PUBLIC UNIVERSITY AND FREEDOM TO CHOOSE AND ACT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima Leme, Luciana Maria de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Leme Trivellato, Gabriela Maria, Sorrentino, Marcos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7679
Resumo: This article proposes dialogues about citizen education and building a culture of democratic procedures for Brazilian public university, inserted in the 21st century, committed to ethics, justice and socio-environmental sustainability. It comes from a Master's Thesis about the educational environment limits and potentialities of a public university located in São Paulo State countryside, ESALQ - USP. An idiosyncratic methodological process and the triangulation of data and sources were used to articulate the theoretical perspectives of ethnography and Critical Discourse Analysis. The main assumption is that education, research and extension still remain under technical dimension, leaving aside political and social issues, such as food security and the agrarian issue, notably the land reform.
id UNISUL-4_278366254dd1cbbfd1b60245ac668b41
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7679
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling PUBLIC UNIVERSITY AND FREEDOM TO CHOOSE AND ACTUNIVERSIDAD PÚBLICA Y LIBERTAD DE ELEGIR Y AGIRUNIVERSIDADE PÚBLICA E LIBERDADE DE ESCOLHER E AGIRUniversity. Speech. Power. Socio-environmental challenges.Universidad. Discurso. Poder. Desafíos socioambientales.Universidade. Discurso. Poder. Desafios socioambientais.This article proposes dialogues about citizen education and building a culture of democratic procedures for Brazilian public university, inserted in the 21st century, committed to ethics, justice and socio-environmental sustainability. It comes from a Master's Thesis about the educational environment limits and potentialities of a public university located in São Paulo State countryside, ESALQ - USP. An idiosyncratic methodological process and the triangulation of data and sources were used to articulate the theoretical perspectives of ethnography and Critical Discourse Analysis. The main assumption is that education, research and extension still remain under technical dimension, leaving aside political and social issues, such as food security and the agrarian issue, notably the land reform.Este artículo propone diálogos sobre la formación ciudadana y la construcción de una cultura de procedimientos democráticos para la universidad pública brasileña, inserta en el siglo XXI, comprometida con la ética, la justicia y la sustentabilidad socio ambiental. Es fruto de una disertación sobre los límites y potencialidades del ambiente educativo de una institución pública de enseñanza superior, situada en el interior del estado de São Paulo, la ESALQ - USP. Un proceso metodológico idiosincrático y triangulación de datos y fuentes fueron utilizados para articular las perspectivas teóricas de la etnografía y del Análisis Crítico del Discurso. La principal suposición es que la enseñanza, la investigación y la extensión aún permanecen bajo la dimensión técnica, dejando aisladas las cuestiones políticas y sociales, como la seguridad alimentaria y la cuestión agraria, especialmente la reforma agraria.Este artigo propõe diálogos sobre a formação cidadã e a construção de uma cultura de procedimentos democráticos para a universidade pública brasileira, inserida no século XXI, comprometida com a ética, a justiça e a sustentabilidade socioambiental. É fruto de uma dissertação sobre os limites e potencialidades do ambiente educacional de uma Instituição pública de Ensino Superior localizada interior do estado de São Paulo, a ESALQ – USP. Um processo metodológico idiossincrático e a triangulação de dados e fontes foram utilizados para articular as perspectivas teóricas da etnografia e da Análise Crítica do Discurso. A principal suposição é a de que o ensino, a pesquisa e a extensão ainda permanecem sob a dimensão técnica, deixando de lado questões políticas e sociais, como a segurança alimentar e a questão agrária, notadamente a reforma agrária.Universidade do Sul de Santa Catarina2019-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/767910.19177/prppge.v13e23201934-52Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 23 (2019); 34-522179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7679/4495Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima Leme, Luciana Maria deLeme Trivellato, Gabriela MariaSorrentino, Marcos2019-12-13T18:59:25Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7679Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2019-12-13T18:59:25Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PUBLIC UNIVERSITY AND FREEDOM TO CHOOSE AND ACT
UNIVERSIDAD PÚBLICA Y LIBERTAD DE ELEGIR Y AGIR
UNIVERSIDADE PÚBLICA E LIBERDADE DE ESCOLHER E AGIR
title PUBLIC UNIVERSITY AND FREEDOM TO CHOOSE AND ACT
spellingShingle PUBLIC UNIVERSITY AND FREEDOM TO CHOOSE AND ACT
Lima Leme, Luciana Maria de
University. Speech. Power. Socio-environmental challenges.
Universidad. Discurso. Poder. Desafíos socioambientales.
Universidade. Discurso. Poder. Desafios socioambientais.
title_short PUBLIC UNIVERSITY AND FREEDOM TO CHOOSE AND ACT
title_full PUBLIC UNIVERSITY AND FREEDOM TO CHOOSE AND ACT
title_fullStr PUBLIC UNIVERSITY AND FREEDOM TO CHOOSE AND ACT
title_full_unstemmed PUBLIC UNIVERSITY AND FREEDOM TO CHOOSE AND ACT
title_sort PUBLIC UNIVERSITY AND FREEDOM TO CHOOSE AND ACT
author Lima Leme, Luciana Maria de
author_facet Lima Leme, Luciana Maria de
Leme Trivellato, Gabriela Maria
Sorrentino, Marcos
author_role author
author2 Leme Trivellato, Gabriela Maria
Sorrentino, Marcos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima Leme, Luciana Maria de
Leme Trivellato, Gabriela Maria
Sorrentino, Marcos
dc.subject.por.fl_str_mv University. Speech. Power. Socio-environmental challenges.
Universidad. Discurso. Poder. Desafíos socioambientales.
Universidade. Discurso. Poder. Desafios socioambientais.
topic University. Speech. Power. Socio-environmental challenges.
Universidad. Discurso. Poder. Desafíos socioambientales.
Universidade. Discurso. Poder. Desafios socioambientais.
description This article proposes dialogues about citizen education and building a culture of democratic procedures for Brazilian public university, inserted in the 21st century, committed to ethics, justice and socio-environmental sustainability. It comes from a Master's Thesis about the educational environment limits and potentialities of a public university located in São Paulo State countryside, ESALQ - USP. An idiosyncratic methodological process and the triangulation of data and sources were used to articulate the theoretical perspectives of ethnography and Critical Discourse Analysis. The main assumption is that education, research and extension still remain under technical dimension, leaving aside political and social issues, such as food security and the agrarian issue, notably the land reform.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7679
10.19177/prppge.v13e23201934-52
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7679
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v13e23201934-52
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7679/4495
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 23 (2019); 34-52
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748935733248