LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1737 |
Resumo: | The article proposes a discussion of the concept of problem from the cultural-historical perspective and analyzes its implications for mathematics education and teacher training. It emphasizes the relationship between problem and need, and the dialectical unity between the logical and the historical aspect of the concept. These aspects are analyzed in a proposal for teacher training and the results show that is possible to understand the problem solving as teacher education methodology and to understand the process of teacher training as a problem in movement, whose resolution aims to encourage the appropriation of theoretical and methodological tools that allow the objectification of new teaching activities in the pedagogical praxis. |
id |
UNISUL-4_2ec3c94e0e547ec1a0627c2f416be0db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1737 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAININGPROBLEMA, APRENDIZAJE CONCEPTUAL Y FORMACIÓN DE PROFESORES DE MATEMÁTICASO PROBLEMA LÓGICO-HISTÓRICO, APRENDIZAGEM CONCEITUAL E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICAFormación del ProfesoradoEducación MatemáticaProblemaActividad DocenteTeoría Histórico-Cultural.Formação de ProfessoresEducação MatemáticaProblemaAtividade de EnsinoTeoria Histórico-CulturalThe article proposes a discussion of the concept of problem from the cultural-historical perspective and analyzes its implications for mathematics education and teacher training. It emphasizes the relationship between problem and need, and the dialectical unity between the logical and the historical aspect of the concept. These aspects are analyzed in a proposal for teacher training and the results show that is possible to understand the problem solving as teacher education methodology and to understand the process of teacher training as a problem in movement, whose resolution aims to encourage the appropriation of theoretical and methodological tools that allow the objectification of new teaching activities in the pedagogical praxis.Ese artículo propone la discusión del concepto de problema partiendo de la perspectiva histórico-cultural analizando sus implicaciones para la educación matemática y para la formación de profesores. Son subrayadas la relación entre problema y necesidad, y la unidad dialéctica entre los aspectos lógico e histórico del concepto. Estos aspectos son analizados en una propuesta de formación docente. El movimiento de aprendizaje de docencia analizado resulta tanto de la proposición y resolución de problemas como metodología de formación, cuanto de la comprensión del propio proceso de formación docente como problema en movimiento, cuya solución tiene por objetivo favorecer la apropiación de instrumentos teóricos y metodológicos que permitan alcanzar una nueva actitud de enseño en la práctica pedagógica.O artigo propõe a discussão do conceito de problema a partir da perspectiva histórico-cultural, analisando suas implicações para a educação matemática e para a formação de professores. Destaca-se a relação entre problema e necessidade, e a unidade dialética entre os aspectos lógico e histórico do conceito. Estes aspectos são analisados em uma proposta de formação docente. O movimento de aprendizagem da docência analisado resulta tanto da proposição e resolução de problemas como metodologia de formação, quanto da compreensão do próprio processo de formação docente como problema em movimento, cuja resolução visa a favorecer a apropriação de instrumentos teóricos e metodológicos que permitam a objetivação da nova atividade de ensino na práxis pedagógica.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTeacher Education; Mathematics Education; Problem; Teaching Activity; Cultural-Historical Theory.application/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/173710.19177/prppge.v8e0201429-44Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8: nº Esp. (2014) - Estudos em Educação Matemática com Fundamentos na Teoria Histórico-Cultural; 29-442179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1737/1421Moretti, Vanessa Diasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:40:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1737Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:40:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING PROBLEMA, APRENDIZAJE CONCEPTUAL Y FORMACIÓN DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS O PROBLEMA LÓGICO-HISTÓRICO, APRENDIZAGEM CONCEITUAL E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA |
title |
LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING |
spellingShingle |
LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING Moretti, Vanessa Dias Formación del Profesorado Educación Matemática Problema Actividad Docente Teoría Histórico-Cultural. Formação de Professores Educação Matemática Problema Atividade de Ensino Teoria Histórico-Cultural |
title_short |
LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING |
title_full |
LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING |
title_fullStr |
LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING |
title_full_unstemmed |
LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING |
title_sort |
LOGICAL-HISTORICAL PROBLEM: CONCEPTUAL LEARNING AND MATHEMATICS TEACHERS TRAINING |
author |
Moretti, Vanessa Dias |
author_facet |
Moretti, Vanessa Dias |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moretti, Vanessa Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formación del Profesorado Educación Matemática Problema Actividad Docente Teoría Histórico-Cultural. Formação de Professores Educação Matemática Problema Atividade de Ensino Teoria Histórico-Cultural |
topic |
Formación del Profesorado Educación Matemática Problema Actividad Docente Teoría Histórico-Cultural. Formação de Professores Educação Matemática Problema Atividade de Ensino Teoria Histórico-Cultural |
description |
The article proposes a discussion of the concept of problem from the cultural-historical perspective and analyzes its implications for mathematics education and teacher training. It emphasizes the relationship between problem and need, and the dialectical unity between the logical and the historical aspect of the concept. These aspects are analyzed in a proposal for teacher training and the results show that is possible to understand the problem solving as teacher education methodology and to understand the process of teacher training as a problem in movement, whose resolution aims to encourage the appropriation of theoretical and methodological tools that allow the objectification of new teaching activities in the pedagogical praxis. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Teacher Education; Mathematics Education; Problem; Teaching Activity; Cultural-Historical Theory. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1737 10.19177/prppge.v8e0201429-44 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1737 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v8e0201429-44 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1737/1421 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8: nº Esp. (2014) - Estudos em Educação Matemática com Fundamentos na Teoria Histórico-Cultural; 29-44 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218747564195840 |