Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/400 |
Resumo: | Any social activity presupposes linguistic actions. It seems to be essential, therefore, that L1 teaching classes at different levels should focus on the different teaching levels and on interactional social dynamics as a means of getting the intended learning processes underway. From this point of view, this article discusses the relevance of using genres - conceived as forms of interactional activity - in order to assure the construction of essential knowledge for individual action in the diverse language practices a social subject may face. |
id |
UNISUL-3_f85e23f5924b765bdc6a791ce6576f9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/400 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroomGéneros del discurso y apropiación de saberes: (re)conocer las prácticas lenguajeras en sala de aulaGenres du discours et appropriation de savoirs: (re)connaître les pratiques du langage en salle de classeGêneros do discurso e apropriação de saberes: (re)conhecer as práticas linguageiras em sala de aulaGenreLiteracyLanguage practiceActivityGénero del discursoLiteraciaPráctica de lenguajeActividadeGenre du discoursLittératiePratique de langageActivitéGênero do discursoLetramentoPrática de linguagemAtividadeAny social activity presupposes linguistic actions. It seems to be essential, therefore, that L1 teaching classes at different levels should focus on the different teaching levels and on interactional social dynamics as a means of getting the intended learning processes underway. From this point of view, this article discusses the relevance of using genres - conceived as forms of interactional activity - in order to assure the construction of essential knowledge for individual action in the diverse language practices a social subject may face.Toda actividad social presupone la realización de acciones de lenguaje. Parece ser esencial, por esa razón, que las clases de lengua materna se centran, en los diferentes niveles de enseño, en las dinámicas sociales de interacción como formas de desencadenar los procesos de aprendizaje visados. A la luz de ese punto de vista, este texto discute la relevancia de trabajar con los géneros del discurso – concebidos como géneros de actividades interracionales –, a fin de garantir la construcción de saberes esenciales para la actuación del sujeto en las diversas prácticas de lenguaje con las cuales venga a depararse.Toutes les activités sociales présupposent la réalisation d’actions de langage. Ainsi, il paraît être essentiel, que les cours de langue maternelle soient centrés dans les niveaux différents d’enseignement visés. Dans la perspective de ce point de vue, ce texte discute l’avantage avec lequel on travaille les genres du discours – conçus comme genres d’activités interactionnelles –, à fin d’assurer la construction de savoirs essentiels pour le rôle du sujet dans différentes pratiques de langage avec lesquelles il se trouve devant.Toda atividade social pressupõe a realização de ações de linguagem. Parece ser essencial, por essa razão, que as aulas de língua materna centrem-se, nos diferentes níveis de ensino, nas dinâmicas sociais de interação como formas de desencadear os processos de aprendizagem visados. À luz desse ponto de vista, este texto discute a relevância de se trabalhar com os gêneros do discurso – concebidos como gêneros de atividades interacionais –, a fim de garantir a construção de saberes essenciais para a atuação do sujeito nas diversas práticas de linguagem com as quais vier a se deparar.Silvânia Siebert2010-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/400Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 541-562Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 541-5621982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/400/420Matencio, Maria de Lourdes Meirellesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:06Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/400Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:06Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom Géneros del discurso y apropiación de saberes: (re)conocer las prácticas lenguajeras en sala de aula Genres du discours et appropriation de savoirs: (re)connaître les pratiques du langage en salle de classe Gêneros do discurso e apropriação de saberes: (re)conhecer as práticas linguageiras em sala de aula |
title |
Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom |
spellingShingle |
Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom Matencio, Maria de Lourdes Meirelles Genre Literacy Language practice Activity Género del discurso Literacia Práctica de lenguaje Actividade Genre du discours Littératie Pratique de langage Activité Gênero do discurso Letramento Prática de linguagem Atividade |
title_short |
Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom |
title_full |
Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom |
title_fullStr |
Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom |
title_full_unstemmed |
Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom |
title_sort |
Genres and the appropriation of knowledge: recognizing language practices in the classroom |
author |
Matencio, Maria de Lourdes Meirelles |
author_facet |
Matencio, Maria de Lourdes Meirelles |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matencio, Maria de Lourdes Meirelles |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Genre Literacy Language practice Activity Género del discurso Literacia Práctica de lenguaje Actividade Genre du discours Littératie Pratique de langage Activité Gênero do discurso Letramento Prática de linguagem Atividade |
topic |
Genre Literacy Language practice Activity Género del discurso Literacia Práctica de lenguaje Actividade Genre du discours Littératie Pratique de langage Activité Gênero do discurso Letramento Prática de linguagem Atividade |
description |
Any social activity presupposes linguistic actions. It seems to be essential, therefore, that L1 teaching classes at different levels should focus on the different teaching levels and on interactional social dynamics as a means of getting the intended learning processes underway. From this point of view, this article discusses the relevance of using genres - conceived as forms of interactional activity - in order to assure the construction of essential knowledge for individual action in the diverse language practices a social subject may face. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/400 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/400 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/400/420 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 541-562 Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 541-562 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574105993216 |