LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12429 |
Resumo: | Present in this work results of research developed with the aim of analyzing the formative potential of black women's literature in Conceição Evaristo for the educational context are presented. For this, the following research problem was delimited: What is the formative potential of women's literature and black woman from Conceição Evaristo for the education of ethnic-racial relations in the context of Law 10.639/03? The research was configured as a qualitative study of bibliographic nature and with an analysis of the titles Olhos D'água (2014) and Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2011), whose focus was to focus on the literature of black women from Conceição Evaristo, to understand its potential when considered from the Guidelines for Education for Ethnic-Racial Relations (BRASIL, 2004). |
id |
UNISUL-4_382f7abca77301ab90aad678964280e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12429 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTOLITERATURA, EXPERIENCIAS DE ESCRITURA Y EDUCACIÓN FORMATIVA EN CONCEIÇÃO EVARISTOLITERATURA, ESCREVIVÊNCIAS E EDUCAÇÃO FORMATIVA EM CONCEIÇÃO EVARISTOLiteratura de mulheres negrasFormaçãoEducação étnico-racial.Present in this work results of research developed with the aim of analyzing the formative potential of black women's literature in Conceição Evaristo for the educational context are presented. For this, the following research problem was delimited: What is the formative potential of women's literature and black woman from Conceição Evaristo for the education of ethnic-racial relations in the context of Law 10.639/03? The research was configured as a qualitative study of bibliographic nature and with an analysis of the titles Olhos D'água (2014) and Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2011), whose focus was to focus on the literature of black women from Conceição Evaristo, to understand its potential when considered from the Guidelines for Education for Ethnic-Racial Relations (BRASIL, 2004).En este trabajo, se presentan los resultados de la investigación desarrollada con el objetivo de analizar el potencial formativo de la literatura de mujeres negras en Conceição Evaristo para el contexto educativo. Para esto, se delimitó el siguiente problema de investigación: ¿Cuál es el potencial formativo de la literatura de mujeres y negras de Conceição Evaristo para la educación de las relaciones étnico-raciales en el marco de la Ley 10.639/03? La investigación se configuró como un estudio cualitativo de carácter bibliográfico y con un análisis de los títulos Olhos D'água (2014) y Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2011), cuyo enfoque fue centrarse en la literatura de mujeres negras de Conceição Evaristo, para comprender su potencial cuando se considera a partir de las Directrices para la educación para las relaciones étnico-raciales (BRASIL, 2004).Apresentam-se neste trabalho resultados de pesquisa desenvolvida com o objetivo de analisar o potencial formativo da literatura de mulheres negras em Conceição Evaristo para o contexto educacional, para isto, delimitou-se o seguinte problema de pesquisa: Qual o potencial formativo da literatura feminina e negra de Conceição Evaristo para a educação das relações étnico-raciais no contexto da Lei 10.639/03? A pesquisa se configurou como um estudo qualitativo de cunho bibliográfico e com análise dos títulos Olhos D’água (2014) e Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2011), cujo foco consistiu em deter-se na literatura de mulheres negras a partir de Conceição Evaristo, para compreender sua potencialidade quando consideradas a partir das Diretrizes para Educação para as Relações Étnico-raciais (BRASIL, 2004). Universidade do Sul de Santa Catarina2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo qualitativo de cunho bibliográficoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1242910.59306/poiesis.v16e302022483-503Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 483-5032179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12429/12195Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Jéssica Vicência das Chagasda Silva, Alex Sander2023-07-24T18:14:28Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12429Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:14:28Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO LITERATURA, EXPERIENCIAS DE ESCRITURA Y EDUCACIÓN FORMATIVA EN CONCEIÇÃO EVARISTO LITERATURA, ESCREVIVÊNCIAS E EDUCAÇÃO FORMATIVA EM CONCEIÇÃO EVARISTO |
title |
LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO |
spellingShingle |
LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO Machado, Jéssica Vicência das Chagas Literatura de mulheres negras Formação Educação étnico-racial. |
title_short |
LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO |
title_full |
LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO |
title_fullStr |
LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO |
title_full_unstemmed |
LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO |
title_sort |
LITERATURE, WRITINGS EXPERIENCIES AND FORMATIVE EDUCATION IN CONCEIÇÃO EVARISTO |
author |
Machado, Jéssica Vicência das Chagas |
author_facet |
Machado, Jéssica Vicência das Chagas da Silva, Alex Sander |
author_role |
author |
author2 |
da Silva, Alex Sander |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Jéssica Vicência das Chagas da Silva, Alex Sander |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura de mulheres negras Formação Educação étnico-racial. |
topic |
Literatura de mulheres negras Formação Educação étnico-racial. |
description |
Present in this work results of research developed with the aim of analyzing the formative potential of black women's literature in Conceição Evaristo for the educational context are presented. For this, the following research problem was delimited: What is the formative potential of women's literature and black woman from Conceição Evaristo for the education of ethnic-racial relations in the context of Law 10.639/03? The research was configured as a qualitative study of bibliographic nature and with an analysis of the titles Olhos D'água (2014) and Insubmissas Lágrimas de Mulheres (2011), whose focus was to focus on the literature of black women from Conceição Evaristo, to understand its potential when considered from the Guidelines for Education for Ethnic-Racial Relations (BRASIL, 2004). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Estudo qualitativo de cunho bibliográfico |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12429 10.59306/poiesis.v16e302022483-503 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12429 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v16e302022483-503 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12429/12195 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 483-503 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749319512064 |