LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Jéssica Vicência das Chagas
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: da Silva, Alex Sander
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12429
Resumo: Present in this work results of research developed with the aim of analyzing the formative potential of black women's literature in Conceição Evaristo for the educational context are presented. For this, the following research problem was delimited: What is the formative potential of women's literature and black woman from Conceição Evaristo for the education of ethnic-racial relations in the context of Law 10.639/03? The research was configured as a qualitative study of bibliographic nature and with an analysis of the titles Olhos D'água (2014) and Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2011), whose focus was to focus on the literature of black women from Conceição Evaristo, to understand its potential when considered from the Guidelines for Education for Ethnic-Racial Relations (BRASIL, 2004).
id UNISUL-4_382f7abca77301ab90aad678964280e9
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12429
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTOLITERATURA, EXPERIENCIAS DE ESCRITURA Y EDUCACIÓN FORMATIVA EN CONCEIÇÃO EVARISTOLITERATURA, ESCREVIVÊNCIAS E EDUCAÇÃO FORMATIVA EM CONCEIÇÃO EVARISTOLiteratura de mulheres negrasFormaçãoEducação étnico-racial.Present in this work results of research developed with the aim of analyzing the formative potential of black women's literature in Conceição Evaristo for the educational context are presented. For this, the following research problem was delimited: What is the formative potential of women's literature and black woman from Conceição Evaristo for the education of ethnic-racial relations in the context of Law 10.639/03? The research was configured as a qualitative study of bibliographic nature and with an analysis of the titles Olhos D'água (2014) and Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2011), whose focus was to focus on the literature of black women from Conceição Evaristo, to understand its potential when considered from the Guidelines for Education for Ethnic-Racial Relations (BRASIL, 2004).En este trabajo, se presentan los resultados de la investigación desarrollada con el objetivo de analizar el potencial formativo de la literatura de mujeres negras en Conceição Evaristo para el contexto educativo. Para esto, se delimitó el siguiente problema de investigación: ¿Cuál es el potencial formativo de la literatura de mujeres y negras de Conceição Evaristo para la educación de las relaciones étnico-raciales en el marco de la Ley 10.639/03? La investigación se configuró como un estudio cualitativo de carácter bibliográfico y con un análisis de los títulos Olhos D'água (2014) y Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2011), cuyo enfoque fue centrarse en la literatura de mujeres negras de Conceição Evaristo, para comprender su potencial cuando se considera a partir de las Directrices para la educación para las relaciones étnico-raciales (BRASIL, 2004).Apresentam-se neste trabalho resultados de pesquisa desenvolvida com o objetivo de analisar o potencial formativo da literatura de mulheres negras em Conceição Evaristo para o contexto educacional, para isto, delimitou-se o seguinte problema de pesquisa: Qual o potencial formativo da literatura feminina e negra de Conceição Evaristo para a educação das relações étnico-raciais no contexto da Lei 10.639/03? A pesquisa se configurou como um estudo qualitativo de cunho bibliográfico e com análise dos títulos Olhos D’água (2014) e Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2011), cujo foco consistiu em deter-se na literatura de mulheres negras a partir de Conceição Evaristo, para compreender sua potencialidade quando consideradas a partir das Diretrizes para Educação para as Relações Étnico-raciais (BRASIL, 2004). Universidade do Sul de Santa Catarina2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo qualitativo de cunho bibliográficoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1242910.59306/poiesis.v16e302022483-503Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 483-5032179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12429/12195Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Jéssica Vicência das Chagasda Silva, Alex Sander2023-07-24T18:14:28Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12429Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:14:28Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO
LITERATURA, EXPERIENCIAS DE ESCRITURA Y EDUCACIÓN FORMATIVA EN CONCEIÇÃO EVARISTO
LITERATURA, ESCREVIVÊNCIAS E EDUCAÇÃO FORMATIVA EM CONCEIÇÃO EVARISTO
title LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO
spellingShingle LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO
Machado, Jéssica Vicência das Chagas
Literatura de mulheres negras
Formação
Educação étnico-racial.
title_short LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO
title_full LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO
title_fullStr LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO
title_full_unstemmed LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO
title_sort LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO
author Machado, Jéssica Vicência das Chagas
author_facet Machado, Jéssica Vicência das Chagas
da Silva, Alex Sander
author_role author
author2 da Silva, Alex Sander
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Jéssica Vicência das Chagas
da Silva, Alex Sander
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura de mulheres negras
Formação
Educação étnico-racial.
topic Literatura de mulheres negras
Formação
Educação étnico-racial.
description Present in this work results of research developed with the aim of analyzing the formative potential of black women's literature in Conceição Evaristo for the educational context are presented. For this, the following research problem was delimited: What is the formative potential of women's literature and black woman from Conceição Evaristo for the education of ethnic-racial relations in the context of Law 10.639/03? The research was configured as a qualitative study of bibliographic nature and with an analysis of the titles Olhos D'água (2014) and Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2011), whose focus was to focus on the literature of black women from Conceição Evaristo, to understand its potential when considered from the Guidelines for Education for Ethnic-Racial Relations (BRASIL, 2004).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estudo qualitativo de cunho bibliográfico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12429
10.59306/poiesis.v16e302022483-503
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12429
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v16e302022483-503
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12429/12195
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 483-503
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749319512064