LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moretti, Vanessa Dias
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1737
Resumo: The article proposes a discussion of the concept of problem from the cultural-historical perspective and analyzes its implications for mathematics education and teacher training. It emphasizes the relationship between problem and need, and the dialectical unity between the logical and the historical aspect of the concept. These aspects are analyzed in a proposal for teacher training and the results show that is possible to understand the problem solving as teacher education methodology and to understand the process of teacher training as a problem in movement, whose resolution aims to encourage the appropriation of theoretical and methodological tools that allow the objectification of new teaching activities in the pedagogical praxis.
id UNISUL-4_2ec3c94e0e547ec1a0627c2f416be0db
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1737
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAININGPROBLEMA, APRENDIZAJE CONCEPTUAL Y FORMACIÓN DE PROFESORES DE MATEMÁTICASO PROBLEMA LÓGICO-HISTÓRICO, APRENDIZAGEM CONCEITUAL E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICAFormación del ProfesoradoEducación MatemáticaProblemaActividad DocenteTeoría Histórico-Cultural.Formação de ProfessoresEducação MatemáticaProblemaAtividade de EnsinoTeoria Histórico-CulturalThe article proposes a discussion of the concept of problem from the cultural-historical perspective and analyzes its implications for mathematics education and teacher training. It emphasizes the relationship between problem and need, and the dialectical unity between the logical and the historical aspect of the concept. These aspects are analyzed in a proposal for teacher training and the results show that is possible to understand the problem solving as teacher education methodology and to understand the process of teacher training as a problem in movement, whose resolution aims to encourage the appropriation of theoretical and methodological tools that allow the objectification of new teaching activities in the pedagogical praxis.Ese artículo propone la discusión del concepto de problema partiendo de la perspectiva histórico-cultural analizando sus implicaciones para la educación matemática y para la formación de profesores. Son subrayadas la relación entre problema y necesidad, y la unidad dialéctica entre los aspectos lógico e histórico del concepto. Estos aspectos son analizados en una propuesta de formación docente. El movimiento de aprendizaje de docencia analizado resulta tanto de la proposición y resolución de problemas como metodología de formación, cuanto de la comprensión del propio proceso de formación docente como problema en movimiento, cuya solución tiene por objetivo favorecer la apropiación de instrumentos teóricos y metodológicos que permitan alcanzar una nueva actitud de enseño en la práctica pedagógica.O artigo propõe a discussão do conceito de problema a partir da perspectiva histórico-cultural, analisando suas implicações para a educação matemática e para a formação de professores. Destaca-se a relação entre problema e necessidade, e a unidade dialética entre os aspectos lógico e histórico do conceito. Estes aspectos são analisados em uma proposta de formação docente. O movimento de aprendizagem da docência analisado resulta tanto da proposição e resolução de problemas como metodologia de formação, quanto da compreensão do próprio processo de formação docente como problema em movimento, cuja resolução visa a favorecer a apropriação de instrumentos teóricos e metodológicos que permitam a objetivação da nova atividade de ensino na práxis pedagógica.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTeacher Education; Mathematics Education; Problem; Teaching Activity; Cultural-Historical Theory.application/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/173710.19177/prppge.v8e0201429-44Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8: nº Esp. (2014) - Estudos em Educação Matemática com Fundamentos na Teoria Histórico-Cultural; 29-442179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1737/1421Moretti, Vanessa Diasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:40:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1737Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:40:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING
PROBLEMA, APRENDIZAJE CONCEPTUAL Y FORMACIÓN DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS
O PROBLEMA LÓGICO-HISTÓRICO, APRENDIZAGEM CONCEITUAL E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA
title LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING
spellingShingle LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING
Moretti, Vanessa Dias
Formación del Profesorado
Educación Matemática
Problema
Actividad Docente
Teoría Histórico-Cultural.
Formação de Professores
Educação Matemática
Problema
Atividade de Ensino
Teoria Histórico-Cultural
title_short LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING
title_full LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING
title_fullStr LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING
title_full_unstemmed LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING
title_sort LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING
author Moretti, Vanessa Dias
author_facet Moretti, Vanessa Dias
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moretti, Vanessa Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Formación del Profesorado
Educación Matemática
Problema
Actividad Docente
Teoría Histórico-Cultural.
Formação de Professores
Educação Matemática
Problema
Atividade de Ensino
Teoria Histórico-Cultural
topic Formación del Profesorado
Educación Matemática
Problema
Actividad Docente
Teoría Histórico-Cultural.
Formação de Professores
Educação Matemática
Problema
Atividade de Ensino
Teoria Histórico-Cultural
description The article proposes a discussion of the concept of problem from the cultural-historical perspective and analyzes its implications for mathematics education and teacher training. It emphasizes the relationship between problem and need, and the dialectical unity between the logical and the historical aspect of the concept. These aspects are analyzed in a proposal for teacher training and the results show that is possible to understand the problem solving as teacher education methodology and to understand the process of teacher training as a problem in movement, whose resolution aims to encourage the appropriation of theoretical and methodological tools that allow the objectification of new teaching activities in the pedagogical praxis.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Teacher Education; Mathematics Education; Problem; Teaching Activity; Cultural-Historical Theory.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1737
10.19177/prppge.v8e0201429-44
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1737
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v8e0201429-44
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1737/1421
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8: nº Esp. (2014) - Estudos em Educação Matemática com Fundamentos na Teoria Histórico-Cultural; 29-44
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747564195840