordo com o plano de ensino.Silvânia Siebert2015-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2913Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 1 (2015); p. 149-168Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 1 (2015); p. 149-1681982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2913/2060Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues Junior, Jader MartinsMagalhães, Izabel2015-10-22T17:32:10Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2913Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-22T17:32:10Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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