LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schmoeller, Luci
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5811
Resumo: This work aims at analyzing articles about literature teaching in secondary education, published between 1957 and 1963, in Escola Secundária, quarterly magazine published by the Campanha de aperfeiçoamento e difusão do Ensino Secundário (CADES). On the one hand, it tries to understand what the authors of these texts defended about the objectives of literature teaching; on the other hand, it explores the opinions of writers on the teaching methods for literature in the Brazilian secondary education. Thereunto, André Chervel's (1990) reflections are used on the transformations of the disciplines-knowledge in historical perspective, being provided by teachers and / or by textbooks and educational journals.
id UNISUL-4_19c661e9deefe0473e7e499415bbb108
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5811
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963)ENSEÑANZA DE LITERATURA: LA LECTURA DE LOS BUENOS AUTORES EN LA REVISTA ESCOLA SEDUNDÁRIA (1957-1963)ENSINO DA LITERATURA: A LEITURA DOS BONS AUTORES NA REVISTA ESCOLA SECUNDÁRIA (1957-1963)Discipline-knowledgeTeachingLiteratureDisciplina-saberEnseñanzaLiteraturaDisciplina-saberEnsinoLiteratura.This work aims at analyzing articles about literature teaching in secondary education, published between 1957 and 1963, in Escola Secundária, quarterly magazine published by the Campanha de aperfeiçoamento e difusão do Ensino Secundário (CADES). On the one hand, it tries to understand what the authors of these texts defended about the objectives of literature teaching; on the other hand, it explores the opinions of writers on the teaching methods for literature in the Brazilian secondary education. Thereunto, André Chervel's (1990) reflections are used on the transformations of the disciplines-knowledge in historical perspective, being provided by teachers and / or by textbooks and educational journals.Este trabajo tiene por objetivo analizar artículos sobre enseñanza de literatura en nivel secundario, publicados entre 1957 y 1963, en la Escola Secundária, revista trimestral publicada por Campanha de aperfeiçoamento e difusão do Ensino Secundário (CADES). Por un lado, procura comprender lo que defendían los autores de esos textos sobre los objetivos de la enseñanza de la literatura; de otra parte, exploramos las opiniones de los articulistas acerca de los métodos de enseñanza para la literatura en el secundario brasileño. Para ello, utilizamos reflexiones de André Chervel (1990) sobre las transformaciones de las disciplinas-saber en perspectiva histórica, siendo planteadas por profesores y / o por manuales escolares y periódicos educativos.Este trabalho tem por objetivo analisar artigos sobre o ensino de literatura no ensino secundário, publicados entre 1957 e 1963, na Escola Secundária, revista trimensal publicada pela Campanha de aperfeiçoamento e difusão do Ensino Secundário (CADES). Por um lado, procura compreender o que defendiam os autores desses textos sobre os objetivos do ensino da literatura; de outra parte, explora as opiniões dos articulistas acerca dos métodos de ensino para a literatura no secundário brasileiro. Para tanto, utilizamos as reflexões de André Chervel (1990) sobre as transformações das disciplinas-saber em perspectiva histórica, sendo ensejadas por professores e/ou por manuais escolares e periódicos educacionais.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/581110.19177/prppge.v12e212018293-310Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 293-3102179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5811/3949Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchmoeller, Luci2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5811Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963)
ENSEÑANZA DE LITERATURA: LA LECTURA DE LOS BUENOS AUTORES EN LA REVISTA ESCOLA SEDUNDÁRIA (1957-1963)
ENSINO DA LITERATURA: A LEITURA DOS BONS AUTORES NA REVISTA ESCOLA SECUNDÁRIA (1957-1963)
title LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963)
spellingShingle LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963)
Schmoeller, Luci
Discipline-knowledge
Teaching
Literature
Disciplina-saber
Enseñanza
Literatura
Disciplina-saber
Ensino
Literatura.
title_short LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963)
title_full LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963)
title_fullStr LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963)
title_full_unstemmed LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963)
title_sort LITERATURE TEACHING: THE READING OF GOOD AUTHORS IN THE ESCOLA SECUNDÁRIA MAGAZINE (1957-1963)
author Schmoeller, Luci
author_facet Schmoeller, Luci
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schmoeller, Luci
dc.subject.por.fl_str_mv Discipline-knowledge
Teaching
Literature
Disciplina-saber
Enseñanza
Literatura
Disciplina-saber
Ensino
Literatura.
topic Discipline-knowledge
Teaching
Literature
Disciplina-saber
Enseñanza
Literatura
Disciplina-saber
Ensino
Literatura.
description This work aims at analyzing articles about literature teaching in secondary education, published between 1957 and 1963, in Escola Secundária, quarterly magazine published by the Campanha de aperfeiçoamento e difusão do Ensino Secundário (CADES). On the one hand, it tries to understand what the authors of these texts defended about the objectives of literature teaching; on the other hand, it explores the opinions of writers on the teaching methods for literature in the Brazilian secondary education. Thereunto, André Chervel's (1990) reflections are used on the transformations of the disciplines-knowledge in historical perspective, being provided by teachers and / or by textbooks and educational journals.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5811
10.19177/prppge.v12e212018293-310
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5811
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v12e212018293-310
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5811/3949
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 293-310
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748352724993