TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/56-72 |
Resumo: | The present study aims to identify, through a state-of-the-art research in Technical-Technological Products (TTPs) developed between 2012 and 2022, which practices and experiences are related to the inclusion of sustainability topics in the teaching of statistics, and to verify which methodologies, approaches and didactical resources have been revealed in terms of promoting the education for sustainability. The search was carried out in the repositories of the Brazilian Graduate Programs and in the Educapes portal and twelve (12) Technical-Technological Products were analyzed. The data reveal that TTPs emphasize technological resources, interdisciplinarity and socio-environmental themes to improve student performance and develop a critical sense in relation to sustainability. |
id |
UNISUL-4_0bde44540afacddddf8486f1f3703615 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18864 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTSESTADÍSTICA DOCENTE EN EDUCACIÓN PRIMARIA: UN ESTADO DEL ARTE EN PRODUCTOS TÉCNICO-TECNOLÓGICOSESTATÍSTICA E SUSTENTABILIDADE NA EDUCAÇÃO BÁSICA: UM RECORTE DO ESTADO DA ARTE EM PRODUTOS TÉCNICO-TECNOLÓGICOSEducational MaterialsSustainabilityStatistics TeachingMateriales educativosSostenibilidadEnseñanza de la EstadísticaMateriais EducacionaisSustentabilidadeEnsino de EstatísticaThe present study aims to identify, through a state-of-the-art research in Technical-Technological Products (TTPs) developed between 2012 and 2022, which practices and experiences are related to the inclusion of sustainability topics in the teaching of statistics, and to verify which methodologies, approaches and didactical resources have been revealed in terms of promoting the education for sustainability. The search was carried out in the repositories of the Brazilian Graduate Programs and in the Educapes portal and twelve (12) Technical-Technological Products were analyzed. The data reveal that TTPs emphasize technological resources, interdisciplinarity and socio-environmental themes to improve student performance and develop a critical sense in relation to sustainability.El presente estudio tiene como objetivo identificar, a través de una investigación de estado del arte, en Productos Técnico-Tecnológicos en el período de 2012 a 2022, qué prácticas y experiencias se relacionan con la inclusión de la sustentabilidad en la Enseñanza de la Estadística, y con verificar qué metodologías, enfoques y recursos didácticos se han revelado en función de promover la educación para la sustentabilidad. La búsqueda fue realizada en los repositorios de los Programas de Posgrado Brasileños y en el portal Educapes y fueron analizados doce (12) Productos Técnico-Tecnológicos. Los datos revelan que los PTT enfatizan los recursos tecnológicos, la interdisciplinariedad y los temas socioambientales para mejorar el desempeño de los estudiantes y desarrollar un sentido crítico en relación a la sustentabilidad.O presente estudo objetiva identificar por meio de uma pesquisa do tipo estado da arte, em Produtos Técnico-Tecnológicos no período de 2012 a 2022, quais as práticas e experiências em relação à inclusão da sustentabilidade no Ensino de Estatística, e verificar quais metodologias, abordagens e recursos didáticos têm se revelado no que condiz à promoção da educação para a sustentabilidade. A busca foi realizada nos repositórios dos Programas de Pós-Graduação brasileiros e no portal Educapes e foram analisados doze (12) Produtos Técnico-Tecnológicos. Os dados revelam que PTTs enfatizam recursos tecnológicos, interdisciplinaridade e temas socioambientais para melhorar o desempenho dos estudantes e desenvolver o senso crítico em relação à sustentabilidade.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/56-7210.59306/poiesis.v17e31202357-73Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 57-732179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/56-72/13471Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessQuedi, Rejane PadilhaLocatelli, AlineRosa, Cleci Teresinha Werner da2023-07-24T18:21:10Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18864Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:21:10Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS ESTADÍSTICA DOCENTE EN EDUCACIÓN PRIMARIA: UN ESTADO DEL ARTE EN PRODUCTOS TÉCNICO-TECNOLÓGICOS ESTATÍSTICA E SUSTENTABILIDADE NA EDUCAÇÃO BÁSICA: UM RECORTE DO ESTADO DA ARTE EM PRODUTOS TÉCNICO-TECNOLÓGICOS |
title |
TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS |
spellingShingle |
TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS Quedi, Rejane Padilha Educational Materials Sustainability Statistics Teaching Materiales educativos Sostenibilidad Enseñanza de la Estadística Materiais Educacionais Sustentabilidade Ensino de Estatística |
title_short |
TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS |
title_full |
TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS |
title_fullStr |
TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS |
title_full_unstemmed |
TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS |
title_sort |
TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS |
author |
Quedi, Rejane Padilha |
author_facet |
Quedi, Rejane Padilha Locatelli, Aline Rosa, Cleci Teresinha Werner da |
author_role |
author |
author2 |
Locatelli, Aline Rosa, Cleci Teresinha Werner da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quedi, Rejane Padilha Locatelli, Aline Rosa, Cleci Teresinha Werner da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Materials Sustainability Statistics Teaching Materiales educativos Sostenibilidad Enseñanza de la Estadística Materiais Educacionais Sustentabilidade Ensino de Estatística |
topic |
Educational Materials Sustainability Statistics Teaching Materiales educativos Sostenibilidad Enseñanza de la Estadística Materiais Educacionais Sustentabilidade Ensino de Estatística |
description |
The present study aims to identify, through a state-of-the-art research in Technical-Technological Products (TTPs) developed between 2012 and 2022, which practices and experiences are related to the inclusion of sustainability topics in the teaching of statistics, and to verify which methodologies, approaches and didactical resources have been revealed in terms of promoting the education for sustainability. The search was carried out in the repositories of the Brazilian Graduate Programs and in the Educapes portal and twelve (12) Technical-Technological Products were analyzed. The data reveal that TTPs emphasize technological resources, interdisciplinarity and socio-environmental themes to improve student performance and develop a critical sense in relation to sustainability. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/56-72 10.59306/poiesis.v17e31202357-73 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/56-72 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v17e31202357-73 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/56-72/13471 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 57-73 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749399203840 |