TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quedi, Rejane Padilha
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Locatelli, Aline, Rosa, Cleci Teresinha Werner da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/56-72
Resumo: The present study aims to identify, through a state-of-the-art research in Technical-Technological Products (TTPs) developed between 2012 and 2022, which practices and experiences are related to the inclusion of sustainability topics in the teaching of statistics, and to verify which methodologies, approaches and didactical resources have been revealed in terms of promoting the education for sustainability. The search was carried out in the repositories of the Brazilian Graduate Programs and in the Educapes portal and twelve (12) Technical-Technological Products were analyzed. The data reveal that TTPs emphasize technological resources, interdisciplinarity and socio-environmental themes to improve student performance and develop a critical sense in relation to sustainability.
id UNISUL-4_0bde44540afacddddf8486f1f3703615
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18864
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTSESTADÍSTICA DOCENTE EN EDUCACIÓN PRIMARIA: UN ESTADO DEL ARTE EN PRODUCTOS TÉCNICO-TECNOLÓGICOSESTATÍSTICA E SUSTENTABILIDADE NA EDUCAÇÃO BÁSICA: UM RECORTE DO ESTADO DA ARTE EM PRODUTOS TÉCNICO-TECNOLÓGICOSEducational MaterialsSustainabilityStatistics TeachingMateriales educativosSostenibilidadEnseñanza de la EstadísticaMateriais EducacionaisSustentabilidadeEnsino de EstatísticaThe present study aims to identify, through a state-of-the-art research in Technical-Technological Products (TTPs) developed between 2012 and 2022, which practices and experiences are related to the inclusion of sustainability topics in the teaching of statistics, and to verify which methodologies, approaches and didactical resources have been revealed in terms of promoting the education for sustainability. The search was carried out in the repositories of the Brazilian Graduate Programs and in the Educapes portal and twelve (12) Technical-Technological Products were analyzed. The data reveal that TTPs emphasize technological resources, interdisciplinarity and socio-environmental themes to improve student performance and develop a critical sense in relation to sustainability.El presente estudio tiene como objetivo identificar, a través de una investigación de estado del arte, en Productos Técnico-Tecnológicos en el período de 2012 a 2022, qué prácticas y experiencias se relacionan con la inclusión de la sustentabilidad en la Enseñanza de la Estadística, y con verificar qué metodologías, enfoques y recursos didácticos se han revelado en función de promover la educación para la sustentabilidad. La búsqueda fue realizada en los repositorios de los Programas de Posgrado Brasileños y en el portal Educapes y fueron analizados doce (12) Productos Técnico-Tecnológicos. Los datos revelan que los PTT enfatizan los recursos tecnológicos, la interdisciplinariedad y los temas socioambientales para mejorar el desempeño de los estudiantes y desarrollar un sentido crítico en relación a la sustentabilidad.O presente estudo objetiva identificar por meio de uma pesquisa do tipo estado da arte, em Produtos Técnico-Tecnológicos no período de 2012 a 2022, quais as práticas e experiências em relação à inclusão da sustentabilidade no Ensino de Estatística, e verificar quais metodologias, abordagens e recursos didáticos têm se revelado no que condiz à promoção da educação para a sustentabilidade. A busca foi realizada nos repositórios dos Programas de Pós-Graduação brasileiros e no portal Educapes e foram analisados doze (12) Produtos Técnico-Tecnológicos. Os dados revelam que PTTs enfatizam recursos tecnológicos, interdisciplinaridade e temas socioambientais para melhorar o desempenho dos estudantes e desenvolver o senso crítico em relação à sustentabilidade.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/56-7210.59306/poiesis.v17e31202357-73Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 57-732179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/56-72/13471Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessQuedi, Rejane PadilhaLocatelli, AlineRosa, Cleci Teresinha Werner da2023-07-24T18:21:10Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18864Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:21:10Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS
ESTADÍSTICA DOCENTE EN EDUCACIÓN PRIMARIA: UN ESTADO DEL ARTE EN PRODUCTOS TÉCNICO-TECNOLÓGICOS
ESTATÍSTICA E SUSTENTABILIDADE NA EDUCAÇÃO BÁSICA: UM RECORTE DO ESTADO DA ARTE EM PRODUTOS TÉCNICO-TECNOLÓGICOS
title TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS
spellingShingle TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS
Quedi, Rejane Padilha
Educational Materials
Sustainability
Statistics Teaching
Materiales educativos
Sostenibilidad
Enseñanza de la Estadística
Materiais Educacionais
Sustentabilidade
Ensino de Estatística
title_short TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS
title_full TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS
title_fullStr TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS
title_full_unstemmed TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS
title_sort TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION: A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS
author Quedi, Rejane Padilha
author_facet Quedi, Rejane Padilha
Locatelli, Aline
Rosa, Cleci Teresinha Werner da
author_role author
author2 Locatelli, Aline
Rosa, Cleci Teresinha Werner da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quedi, Rejane Padilha
Locatelli, Aline
Rosa, Cleci Teresinha Werner da
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Materials
Sustainability
Statistics Teaching
Materiales educativos
Sostenibilidad
Enseñanza de la Estadística
Materiais Educacionais
Sustentabilidade
Ensino de Estatística
topic Educational Materials
Sustainability
Statistics Teaching
Materiales educativos
Sostenibilidad
Enseñanza de la Estadística
Materiais Educacionais
Sustentabilidade
Ensino de Estatística
description The present study aims to identify, through a state-of-the-art research in Technical-Technological Products (TTPs) developed between 2012 and 2022, which practices and experiences are related to the inclusion of sustainability topics in the teaching of statistics, and to verify which methodologies, approaches and didactical resources have been revealed in terms of promoting the education for sustainability. The search was carried out in the repositories of the Brazilian Graduate Programs and in the Educapes portal and twelve (12) Technical-Technological Products were analyzed. The data reveal that TTPs emphasize technological resources, interdisciplinarity and socio-environmental themes to improve student performance and develop a critical sense in relation to sustainability.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/56-72
10.59306/poiesis.v17e31202357-73
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/56-72
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17e31202357-73
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/56-72/13471
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 57-73
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749399203840