VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Carla Juliana Galvão
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Ronaldo Alexandre de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11217
Resumo: This work aims to contribute to the debate about autobiography uses and forms based on our experiences with art. Our reflections are the result of research that investigated the formation of Visual Arts teachers from an autobiographical perspective. For this article we are guided by the following question: how can art, its procedures, objects, images or concepts help us to find new ways of narrating, perceiving and looking at oneself? We focused on the work carried out with a group of students and teachers of Arts. We adopted as a theoretical and methodological framework of (Auto) Biographical Research, and we used visual narratives, combined with the oral and written narratives traditionally used in this approach, as the main strategy. We hope to contribute to the debate about the possibilities of using this approach in research in the field of Art and Education.
id BIO-1_0f6228aefd3e24e26207551d0675b4d7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11217
network_acronym_str BIO-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository_id_str
spelling VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIESNARRATIVAS VISUALES DE TRAYECTORIAS DOCENTESNarrativas Visuais de Trajetórias DocentesTeacher`s Education; Narrative research; Biographical research; visual arts; visual narratives.Formación docente; investigación biográfica; investigación narrativa; artes visuales; narrativas visuales.Formação de professores; pesquisa biográfica; pesquisa narrativa; artes visuais; narrativas visuais.This work aims to contribute to the debate about autobiography uses and forms based on our experiences with art. Our reflections are the result of research that investigated the formation of Visual Arts teachers from an autobiographical perspective. For this article we are guided by the following question: how can art, its procedures, objects, images or concepts help us to find new ways of narrating, perceiving and looking at oneself? We focused on the work carried out with a group of students and teachers of Arts. We adopted as a theoretical and methodological framework of (Auto) Biographical Research, and we used visual narratives, combined with the oral and written narratives traditionally used in this approach, as the main strategy. We hope to contribute to the debate about the possibilities of using this approach in research in the field of Art and Education.Este trabajo tiene como objetivo contribuir al debate sobre los usos y formas de la autobiografía a partir de nuestras experiencias con el arte. Nuestras reflexiones son el resultado de una investigación que acerca de la formación de profesores de Artes Visuales en una perspectiva autobiográfica. Para este artículo nos guiamos por la siguiente pregunta: ¿cómo puede el arte, sus procedimientos, objetos, imágenes o conceptos ayudarnos a encontrar nuevas formas de narrar, percibir y mirarnos a uno mismo? Nos enfocamos en el trabajo realizado con un grupo de estudiantes y profesores de Artes. Adoptamos como marco teórico y metodológico a Investigación (Auto) Biográfica, y utilizamos narrativas visuales, combinadas con las narrativas orales y escritas, tradicionalmente utilizadas en este enfoque, como estrategia principal. Esperamos contribuir al debate sobre las posibilidades de utilizar este enfoque en la investigación en el campo del Arte y la Educación.Este trabalho tem por objetivo contribuir com o debate a respeito dos usos e formas da autobiografia a partir de nossas experiências com a arte. Nossas reflexões resultam de uma pesquisa que investigou a formação de professores de Artes Visuais em uma perspectiva autobiográfica. Para este artigo nos pautamos pelo seguinte questionamento: de que modo a arte, seus procedimentos, objetos, imagens ou conceitos podem nos ajudar a encontrar novos modos de narrar, perceber e olhar para si? Colocamos foco no trabalho realizado com um grupo de estudantes e professores de Artes. Adotamos como referencial teórico-metodológico a Pesquisa (Auto)biográfica, e utilizamos as narrativas visuais, aliadas às narrativas orais e escritas tradicionalmente utilizadas nesta abordagem, como principal estratégia. Esperamos contribuir com o debate acerca das possibilidades de uso desta abordagem em pesquisas no campo da Arte e da Educação.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2022-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1121710.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p292-306Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 7 Núm. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 292-306REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 7 No. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 292-306Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 7 n. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 292-3062525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v7.n21reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11217/10347Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Carla Juliana GalvãoOliveira, Ronaldo Alexandre de2023-07-18T22:24:05Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11217Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-07-18T22:24:05Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false
dc.title.none.fl_str_mv VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES
NARRATIVAS VISUALES DE TRAYECTORIAS DOCENTES
Narrativas Visuais de Trajetórias Docentes
title VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES
spellingShingle VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES
Alves, Carla Juliana Galvão
Teacher`s Education; Narrative research; Biographical research; visual arts; visual narratives.
Formación docente; investigación biográfica; investigación narrativa; artes visuales; narrativas visuales.
Formação de professores; pesquisa biográfica; pesquisa narrativa; artes visuais; narrativas visuais.
title_short VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES
title_full VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES
title_fullStr VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES
title_full_unstemmed VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES
title_sort VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES
author Alves, Carla Juliana Galvão
author_facet Alves, Carla Juliana Galvão
Oliveira, Ronaldo Alexandre de
author_role author
author2 Oliveira, Ronaldo Alexandre de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Carla Juliana Galvão
Oliveira, Ronaldo Alexandre de
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher`s Education; Narrative research; Biographical research; visual arts; visual narratives.
Formación docente; investigación biográfica; investigación narrativa; artes visuales; narrativas visuales.
Formação de professores; pesquisa biográfica; pesquisa narrativa; artes visuais; narrativas visuais.
topic Teacher`s Education; Narrative research; Biographical research; visual arts; visual narratives.
Formación docente; investigación biográfica; investigación narrativa; artes visuales; narrativas visuales.
Formação de professores; pesquisa biográfica; pesquisa narrativa; artes visuais; narrativas visuais.
description This work aims to contribute to the debate about autobiography uses and forms based on our experiences with art. Our reflections are the result of research that investigated the formation of Visual Arts teachers from an autobiographical perspective. For this article we are guided by the following question: how can art, its procedures, objects, images or concepts help us to find new ways of narrating, perceiving and looking at oneself? We focused on the work carried out with a group of students and teachers of Arts. We adopted as a theoretical and methodological framework of (Auto) Biographical Research, and we used visual narratives, combined with the oral and written narratives traditionally used in this approach, as the main strategy. We hope to contribute to the debate about the possibilities of using this approach in research in the field of Art and Education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11217
10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p292-306
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11217
identifier_str_mv 10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p292-306
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11217/10347
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 7 Núm. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 292-306
REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 7 No. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 292-306
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 7 n. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 292-306
2525-426X
10.31892/rbpab2525-426X.v7.n21
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron:BIO
instname_str Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron_str BIO
institution BIO
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
collection Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
repository.mail.fl_str_mv ||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com
_version_ 1798325187943333888