FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4101 |
Resumo: | The right to education, despite being present in the Brazilian legislation, still suffers on being applied. This article deals with the dimensions of the education quality, which are at the same time understandable to the population and judicially enforceable. It analyzes the relevant legislation, and based on different authors, discusses the fundamental right to education and the pattern of the quality in Student Cost Initial Quality (CAQi) in Portuguese acronym). It also discusses the right of access and permanence of children, young and adults to public education of quality assured by the State. The CAQi can fill the legal gap to support for a quality education and meet the minimum parameters to concretize it. |
id |
UNISUL-4_5a294004ceb09334dc5a1b70caa03944 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4101 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITYDERECHO FUNDAMENTAL A LA EDUCACIÓN PÚBLICA DE CALIDAD: EFECTIVIDAD SEGÚN LOS PARÁMETROS DEL COSTE ALUMNO CALIDAD INICIALDIREITO FUNDAMENTAL À EDUCAÇÃO PÚBLICA DE QUALIDADE: EFETIVIDADE SEGUNDO OS PARÂMETROS DO CUSTO ALUNO QUALIDADE INICIALFundamental Right to EducationTeaching QualityLegal enforceability.Derecho Fundamental a la EducaciónCalidad de EnseñanzaExigibilidad Jurídica.Direito Fundamental à EducaçãoQualidade de EnsinoExigibilidade Jurídica.The right to education, despite being present in the Brazilian legislation, still suffers on being applied. This article deals with the dimensions of the education quality, which are at the same time understandable to the population and judicially enforceable. It analyzes the relevant legislation, and based on different authors, discusses the fundamental right to education and the pattern of the quality in Student Cost Initial Quality (CAQi) in Portuguese acronym). It also discusses the right of access and permanence of children, young and adults to public education of quality assured by the State. The CAQi can fill the legal gap to support for a quality education and meet the minimum parameters to concretize it. El derecho a la educación, aunque esté presente en la legislación brasileña, todavía no está efectivamente aplicado. El presente artículo discute dimensiones de la calidad de la educación, que sean comprensibles a la población y exigibles judicialmente. Analiza la legislación pertinente, y basándose en diferentes autores, aborda el derecho fundamental a la educación y el parámetro de calidad presente en el Coste Alumno Calidad Inicial (CAQi) en su acrónimo en portugués). Discute el derecho del acceso y de la permanencia de niños, jóvenes y adultos a la educación pública de calidad garantizada por el Estado. El CAQi puede rellenar el hueco legal parana educación de calidad y suplir los parámetros mínimos para obtenerla. O direito à educação, embora esteja presente na legislação brasileira, ainda não está efetivamente aplicado. O presente artigo discute dimensões da qualidade da educação que sejam compreensíveis à população e exigíveis judicialmente. Analisa a legislação pertinente e com base em diferentes autores, aborda o direito fundamental à educação e o padrão de qualidade presente no Custo Aluno Qualidade inicial (CAQi). Discute o direito do acesso e da permanência de crianças, jovens e adultos à educação pública de qualidade assegurada pelo Estado. O CAQi pode preencher a lacuna legal para uma educação de qualidade e suprir os parâmetros mínimos para auferi-la. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/410110.19177/prppge.v10e02016235-252Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 235-2522179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4101/2875Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBollmann, Maria da Graça NobregaVieira, Franciele de Souza Caetano2016-11-24T12:46:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4101Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T12:46:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY DERECHO FUNDAMENTAL A LA EDUCACIÓN PÚBLICA DE CALIDAD: EFECTIVIDAD SEGÚN LOS PARÁMETROS DEL COSTE ALUMNO CALIDAD INICIAL DIREITO FUNDAMENTAL À EDUCAÇÃO PÚBLICA DE QUALIDADE: EFETIVIDADE SEGUNDO OS PARÂMETROS DO CUSTO ALUNO QUALIDADE INICIAL |
title |
FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY |
spellingShingle |
FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY Bollmann, Maria da Graça Nobrega Fundamental Right to Education Teaching Quality Legal enforceability. Derecho Fundamental a la Educación Calidad de Enseñanza Exigibilidad Jurídica. Direito Fundamental à Educação Qualidade de Ensino Exigibilidade Jurídica. |
title_short |
FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY |
title_full |
FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY |
title_fullStr |
FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY |
title_full_unstemmed |
FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY |
title_sort |
FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY |
author |
Bollmann, Maria da Graça Nobrega |
author_facet |
Bollmann, Maria da Graça Nobrega Vieira, Franciele de Souza Caetano |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Franciele de Souza Caetano |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bollmann, Maria da Graça Nobrega Vieira, Franciele de Souza Caetano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fundamental Right to Education Teaching Quality Legal enforceability. Derecho Fundamental a la Educación Calidad de Enseñanza Exigibilidad Jurídica. Direito Fundamental à Educação Qualidade de Ensino Exigibilidade Jurídica. |
topic |
Fundamental Right to Education Teaching Quality Legal enforceability. Derecho Fundamental a la Educación Calidad de Enseñanza Exigibilidad Jurídica. Direito Fundamental à Educação Qualidade de Ensino Exigibilidade Jurídica. |
description |
The right to education, despite being present in the Brazilian legislation, still suffers on being applied. This article deals with the dimensions of the education quality, which are at the same time understandable to the population and judicially enforceable. It analyzes the relevant legislation, and based on different authors, discusses the fundamental right to education and the pattern of the quality in Student Cost Initial Quality (CAQi) in Portuguese acronym). It also discusses the right of access and permanence of children, young and adults to public education of quality assured by the State. The CAQi can fill the legal gap to support for a quality education and meet the minimum parameters to concretize it. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4101 10.19177/prppge.v10e02016235-252 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4101 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v10e02016235-252 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4101/2875 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 235-252 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748270936064 |