Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baltar, Marcos
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Nardi, Fabiele Stockmans de, Ferreira, Luciane Todeschini, Gastaldello, Maria Eugênia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/342
Resumo: This study, based on the conceptual framework of socio-discursive interactionism, results from the analysis of school activities currently being systematized in the action-research project UCS-PRODUTORE, which aims at investigating the nature of pre-service and in-service education programs for teachers of Portuguese. The main objective of this article is to discuss the advantages of teaching, beyond the school dimension, several textual genres which circulate in different discursive environments, through a didactic-pedagogical activity called Genre Chain, which attempts to develop the discursive competence of the language users.
id UNISUL-3_9463e49bf74880c52aaf4bb4398df965
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/342
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Genre chain: significant language activities for the development of discursive competenceCircuito géneros: actividades significativas de lenguaje para el desarrollo de la competencia discursivaCircuit de genres: activités significatives de langage pour le développement de la compétence discursiveCircuito de gêneros: atividades significativas de linguagem para o desenvolvimento da competência discursivaTeachingStrategyGenreLanguage activityDiscursive competenceEnseñanzaEstrategiaGénero textualActividad de lenguajeCompetencia discursivaEnseignementStratégieGenre textuelActivité de langageCompétence discursiveEnsinoEstratégiaGênero textualAtividade de linguagemCompetência discursivaThis study, based on the conceptual framework of socio-discursive interactionism, results from the analysis of school activities currently being systematized in the action-research project UCS-PRODUTORE, which aims at investigating the nature of pre-service and in-service education programs for teachers of Portuguese. The main objective of this article is to discuss the advantages of teaching, beyond the school dimension, several textual genres which circulate in different discursive environments, through a didactic-pedagogical activity called Genre Chain, which attempts to develop the discursive competence of the language users.Este estudio, que tiene como base conceptual el cuadro del Interaccionismo Sociodiscursivo, es fruto del análisis de actividades de clases que están siendo sistematizadas en el proyecto de investigación-acción UCD-PRODUTORE, cuyo propósito es investigar la naturaleza de la formación inicial y continuada de profesores de lengua portuguesa. El objetivo principal de este artículo es discutir la potencialidad del trabajo como la enseñanza de diversos géneros textuales que circulan en diferentes ambientes discursivos de la sociedad, excediendo la dimensión exclusivamente escolar, por medio de una actividad didáctico-pedagógica llamada Circuito de Géneros. Esta busca desarrolar en los usuarios de la lengua su competencia discursiva.Cette étude, qui a comme base conceptuelle le tableau de l’Interactionisme Sociodiscursif, est le fruit d’une analyse d’activités développées dans les salles de classe qui sont en train d’être systématisées dans le projet de recherche-action UCS-PRODUTORE, dont la proposition est celle de rechercher la nature de formation initiale et continue de professeurs de Langue Portugaise. L’objectif principal de cet article envisage discuter la potentialité du travail avec l’enseignement de plusieurs genres textuels qui circulent dans divers milieux discursifs de la société, dépassant la dimension exclusivement écolière, par le moyen d’une activité didactique-pédagogique appelée Circuit des Genres, qui cherche à développer chez les usagers de la langue leur compétence discursive.Este estudo, que tem como base conceitual o quadro do Interacionismo Sociodiscursivo, é fruto da análise de atividades de sala de aula que vêm sendo sistematizadas no projeto de pesquisa-ação UCS-PRODUTORE, cujo propósito é investigar a natureza da formação inicial e continuada de professores de Língua Portuguesa. O principal objetivo desse artigo é discutir a potencialidade do trabalho com a ensinagem de diversos gêneros textuais que circulam em diferentes ambientes discursivos da sociedade, extrapolando a dimensão exclusivamente escolar, por meio de uma atividade didático-pedagógica denominada Circuito de Gêneros, a qual busca desenvolver nos usuários da língua a sua competência discursiva.Silvânia Siebert2010-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/342Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 375-387Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 375-3871982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/342/363Baltar, MarcosNardi, Fabiele Stockmans deFerreira, Luciane TodeschiniGastaldello, Maria Eugêniainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:09Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/342Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:09Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence
Circuito géneros: actividades significativas de lenguaje para el desarrollo de la competencia discursiva
Circuit de genres: activités significatives de langage pour le développement de la compétence discursive
Circuito de gêneros: atividades significativas de linguagem para o desenvolvimento da competência discursiva
title Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence
spellingShingle Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence
Baltar, Marcos
Teaching
Strategy
Genre
Language activity
Discursive competence
Enseñanza
Estrategia
Género textual
Actividad de lenguaje
Competencia discursiva
Enseignement
Stratégie
Genre textuel
Activité de langage
Compétence discursive
Ensino
Estratégia
Gênero textual
Atividade de linguagem
Competência discursiva
title_short Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence
title_full Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence
title_fullStr Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence
title_full_unstemmed Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence
title_sort Genre chain: significant language activities for the development of discursive competence
author Baltar, Marcos
author_facet Baltar, Marcos
Nardi, Fabiele Stockmans de
Ferreira, Luciane Todeschini
Gastaldello, Maria Eugênia
author_role author
author2 Nardi, Fabiele Stockmans de
Ferreira, Luciane Todeschini
Gastaldello, Maria Eugênia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baltar, Marcos
Nardi, Fabiele Stockmans de
Ferreira, Luciane Todeschini
Gastaldello, Maria Eugênia
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching
Strategy
Genre
Language activity
Discursive competence
Enseñanza
Estrategia
Género textual
Actividad de lenguaje
Competencia discursiva
Enseignement
Stratégie
Genre textuel
Activité de langage
Compétence discursive
Ensino
Estratégia
Gênero textual
Atividade de linguagem
Competência discursiva
topic Teaching
Strategy
Genre
Language activity
Discursive competence
Enseñanza
Estrategia
Género textual
Actividad de lenguaje
Competencia discursiva
Enseignement
Stratégie
Genre textuel
Activité de langage
Compétence discursive
Ensino
Estratégia
Gênero textual
Atividade de linguagem
Competência discursiva
description This study, based on the conceptual framework of socio-discursive interactionism, results from the analysis of school activities currently being systematized in the action-research project UCS-PRODUTORE, which aims at investigating the nature of pre-service and in-service education programs for teachers of Portuguese. The main objective of this article is to discuss the advantages of teaching, beyond the school dimension, several textual genres which circulate in different discursive environments, through a didactic-pedagogical activity called Genre Chain, which attempts to develop the discursive competence of the language users.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/342
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/342/363
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 6 No. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 375-387
Linguagem em (Dis)curso; v. 6 n. 3 (2006): Gêneros textuais e ensino-aprendizagem - Org.: Adair Bonini, Maria Marta Furlanetto; p. 375-387
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220573584850944