The animation of the inanimate in Maiakovski’s drama works.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Beltrame, Valmor
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/220
Resumo: This study aims at identifying, in Maiakovski’s drama works, elements of puppet theatre language. An attempt is made to understand how Maiakovski appropriates expressions from puppet theatre language and recreates them by giving them a new function in his plays. The work of that poet, artist and actor is far-reaching. However, this study addresses five of his most representative plays, namely Vladimir Maiakovski: uma tragedia (1913); Misterio Bufo (1917-1918, and its second version from 1921); O percevejo (1928); Os banhos (1929) and Moscou em Chamas (1930). Maiakovski uses puppet theatre language in different ways in his drama texts, such as talking names, the puppet as an allegory and the humanisation of objects.
id UNISUL-3_f4abf1f0993293379864b1279d563ad4
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/220
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling The animation of the inanimate in Maiakovski’s drama works.La animación del inanimado en la dramaturgía de MaiakóvskiL’animation de l’inanimé dans la dramaturgie de MaiakóvskiA animação do inanimado na dramaturgia de MaiakóvskiPuppet theatreTalking namesHumanisation of objectsTeatro de animaciónNombres hablantesHumanización de objetosThéâtre d’animationNoms parlantsHumanisation d’objetsTeatro de animaçãoNomes falantesHumanização de objetosThis study aims at identifying, in Maiakovski’s drama works, elements of puppet theatre language. An attempt is made to understand how Maiakovski appropriates expressions from puppet theatre language and recreates them by giving them a new function in his plays. The work of that poet, artist and actor is far-reaching. However, this study addresses five of his most representative plays, namely Vladimir Maiakovski: uma tragedia (1913); Misterio Bufo (1917-1918, and its second version from 1921); O percevejo (1928); Os banhos (1929) and Moscou em Chamas (1930). Maiakovski uses puppet theatre language in different ways in his drama texts, such as talking names, the puppet as an allegory and the humanisation of objects.Este estudio intenta identificar, en la obra da dramatúrgica de Maiakovski, la presencia de elementos del lenguaje del teatro de animación. Busca comprender como el autor se apropria de esas expressiónes y las recria dando nueva función dentro de su obra. Es amplia la obra del poeta, artista plástico y actor, pero, este estudio enfoca cinco piezas consideradas las más representativas: Vladimir Maiakóvski: uma tragédia (1913); Mistério bufo (1917-1918 y segunda versión de 1921); O percevejo (1928); Os banhos (1929) y Moscou em chamas (1930). Las distintas maneras como Maiakóvski usa el lenguage del teatro de animación pueden ser percibidas en sus textos dramáticos, destacandose: los nombres hablantes, el muñeco como alegoría y la humanización de objetos. Cette étude a pour but d’identifier, dans l’oeuvre dramaturgique de Maiakovski, la présence d’éléments du langage du théâtre d’animation. Il cherche à comprendre comment l’auteur s’approprie ces expressions et les recrée, leur donnant une nouvelle fonction dans son oeuvre. L’oeuvre du poète – artiste plastique et acteur – est vaste, cependant cette étude se rapporte à cinq pièces considérées les plus représentatives: Vladimir Maiakóvski: uma tragédia (1913); Mistério bufo (1917-1918 et deuxième version de 1921); O percevejo (1928); Os banhos (1929) et Moscou em chamas (1930). Les différentes manières dont Maiakovski utilise le langage du théâtre d’animation peuvent être perçues dans ses textes dramatiques, en relevant: les noms parlants, la poupée comme allégorie et l’humanisation d’objets.Este estudo pretende identificar, na obra dramatúrgica de Maiakóvski, a presença de elementos da linguagem do teatro de animação. Procura compreender como o autor se apropria dessas expressões e as recria dando nova função dentro de sua obra. É vasta a obra do poeta, artista plástico e ator, porém, este estudo se remete a cinco peças consideradas as mais representativas: Vladimir Maiakóvski: uma tragédia, (1913); Mistério bufo; (1917-1918) e segunda versão de 1921; O percevejo, (1928); Os banhos, (1929) e Moscou em chamas, (1930). As diferentes maneiras como Maiakóvski utiliza a linguagem do teatro de animação podem ser percebidas nos seus textos dramáticos, destacando-se: os nomes falantes, o boneco como alegoria e a humanização de objetos. Silvânia Siebert2010-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/220Linguagem em (Dis)curso; Vol. 2 No. 2 (2002)Linguagem em (Dis)curso; v. 2 n. 2 (2002)1982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/220/235Beltrame, Valmorinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-24T17:47:16Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/220Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2010-09-24T17:47:16Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv The animation of the inanimate in Maiakovski’s drama works.
La animación del inanimado en la dramaturgía de Maiakóvski
L’animation de l’inanimé dans la dramaturgie de Maiakóvski
A animação do inanimado na dramaturgia de Maiakóvski
title The animation of the inanimate in Maiakovski’s drama works.
spellingShingle The animation of the inanimate in Maiakovski’s drama works.
Beltrame, Valmor
Puppet theatre
Talking names
Humanisation of objects
Teatro de animación
Nombres hablantes
Humanización de objetos
Théâtre d’animation
Noms parlants
Humanisation d’objets
Teatro de animação
Nomes falantes
Humanização de objetos
title_short The animation of the inanimate in Maiakovski’s drama works.
title_full The animation of the inanimate in Maiakovski’s drama works.
title_fullStr The animation of the inanimate in Maiakovski’s drama works.
title_full_unstemmed The animation of the inanimate in Maiakovski’s drama works.
title_sort The animation of the inanimate in Maiakovski’s drama works.
author Beltrame, Valmor
author_facet Beltrame, Valmor
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Beltrame, Valmor
dc.subject.por.fl_str_mv Puppet theatre
Talking names
Humanisation of objects
Teatro de animación
Nombres hablantes
Humanización de objetos
Théâtre d’animation
Noms parlants
Humanisation d’objets
Teatro de animação
Nomes falantes
Humanização de objetos
topic Puppet theatre
Talking names
Humanisation of objects
Teatro de animación
Nombres hablantes
Humanización de objetos
Théâtre d’animation
Noms parlants
Humanisation d’objets
Teatro de animação
Nomes falantes
Humanização de objetos
description This study aims at identifying, in Maiakovski’s drama works, elements of puppet theatre language. An attempt is made to understand how Maiakovski appropriates expressions from puppet theatre language and recreates them by giving them a new function in his plays. The work of that poet, artist and actor is far-reaching. However, this study addresses five of his most representative plays, namely Vladimir Maiakovski: uma tragedia (1913); Misterio Bufo (1917-1918, and its second version from 1921); O percevejo (1928); Os banhos (1929) and Moscou em Chamas (1930). Maiakovski uses puppet theatre language in different ways in his drama texts, such as talking names, the puppet as an allegory and the humanisation of objects.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/220
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/220
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/220/235
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 2 No. 2 (2002)
Linguagem em (Dis)curso; v. 2 n. 2 (2002)
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220573012328448