Foreign language classroom speech: inter-regulated dialogue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues Junior, Jader Martins
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Magalhães, Izabel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2913
Resumo: The present work aims at analysing the discourse of a beginner’s foreign language classroom. To do so, we present a brief review of the concept of discourse (FOUCAULT, 1996, 2008; FAIRCLOUGH, 2003, 2010; MAINGUENEAU, 2008), bringing to our discussion the Bakhtinian (2011) principle of dialogism, and the concept of regulated inter-incomprehension (MAINGUENEAU, 2008). For the analysis, our methodology is based on the social theory of discourse (FAIRCLOUGH, 2001), as well as Blommaert’s (2005) considerations on the dialogic nature of meaning. Thus, we propose to set the theoretical and methodological basis guiding our analysis of samples of communicative events. As a result of the analysis, we conclude that the interdiscursive relations which take place in this classroom are regulated in interaction, according to the goals set in the course program, generating an inter-regulated dialogue in accordance with the teaching plan.
id UNISUL-3_f222860e79e9ea4819c67597efa9eb54
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2913
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Foreign language classroom speech: inter-regulated dialogueDiscurso de la sala de aula de lengua extranjera: dialogicidad inter-reguladaDiscurso da sala de aula de língua estrangeira: dialogicidade inter-reguladaDiscourseDialogismClassroomForeign languageDiscursoDialogismoSala de aulaLengua extranjeraDiscursoDialogismoSala de aulaLíngua estrangeiraThe present work aims at analysing the discourse of a beginner’s foreign language classroom. To do so, we present a brief review of the concept of discourse (FOUCAULT, 1996, 2008; FAIRCLOUGH, 2003, 2010; MAINGUENEAU, 2008), bringing to our discussion the Bakhtinian (2011) principle of dialogism, and the concept of regulated inter-incomprehension (MAINGUENEAU, 2008). For the analysis, our methodology is based on the social theory of discourse (FAIRCLOUGH, 2001), as well as Blommaert’s (2005) considerations on the dialogic nature of meaning. Thus, we propose to set the theoretical and methodological basis guiding our analysis of samples of communicative events. As a result of the analysis, we conclude that the interdiscursive relations which take place in this classroom are regulated in interaction, according to the goals set in the course program, generating an inter-regulated dialogue in accordance with the teaching plan.Este trabajo tiene como objetivo analizar el discurso en una sala de aula de nivel iniciante, en escuela de lengua extranjera. Así, presentamos una breve revisión del concepto de discurso (FOUCAULT, 1996, 2008; FAIRCLOUGH, 2003, 2010; MAINGUENEAU, 2008), abordando también los conceptos del dialogismo de Bajtín (2011) y de la inter-incomprensión regulada de Maingueneau (2008). En ese camino, adoptamos como metodología de análisis la teoría social del discurso (FAIRCLOUGH, 2001), y las consideraciones de Blommaert (2005) sobre la naturaleza dialógica de la comunicación. Además, pretendemos establecer el anclaje teórico-metodológico que sirve de norte para nuestro análisis de las muestras de eventos comunicativos. Como resultado del análisis, concluimos que las relaciones inter-discursivas que se realizan en esa sala de aula son controladas entre los participantes de la interacción, de acuerdo con las metas establecidas en el programa del curso, generando una dialogicidad inter-regulada conforme el plan de enseñanza.O presente trabalho tem como objetivo analisar o discurso em uma sala de aula de nível iniciante em escola de língua estrangeira. Para tanto, apresentamos uma breve revisão do conceito de discurso (FOUCAULT, 1996, 2008; FAIRCLOUGH, 2003, 2010; MAINGUENEAU, 2008), também abordando os conceitos do dialogismo bakhtiniano (2011) e da interincompreensão regulada de Maingueneau (2008). Nessa esteira adotamos, em nossa metodologia de análise, a teoria social do discurso (FAIRCLOUGH, 2001), bem como as considerações de Blommaert (2005) sobre a natureza dialógica da comunicação. Dessa forma, pretendemos estabelecer a ancoragem teórico-metodológica que norteia nossa análise das amostras de eventos comunicativos. Como resultado da análise, concluímos que as relações interdiscursivas que se realizam nessa sala de aula são controladas entre os participantes da interação, conforme as metas estabelecidas no programa do curso, gerando uma dialogicidade inter-regulada de acordo com o plano de ensino.Silvânia Siebert2015-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2913Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 1 (2015); p. 149-168Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 1 (2015); p. 149-1681982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2913/2060Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues Junior, Jader MartinsMagalhães, Izabel2015-10-22T17:32:10Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2913Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-22T17:32:10Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Foreign language classroom speech: inter-regulated dialogue
Discurso de la sala de aula de lengua extranjera: dialogicidad inter-regulada
Discurso da sala de aula de língua estrangeira: dialogicidade inter-regulada
title Foreign language classroom speech: inter-regulated dialogue
spellingShingle Foreign language classroom speech: inter-regulated dialogue
Rodrigues Junior, Jader Martins
Discourse
Dialogism
Classroom
Foreign language
Discurso
Dialogismo
Sala de aula
Lengua extranjera
Discurso
Dialogismo
Sala de aula
Língua estrangeira
title_short Foreign language classroom speech: inter-regulated dialogue
title_full Foreign language classroom speech: inter-regulated dialogue
title_fullStr Foreign language classroom speech: inter-regulated dialogue
title_full_unstemmed Foreign language classroom speech: inter-regulated dialogue
title_sort Foreign language classroom speech: inter-regulated dialogue
author Rodrigues Junior, Jader Martins
author_facet Rodrigues Junior, Jader Martins
Magalhães, Izabel
author_role author
author2 Magalhães, Izabel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues Junior, Jader Martins
Magalhães, Izabel
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse
Dialogism
Classroom
Foreign language
Discurso
Dialogismo
Sala de aula
Lengua extranjera
Discurso
Dialogismo
Sala de aula
Língua estrangeira
topic Discourse
Dialogism
Classroom
Foreign language
Discurso
Dialogismo
Sala de aula
Lengua extranjera
Discurso
Dialogismo
Sala de aula
Língua estrangeira
description The present work aims at analysing the discourse of a beginner’s foreign language classroom. To do so, we present a brief review of the concept of discourse (FOUCAULT, 1996, 2008; FAIRCLOUGH, 2003, 2010; MAINGUENEAU, 2008), bringing to our discussion the Bakhtinian (2011) principle of dialogism, and the concept of regulated inter-incomprehension (MAINGUENEAU, 2008). For the analysis, our methodology is based on the social theory of discourse (FAIRCLOUGH, 2001), as well as Blommaert’s (2005) considerations on the dialogic nature of meaning. Thus, we propose to set the theoretical and methodological basis guiding our analysis of samples of communicative events. As a result of the analysis, we conclude that the interdiscursive relations which take place in this classroom are regulated in interaction, according to the goals set in the course program, generating an inter-regulated dialogue in accordance with the teaching plan.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2913
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2913
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2913/2060
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)curso
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)curso
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 1 (2015); p. 149-168
Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 1 (2015); p. 149-168
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574821122048