BABY SOCIAL ACTION, VISUAL NARRATIVES AND CONSTITUTION OF TEACHING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Daniele Marques
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Coutinho, Angela Maria Scalabrin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8210
Resumo: The article proposes a dialogue between the babies’ agency and the capture through the photographic gaze as a narrative inquiry to the constitution of teaching in early childhood education. Part of two central - and interconnect - thematic categories of discussion: i) the baby as a social actor, a concept approached from visual narratives that reveal moments of playing with dolls in care situations; and ii) the constitution of teaching based on the process of observation and analysis of the lived experience. The records analyzed result from the reflection of the pedagogical practice in an early childhood education institution in Curitiba. The babies are understood as subjects of language, socially active in the constitution of meanings about the other, about themselves and the world mediated by relationships, and teaching, circumvented by this meeting, as observation exercise, interpretation, and elaboration of meanings about who are and what they do in the educational context.
id UNISUL-4_09b91889c3316dda5270d5fede7c82f8
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8210
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling BABY SOCIAL ACTION, VISUAL NARRATIVES AND CONSTITUTION OF TEACHINGLA ACCIÓN SOCIAL DEL BEBÉ, NARRATIVAS VISUALES Y LA CONSTITUCIÓN DE LA ENSEÑANZAAÇÃO SOCIAL DOS BEBÊS, AS NARRATIVAS VISUAIS E A CONSTITUIÇÃO DA DOCÊNCIABabies. Social Action. Visual Narratives. Teaching.Bebés. Acción social. Narrativas visuales. Enseñanza.Bebês. Ação Social. Narrativas Visuais. Docência.The article proposes a dialogue between the babies’ agency and the capture through the photographic gaze as a narrative inquiry to the constitution of teaching in early childhood education. Part of two central - and interconnect - thematic categories of discussion: i) the baby as a social actor, a concept approached from visual narratives that reveal moments of playing with dolls in care situations; and ii) the constitution of teaching based on the process of observation and analysis of the lived experience. The records analyzed result from the reflection of the pedagogical practice in an early childhood education institution in Curitiba. The babies are understood as subjects of language, socially active in the constitution of meanings about the other, about themselves and the world mediated by relationships, and teaching, circumvented by this meeting, as observation exercise, interpretation, and elaboration of meanings about who are and what they do in the educational context.El artículo propone un diálogo entre la agencia de los bebés y la captura a través de la mirada fotográfica como una investigación narrativa sobre la constitución de la enseñanza en la educación de la primera infancia. Parte de dos categorías temáticas centrales e interconectadas de discusión: i) el bebé como actor social, un concepto abordado a partir de narrativas visuales que revelan momentos de jugar con muñecas en situaciones de cuidado; y ii) la constitución de la enseñanza basada en el proceso de observación y análisis de la experiencia vivida. Los registros analizados son el resultado de la reflexión de la práctica pedagógica en una institución de educación infantil de Curitiba. Se entiende a los bebés como sujetos del lenguaje, socialmente activos en la constitución de significados sobre el otro, sobre sí mismos y sobre el mundo mediado por las relaciones, y la enseñanza, circundada por el encuentro, como ejercicio de observación, interpretación y elaboración de sentidos sobre quién son y lo que hacen en el contexto educativo.O artigo propõe uma dialogia entre a agência dos bebês e a captura pelo olhar fotográfico como indagação narrativa à constituição da docência na Educação Infantil. Parte de duas categorias temáticas centrais – e interligadas - de discussão: i) o bebê como ator social, conceito abordado desde narrativas visuais que revelam momentos de brincadeira com bonecas em situações de cuidado; e ii) a constituição da docência a partir do processo de observação e análise do vivido. Os registros analisados decorrem da reflexão da prática pedagógica em uma instituição de Educação Infantil em Curitiba. Compreendem-se os bebês, sujeitos de linguagem, ativos socialmente na constituição de sentidos sobre o outro, sobre si mesmos e sobre o mundo mediados por relações, e a docência, contornada por este encontro, como exercício de observação, interpretação e elaboração de sentidos sobre quem são e o que fazem no contexto educativo.Universidade do Sul de Santa Catarina2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise de dados - imagensapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/821010.19177/prppge.v13e242019256-275Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 24 (2019); 256-2752179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8210/4630Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Daniele MarquesCoutinho, Angela Maria Scalabrin2019-12-13T20:48:45Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8210Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2019-12-13T20:48:45Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv BABY SOCIAL ACTION, VISUAL NARRATIVES AND CONSTITUTION OF TEACHING
LA ACCIÓN SOCIAL DEL BEBÉ, NARRATIVAS VISUALES Y LA CONSTITUCIÓN DE LA ENSEÑANZA
AÇÃO SOCIAL DOS BEBÊS, AS NARRATIVAS VISUAIS E A CONSTITUIÇÃO DA DOCÊNCIA
title BABY SOCIAL ACTION, VISUAL NARRATIVES AND CONSTITUTION OF TEACHING
spellingShingle BABY SOCIAL ACTION, VISUAL NARRATIVES AND CONSTITUTION OF TEACHING
Vieira, Daniele Marques
Babies. Social Action. Visual Narratives. Teaching.
Bebés. Acción social. Narrativas visuales. Enseñanza.
Bebês. Ação Social. Narrativas Visuais. Docência.
title_short BABY SOCIAL ACTION, VISUAL NARRATIVES AND CONSTITUTION OF TEACHING
title_full BABY SOCIAL ACTION, VISUAL NARRATIVES AND CONSTITUTION OF TEACHING
title_fullStr BABY SOCIAL ACTION, VISUAL NARRATIVES AND CONSTITUTION OF TEACHING
title_full_unstemmed BABY SOCIAL ACTION, VISUAL NARRATIVES AND CONSTITUTION OF TEACHING
title_sort BABY SOCIAL ACTION, VISUAL NARRATIVES AND CONSTITUTION OF TEACHING
author Vieira, Daniele Marques
author_facet Vieira, Daniele Marques
Coutinho, Angela Maria Scalabrin
author_role author
author2 Coutinho, Angela Maria Scalabrin
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Daniele Marques
Coutinho, Angela Maria Scalabrin
dc.subject.por.fl_str_mv Babies. Social Action. Visual Narratives. Teaching.
Bebés. Acción social. Narrativas visuales. Enseñanza.
Bebês. Ação Social. Narrativas Visuais. Docência.
topic Babies. Social Action. Visual Narratives. Teaching.
Bebés. Acción social. Narrativas visuales. Enseñanza.
Bebês. Ação Social. Narrativas Visuais. Docência.
description The article proposes a dialogue between the babies’ agency and the capture through the photographic gaze as a narrative inquiry to the constitution of teaching in early childhood education. Part of two central - and interconnect - thematic categories of discussion: i) the baby as a social actor, a concept approached from visual narratives that reveal moments of playing with dolls in care situations; and ii) the constitution of teaching based on the process of observation and analysis of the lived experience. The records analyzed result from the reflection of the pedagogical practice in an early childhood education institution in Curitiba. The babies are understood as subjects of language, socially active in the constitution of meanings about the other, about themselves and the world mediated by relationships, and teaching, circumvented by this meeting, as observation exercise, interpretation, and elaboration of meanings about who are and what they do in the educational context.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Análise de dados - imagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8210
10.19177/prppge.v13e242019256-275
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8210
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v13e242019256-275
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8210/4630
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 24 (2019); 256-275
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748976627712