LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5811 |
Resumo: | This work aims at analyzing articles about literature teaching in secondary education, published between 1957 and 1963, in Escola Secundária, quarterly magazine published by the Campanha de aperfeiçoamento e difusão do Ensino Secundário (CADES). On the one hand, it tries to understand what the authors of these texts defended about the objectives of literature teaching; on the other hand, it explores the opinions of writers on the teaching methods for literature in the Brazilian secondary education. Thereunto, André Chervel's (1990) reflections are used on the transformations of the disciplines-knowledge in historical perspective, being provided by teachers and / or by textbooks and educational journals. |
id |
UNISUL-4_19c661e9deefe0473e7e499415bbb108 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5811 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963)ENSEÑANZA DE LITERATURA: LA LECTURA DE LOS BUENOS AUTORES EN LA REVISTA ESCOLA SEDUNDÁRIA (1957-1963)ENSINO DA LITERATURA: A LEITURA DOS BONS AUTORES NA REVISTA ESCOLA SECUNDÁRIA (1957-1963)Discipline-knowledgeTeachingLiteratureDisciplina-saberEnseñanzaLiteraturaDisciplina-saberEnsinoLiteratura.This work aims at analyzing articles about literature teaching in secondary education, published between 1957 and 1963, in Escola Secundária, quarterly magazine published by the Campanha de aperfeiçoamento e difusão do Ensino Secundário (CADES). On the one hand, it tries to understand what the authors of these texts defended about the objectives of literature teaching; on the other hand, it explores the opinions of writers on the teaching methods for literature in the Brazilian secondary education. Thereunto, André Chervel's (1990) reflections are used on the transformations of the disciplines-knowledge in historical perspective, being provided by teachers and / or by textbooks and educational journals.Este trabajo tiene por objetivo analizar artículos sobre enseñanza de literatura en nivel secundario, publicados entre 1957 y 1963, en la Escola Secundária, revista trimestral publicada por Campanha de aperfeiçoamento e difusão do Ensino Secundário (CADES). Por un lado, procura comprender lo que defendían los autores de esos textos sobre los objetivos de la enseñanza de la literatura; de otra parte, exploramos las opiniones de los articulistas acerca de los métodos de enseñanza para la literatura en el secundario brasileño. Para ello, utilizamos reflexiones de André Chervel (1990) sobre las transformaciones de las disciplinas-saber en perspectiva histórica, siendo planteadas por profesores y / o por manuales escolares y periódicos educativos.Este trabalho tem por objetivo analisar artigos sobre o ensino de literatura no ensino secundário, publicados entre 1957 e 1963, na Escola Secundária, revista trimensal publicada pela Campanha de aperfeiçoamento e difusão do Ensino Secundário (CADES). Por um lado, procura compreender o que defendiam os autores desses textos sobre os objetivos do ensino da literatura; de outra parte, explora as opiniões dos articulistas acerca dos métodos de ensino para a literatura no secundário brasileiro. Para tanto, utilizamos as reflexões de André Chervel (1990) sobre as transformações das disciplinas-saber em perspectiva histórica, sendo ensejadas por professores e/ou por manuais escolares e periódicos educacionais.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/581110.19177/prppge.v12e212018293-310Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 293-3102179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5811/3949Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchmoeller, Luci2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5811Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963) ENSEÑANZA DE LITERATURA: LA LECTURA DE LOS BUENOS AUTORES EN LA REVISTA ESCOLA SEDUNDÁRIA (1957-1963) ENSINO DA LITERATURA: A LEITURA DOS BONS AUTORES NA REVISTA ESCOLA SECUNDÁRIA (1957-1963) |
title |
LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963) |
spellingShingle |
LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963) Schmoeller, Luci Discipline-knowledge Teaching Literature Disciplina-saber Enseñanza Literatura Disciplina-saber Ensino Literatura. |
title_short |
LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963) |
title_full |
LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963) |
title_fullStr |
LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963) |
title_full_unstemmed |
LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963) |
title_sort |
LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963) |
author |
Schmoeller, Luci |
author_facet |
Schmoeller, Luci |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schmoeller, Luci |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discipline-knowledge Teaching Literature Disciplina-saber Enseñanza Literatura Disciplina-saber Ensino Literatura. |
topic |
Discipline-knowledge Teaching Literature Disciplina-saber Enseñanza Literatura Disciplina-saber Ensino Literatura. |
description |
This work aims at analyzing articles about literature teaching in secondary education, published between 1957 and 1963, in Escola Secundária, quarterly magazine published by the Campanha de aperfeiçoamento e difusão do Ensino Secundário (CADES). On the one hand, it tries to understand what the authors of these texts defended about the objectives of literature teaching; on the other hand, it explores the opinions of writers on the teaching methods for literature in the Brazilian secondary education. Thereunto, André Chervel's (1990) reflections are used on the transformations of the disciplines-knowledge in historical perspective, being provided by teachers and / or by textbooks and educational journals. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5811 10.19177/prppge.v12e212018293-310 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5811 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v12e212018293-310 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5811/3949 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 293-310 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748352724993 |