FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bollmann, Maria da Graça Nobrega
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Vieira, Franciele de Souza Caetano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4101
Resumo: The right to education, despite being present in the Brazilian legislation, still suffers on being applied. This article deals with the dimensions of the education quality, which are at the same time understandable to the population and judicially enforceable.  It analyzes the relevant legislation, and based on different authors, discusses the fundamental right to education and the pattern of the quality in Student Cost Initial Quality (CAQi) in Portuguese acronym). It also discusses the right of access and permanence of children, young and adults to public education of quality assured by the State. The CAQi can fill the legal gap to support for a quality education and meet the minimum parameters to concretize it. 
id UNISUL-4_5a294004ceb09334dc5a1b70caa03944
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4101
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITYDERECHO FUNDAMENTAL A LA EDUCACIÓN PÚBLICA DE CALIDAD: EFECTIVIDAD SEGÚN LOS PARÁMETROS DEL COSTE ALUMNO CALIDAD INICIALDIREITO FUNDAMENTAL À EDUCAÇÃO PÚBLICA DE QUALIDADE: EFETIVIDADE SEGUNDO OS PARÂMETROS DO CUSTO ALUNO QUALIDADE INICIALFundamental Right to EducationTeaching QualityLegal enforceability.Derecho Fundamental a la EducaciónCalidad de EnseñanzaExigibilidad Jurídica.Direito Fundamental à EducaçãoQualidade de EnsinoExigibilidade Jurídica.The right to education, despite being present in the Brazilian legislation, still suffers on being applied. This article deals with the dimensions of the education quality, which are at the same time understandable to the population and judicially enforceable.  It analyzes the relevant legislation, and based on different authors, discusses the fundamental right to education and the pattern of the quality in Student Cost Initial Quality (CAQi) in Portuguese acronym). It also discusses the right of access and permanence of children, young and adults to public education of quality assured by the State. The CAQi can fill the legal gap to support for a quality education and meet the minimum parameters to concretize it. El derecho a la educación, aunque esté presente en la legislación brasileña, todavía no está efectivamente aplicado. El presente artículo discute dimensiones de la calidad de la educación, que sean comprensibles a la población y exigibles judicialmente. Analiza la legislación pertinente, y basándose en diferentes autores, aborda el derecho fundamental a la educación y el parámetro de calidad presente en el Coste Alumno Calidad Inicial (CAQi) en su acrónimo en portugués). Discute el derecho del acceso y de la permanencia de niños, jóvenes y adultos a la educación pública de calidad garantizada por el Estado. El CAQi puede rellenar el hueco legal parana educación de calidad y suplir los parámetros mínimos para obtenerla. O direito à educação, embora esteja presente na legislação brasileira, ainda não está efetivamente aplicado. O presente artigo discute dimensões da qualidade da educação que sejam compreensíveis à população e exigíveis judicialmente. Analisa a legislação pertinente e com base em diferentes autores, aborda o direito fundamental à educação e o padrão de qualidade presente no Custo Aluno Qualidade inicial (CAQi). Discute o direito do acesso e da permanência de crianças, jovens e adultos à educação pública de qualidade assegurada pelo Estado. O CAQi pode preencher a lacuna legal para uma educação de qualidade e suprir os parâmetros mínimos para auferi-la.  Universidade do Sul de Santa Catarina2016-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/410110.19177/prppge.v10e02016235-252Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 235-2522179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4101/2875Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBollmann, Maria da Graça NobregaVieira, Franciele de Souza Caetano2016-11-24T12:46:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4101Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T12:46:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY
DERECHO FUNDAMENTAL A LA EDUCACIÓN PÚBLICA DE CALIDAD: EFECTIVIDAD SEGÚN LOS PARÁMETROS DEL COSTE ALUMNO CALIDAD INICIAL
DIREITO FUNDAMENTAL À EDUCAÇÃO PÚBLICA DE QUALIDADE: EFETIVIDADE SEGUNDO OS PARÂMETROS DO CUSTO ALUNO QUALIDADE INICIAL
title FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY
spellingShingle FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY
Bollmann, Maria da Graça Nobrega
Fundamental Right to Education
Teaching Quality
Legal enforceability.
Derecho Fundamental a la Educación
Calidad de Enseñanza
Exigibilidad Jurídica.
Direito Fundamental à Educação
Qualidade de Ensino
Exigibilidade Jurídica.
title_short FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY
title_full FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY
title_fullStr FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY
title_full_unstemmed FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY
title_sort FUNDAMENTAL RIGHT TO PUBLIC EDUCATION QUALITY: EFFECTIVENESS ACCORDING TO THE PARAMETERS OF STUDENT COST INITIAL QUALITY
author Bollmann, Maria da Graça Nobrega
author_facet Bollmann, Maria da Graça Nobrega
Vieira, Franciele de Souza Caetano
author_role author
author2 Vieira, Franciele de Souza Caetano
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bollmann, Maria da Graça Nobrega
Vieira, Franciele de Souza Caetano
dc.subject.por.fl_str_mv Fundamental Right to Education
Teaching Quality
Legal enforceability.
Derecho Fundamental a la Educación
Calidad de Enseñanza
Exigibilidad Jurídica.
Direito Fundamental à Educação
Qualidade de Ensino
Exigibilidade Jurídica.
topic Fundamental Right to Education
Teaching Quality
Legal enforceability.
Derecho Fundamental a la Educación
Calidad de Enseñanza
Exigibilidad Jurídica.
Direito Fundamental à Educação
Qualidade de Ensino
Exigibilidade Jurídica.
description The right to education, despite being present in the Brazilian legislation, still suffers on being applied. This article deals with the dimensions of the education quality, which are at the same time understandable to the population and judicially enforceable.  It analyzes the relevant legislation, and based on different authors, discusses the fundamental right to education and the pattern of the quality in Student Cost Initial Quality (CAQi) in Portuguese acronym). It also discusses the right of access and permanence of children, young and adults to public education of quality assured by the State. The CAQi can fill the legal gap to support for a quality education and meet the minimum parameters to concretize it. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4101
10.19177/prppge.v10e02016235-252
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4101
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e02016235-252
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4101/2875
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 235-252
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748270936064