Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matencio, Maria de Lourdes Meirelles
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/400
Resumo: Any social activity presupposes linguistic actions. It seems to be essential, therefore, that L1 teaching classes at different levels should focus on the different teaching levels and on interactional social dynamics as a means of getting the intended learning processes underway. From this point of view, this article discusses the relevance of using genres - conceived as forms of interactional activity - in order to assure the construction of essential knowledge for individual action in the diverse language practices a social subject may face.
id UNISUL-3_f85e23f5924b765bdc6a791ce6576f9a
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/400
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroomGéneros del discurso y apropiación de saberes: (re)conocer las prácticas lenguajeras en sala de aulaGenres du discours et appropriation de savoirs: (re)connaître les pratiques du langage en salle de classeGêneros do discurso e apropriação de saberes: (re)conhecer as práticas linguageiras em sala de aulaGenreLiteracyLanguage practiceActivityGénero del discursoLiteraciaPráctica de lenguajeActividadeGenre du discoursLittératiePratique de langageActivitéGênero do discursoLetramentoPrática de linguagemAtividadeAny social activity presupposes linguistic actions. It seems to be essential, therefore, that L1 teaching classes at different levels should focus on the different teaching levels and on interactional social dynamics as a means of getting the intended learning processes underway. From this point of view, this article discusses the relevance of using genres - conceived as forms of interactional activity - in order to assure the construction of essential knowledge for individual action in the diverse language practices a social subject may face.Toda actividad social presupone la realización de acciones de lenguaje. Parece ser esencial, por esa razón, que las clases de lengua materna se centran, en los diferentes niveles de enseño, en las dinámicas sociales de interacción como formas de desencadenar los procesos de aprendizaje visados. A la luz de ese punto de vista, este texto discute la relevancia de trabajar con los géneros del discurso – concebidos como géneros de actividades interracionales –, a fin de garantir la construcción de saberes esenciales para la actuación del sujeto en las diversas prácticas de lenguaje con las cuales venga a depararse.Toutes les activités sociales présupposent la réalisation d’actions de langage. Ainsi, il paraît être essentiel, que les cours de langue maternelle soient centrés dans les niveaux différents d’enseignement visés. Dans la perspective de ce point de vue, ce texte discute l’avantage avec lequel on travaille les genres du discours – conçus comme genres d’activités interactionnelles –, à fin d’assurer la construction de savoirs essentiels pour le rôle du sujet dans différentes pratiques de langage avec lesquelles il se trouve devant.Toda atividade social pressupõe a realização de ações de linguagem. Parece ser essencial, por essa razão, que as aulas de língua materna centrem-se, nos diferentes níveis de ensino, nas dinâmicas sociais de interação como formas de desencadear os processos de aprendizagem visados. À luz desse ponto de vista, este texto discute a relevância de se trabalhar com os gêneros do discurso – concebidos como gêneros de atividades interacionais –, a fim de garantir a construção de saberes essenciais para a atuação do sujeito nas diversas práticas de linguagem com as quais vier a se deparar.Silvânia Siebert2010-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/400Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 541-562Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 541-5621982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/400/420Matencio, Maria de Lourdes Meirellesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:06Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/400Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:06Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom
Géneros del discurso y apropiación de saberes: (re)conocer las prácticas lenguajeras en sala de aula
Genres du discours et appropriation de savoirs: (re)connaître les pratiques du langage en salle de classe
Gêneros do discurso e apropriação de saberes: (re)conhecer as práticas linguageiras em sala de aula
title Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom
spellingShingle Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom
Matencio, Maria de Lourdes Meirelles
Genre
Literacy
Language practice
Activity
Género del discurso
Literacia
Práctica de lenguaje
Actividade
Genre du discours
Littératie
Pratique de langage
Activité
Gênero do discurso
Letramento
Prática de linguagem
Atividade
title_short Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom
title_full Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom
title_fullStr Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom
title_full_unstemmed Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom
title_sort Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom
author Matencio, Maria de Lourdes Meirelles
author_facet Matencio, Maria de Lourdes Meirelles
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matencio, Maria de Lourdes Meirelles
dc.subject.por.fl_str_mv Genre
Literacy
Language practice
Activity
Género del discurso
Literacia
Práctica de lenguaje
Actividade
Genre du discours
Littératie
Pratique de langage
Activité
Gênero do discurso
Letramento
Prática de linguagem
Atividade
topic Genre
Literacy
Language practice
Activity
Género del discurso
Literacia
Práctica de lenguaje
Actividade
Genre du discours
Littératie
Pratique de langage
Activité
Gênero do discurso
Letramento
Prática de linguagem
Atividade
description Any social activity presupposes linguistic actions. It seems to be essential, therefore, that L1 teaching classes at different levels should focus on the different teaching levels and on interactional social dynamics as a means of getting the intended learning processes underway. From this point of view, this article discusses the relevance of using genres - conceived as forms of interactional activity - in order to assure the construction of essential knowledge for individual action in the diverse language practices a social subject may face.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/400
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/400
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/400/420
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 541-562
Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 541-562
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574105993216