Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/342 |
Resumo: | This study, based on the conceptual framework of socio-discursive interactionism, results from the analysis of school activities currently being systematized in the action-research project UCS-PRODUTORE, which aims at investigating the nature of pre-service and in-service education programs for teachers of Portuguese. The main objective of this article is to discuss the advantages of teaching, beyond the school dimension, several textual genres which circulate in different discursive environments, through a didactic-pedagogical activity called Genre Chain, which attempts to develop the discursive competence of the language users. |
id |
UNISUL-3_9463e49bf74880c52aaf4bb4398df965 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/342 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Genre chain: significant language activities for the development of discursive competenceCircuito géneros: actividades significativas de lenguaje para el desarrollo de la competencia discursivaCircuit de genres: activités significatives de langage pour le développement de la compétence discursiveCircuito de gêneros: atividades significativas de linguagem para o desenvolvimento da competência discursivaTeachingStrategyGenreLanguage activityDiscursive competenceEnseñanzaEstrategiaGénero textualActividad de lenguajeCompetencia discursivaEnseignementStratégieGenre textuelActivité de langageCompétence discursiveEnsinoEstratégiaGênero textualAtividade de linguagemCompetência discursivaThis study, based on the conceptual framework of socio-discursive interactionism, results from the analysis of school activities currently being systematized in the action-research project UCS-PRODUTORE, which aims at investigating the nature of pre-service and in-service education programs for teachers of Portuguese. The main objective of this article is to discuss the advantages of teaching, beyond the school dimension, several textual genres which circulate in different discursive environments, through a didactic-pedagogical activity called Genre Chain, which attempts to develop the discursive competence of the language users.Este estudio, que tiene como base conceptual el cuadro del Interaccionismo Sociodiscursivo, es fruto del análisis de actividades de clases que están siendo sistematizadas en el proyecto de investigación-acción UCD-PRODUTORE, cuyo propósito es investigar la naturaleza de la formación inicial y continuada de profesores de lengua portuguesa. El objetivo principal de este artículo es discutir la potencialidad del trabajo como la enseñanza de diversos géneros textuales que circulan en diferentes ambientes discursivos de la sociedad, excediendo la dimensión exclusivamente escolar, por medio de una actividad didáctico-pedagógica llamada Circuito de Géneros. Esta busca desarrolar en los usuarios de la lengua su competencia discursiva.Cette étude, qui a comme base conceptuelle le tableau de l’Interactionisme Sociodiscursif, est le fruit d’une analyse d’activités développées dans les salles de classe qui sont en train d’être systématisées dans le projet de recherche-action UCS-PRODUTORE, dont la proposition est celle de rechercher la nature de formation initiale et continue de professeurs de Langue Portugaise. L’objectif principal de cet article envisage discuter la potentialité du travail avec l’enseignement de plusieurs genres textuels qui circulent dans divers milieux discursifs de la société, dépassant la dimension exclusivement écolière, par le moyen d’une activité didactique-pédagogique appelée Circuit des Genres, qui cherche à développer chez les usagers de la langue leur compétence discursive.Este estudo, que tem como base conceitual o quadro do Interacionismo Sociodiscursivo, é fruto da análise de atividades de sala de aula que vêm sendo sistematizadas no projeto de pesquisa-ação UCS-PRODUTORE, cujo propósito é investigar a natureza da formação inicial e continuada de professores de Língua Portuguesa. O principal objetivo desse artigo é discutir a potencialidade do trabalho com a ensinagem de diversos gêneros textuais que circulam em diferentes ambientes discursivos da sociedade, extrapolando a dimensão exclusivamente escolar, por meio de uma atividade didático-pedagógica denominada Circuito de Gêneros, a qual busca desenvolver nos usuários da língua a sua competência discursiva.Silvânia Siebert2010-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/342Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 375-387Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 375-3871982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/342/363Baltar, MarcosNardi, Fabiele Stockmans deFerreira, Luciane TodeschiniGastaldello, Maria Eugêniainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:09Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/342Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:09Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence Circuito géneros: actividades significativas de lenguaje para el desarrollo de la competencia discursiva Circuit de genres: activités significatives de langage pour le développement de la compétence discursive Circuito de gêneros: atividades significativas de linguagem para o desenvolvimento da competência discursiva |
title |
Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence |
spellingShingle |
Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence Baltar, Marcos Teaching Strategy Genre Language activity Discursive competence Enseñanza Estrategia Género textual Actividad de lenguaje Competencia discursiva Enseignement Stratégie Genre textuel Activité de langage Compétence discursive Ensino Estratégia Gênero textual Atividade de linguagem Competência discursiva |
title_short |
Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence |
title_full |
Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence |
title_fullStr |
Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence |
title_full_unstemmed |
Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence |
title_sort |
Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence |
author |
Baltar, Marcos |
author_facet |
Baltar, Marcos Nardi, Fabiele Stockmans de Ferreira, Luciane Todeschini Gastaldello, Maria Eugênia |
author_role |
author |
author2 |
Nardi, Fabiele Stockmans de Ferreira, Luciane Todeschini Gastaldello, Maria Eugênia |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baltar, Marcos Nardi, Fabiele Stockmans de Ferreira, Luciane Todeschini Gastaldello, Maria Eugênia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Strategy Genre Language activity Discursive competence Enseñanza Estrategia Género textual Actividad de lenguaje Competencia discursiva Enseignement Stratégie Genre textuel Activité de langage Compétence discursive Ensino Estratégia Gênero textual Atividade de linguagem Competência discursiva |
topic |
Teaching Strategy Genre Language activity Discursive competence Enseñanza Estrategia Género textual Actividad de lenguaje Competencia discursiva Enseignement Stratégie Genre textuel Activité de langage Compétence discursive Ensino Estratégia Gênero textual Atividade de linguagem Competência discursiva |
description |
This study, based on the conceptual framework of socio-discursive interactionism, results from the analysis of school activities currently being systematized in the action-research project UCS-PRODUTORE, which aims at investigating the nature of pre-service and in-service education programs for teachers of Portuguese. The main objective of this article is to discuss the advantages of teaching, beyond the school dimension, several textual genres which circulate in different discursive environments, through a didactic-pedagogical activity called Genre Chain, which attempts to develop the discursive competence of the language users. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/342 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/342 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/342/363 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 375-387 Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 375-387 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220573584850944 |